• MiaBu

Skidresa med bebis på 9 mån - pulka, vagn??? Hjälp

Hej

Har två barn. den ena e 4 år o så lillenpå 9 månader. Första gången vi åker på skidresa med barnen.

Vad ska man tänka på? Mat o sånt har jag koll på o vilka kläder osv.

Men jag undrar mest hur jag ska göra med lilleman?

Ska jag strunta i vagnen o köra honom i pulka hela tiden???  Hur ska man i så fall utrusta den? fårskinn?? Och om det snöra - hur skydda bebisen??? Har inte så stor koll på detta

Man kan kanske inte köra vagnen hela tiden.. Det snörar kanske o vägunderlaget kanske inte är det bästa. jag tänkte gå mkt o kanske åka skidor nån gång så får maken passa...

Eller ska man ha med både och???

Store killen kommer mest vara med pappa så honom e jag inte så orolig för..

Någon med erfarenhet???

• Svar på tråden Skidresa med bebis på 9 mån - pulka, vagn??? Hjälp
  • Mollymajs

Jag skulle satsat på både och.

• MiaBu

försöker ha med så lite så möjligt då vi e tre vuxna o två barn som ska åka 500 km. Allt ska få plats..

Ska nog satsa på vakumpåsar o vakumera skidkläderna så det tar mindre plats.

• emmizenma

Jag skulle nog ha vagn och bärsele med mig om jag skulle åka.
    Bärsele är bra när man vill gå lite mer där vagnen inte tar sig fram och vagnen att sova i.

Men pulka eller vagn då skulle jag nog ta med vagnen och sedan köpa en pulka på plats de är ju inte så fasligt dyra.
    Om du har vinteråkpåse i vagnen kan man ju ha den i pulkan oxå eller fårfäll och en filt.

• mia maria

Vad är det för pulka du har då?

Jag åker till fjällen med min 16-månaders snart, o jag tar med både vagn o babypulka.

• Gryntroll

När vi var på fjällsemster med lillan var hon 5 mån och vi hade vagnen med oss och hyrde sedan en fjällpulka som hon låg i.

Den var bäddad med åkpåse och under den liggunderlag och en vikt ullfilt. När det snöade fälde vi ner "vindrutan" och drog upp själva "påsen/klädseln" om sitter fast i pulkan. Det gick kanon!

Använde faktiskt endast vagenen när mormor/morfar vaktade lillan under en dag när vi själva åkte utförs

• Maj80

Vi brukar vara i Sälen (har en på 4 år o en på 6 månader) några gånger per år och har alltid haft vagn med. Tycker de är för oskyddade i pulka. Var uppe över nyår o då hade jag till lillen: fårskinnsfäll, ullfilt (bästa köpet) i vagnen + vindskydd. Han hade på sig body + byxa + raggsockor + fuskpolo o mössa i merino f polarn + fleeceoverall o trots -17 var han varm o go.

Hoppas ni får en trevlig resa!

• Miss Lau

Vi har varit i fjällen varje vinter och jag hade inte velat vara utan vagn. Fjällpulka brukar man kunna hyra på plats så den behöver ni inte packa i bilen. En "vanlig" pulka ser jag som en leksak och inget mer.

Om ni har en bra bärsele så ta med den också, den är ett vettigt komplement till vagnen om det är ställen det är svårt att komma fram på med vagn.

Svar på tråden Skidresa med bebis på 9 mån - pulka, vagn??? Hjälp