• JuniZandra

När börjar man gå upp i vikt och hur mycket är normalt?

När är det normalt att man börjar gå upp i vikt när man är gravid? Går det jätte fort sen eller går det långsamt. Hur mycket har ni gått upp efter ni väl började er viktuppgång. Orolig för min egen  vikt.

• Svar på tråden När börjar man gå upp i vikt och hur mycket är normalt?
  • Kazeer

Min viktuppgång har börjat runt vecka 20. Under första graviditeten gick jag upp 9 kg och under andra graviditeten gick jag upp 11 kg.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Vickan I

Oj det går inte att jämföra. Är så oerhört olika från kvinna till kvinna. Jag gick upp 16 kg och då kom det mesta mellan veckorna 25-35 tror jag. Kom sent och gick fort för mig. Men försvann ganska fort efteråt också. En stor del är ju vatten, ökad blodmängd, bebis så klart och lite annat.

• JuniZandra

Okej är gravid i v 17 nu men har snart gått upp ett kg. Trodde de vart llite först. Men nu kanske ja blir jätte stor ist.

• Fläder

Jag gick upp totalt 10 kg med dottern, de första 3 innan vecka 9 men sen planade det ut och var nästan ingenting fram till vecka 25 då de sista kilona dök upp i ett jämt tempo.

• Mrs Lady
    JuniZandra skrev 2011-01-07 07:18:19 följande:
    Okej är gravid i v 17 nu men har snart gått upp ett kg. Trodde de vart llite först. Men nu kanske ja blir jätte stor ist.
    Hejsan. Detta med vikten är mycket olika - man ska inte jämföraFlört Det viktigaste är att man mår braSolig 
    Grattis till graviditetenHjärta
    kram
  • JuniZandra

Nej de e sant ska ju inte jämföra :P lätt att man gör bara ;) tack så jätte mycket :D

• Mrs Lady
    JuniZandra skrev 2011-01-07 08:25:21 följande:
    Nej de e sant ska ju inte jämföra :P lätt att man gör bara ;) tack så jätte mycket :D
    Kram Solig
  • Hannapanna88

Jag gick upp 8 kilo ganska fort i gravidteten, mellan v.12 - 20 och nu har jag gått ner 2 kilo igen v.23+0, ingen aning varför men min BM säger att det är normalt. Har en kompis som gick upp 8 kilo under hela graviditeten så det finns nog inget som är "normalt".

• tant Plasthandske

gick upp ganska jämn takt under hela första graviditeten totalt 40 kilo =S denna grav har jag inte vägt mig en enda gång för jag mådde så dåligt av bms hysteri över min vikt förra gången.Men skulle tippa på en +20 kilo nu i v 33

• Tygtiiger

Upp till 20 kg anses vara normalt, beroende såklart på vad man vägt innan. Runt 12 kg är väl någon form av riktvärde för vad bebis, livmoder, fostervatten, moderkaka, bröst och 2 - 4 kg extra fettdepåer inför amningen väger.

Jag gick upp 14 kg förra gången, mest mot slutet. Nu gick jag upp tre kilo de första två veckorna och nu i v 22 har jag gått upp ytterligare tre - det stod stilla på vågen länge.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lycklig82

De första sju månaderna gick jag upp 4kg och sedan 1kg i veckan, så jag slutade på 12kg. Nu är jag gravid igen och har mått ännu sämre den här gången, är i vecka 18 nu och ligger än så länge på -5kg.

• Naddi

började gå upp i v.13 är i v 23 nu och har nästan gått upp 8 kg!

• SaraDK

Gick upp ca 1 kg innan v 20, sen gick jag upp ca 1 kg i veckan i 4 veckor. Är nu i v 26 och går upp ca ½-1 kg i veckan. Mindre plats för mat i magen nu när det börjar bli trångt...

• nilam 74

är olika från person till person,första grav gick jag upp 3,5 kilo och barnet vägde 3550 gr.andra grav gick jag först ner 8,5 kilo och så gick jag upp 2,5 kilo på det och barnet vägde 3920 gr,tredje grav gick jag upp 7 kilo(mycket i mina ögon,ingenting för andra) barnet vägde 3800 gr.fjärde grav gick jag först ner 2,5 kilo och gick upp 8 hekto på det.vägde mindre när 4 föddes än på inskrivningen och hon vägde 3240 gr och var minst.är gravid med barn nr 5 iv16 och har gått ner 5 hekto än så länge men magen syns redan.
    så det är så olika på alla.haka inte upp dej på vikten huvudsaken är att magen växer och barnet mår bra.
    lycka till med graviditeten.

• WiJu

Jag började gå upp för två veckor sedan ungefär (är i v 23 nu). Har gått upp snart två kg. Med mitt första barn började jag gå upp i vikt tidigare och stannade på 10 kg ungefär. När jag var på efterkontroll 8 veckor efter förlossningen var jag tillbaka på min vikt jag hade innan jag blev med barn.

Man kan aldrig veta hur det ska bli. Det bästa är att äta och röra sig så normalt som möjligt. Man kommer gå upp, men det går att gå ner det igen sen. ;)

• saltflingan

Vad som är normalt är skitsamma så länge du mår bra. 

Med första barnet så gick jag upp 4 kg redan de första veckorna eftersom jag blev tvungen att lägga om kosten helt (kunde inte längre äta som innan eftersom jag mådde så dåligt). Sen blev det några kg till fram till v 30 men de var jämnt fördelade. Efter v 30 däremot rasslade det till ordentligt och jag gick upp 1 kg/vecka. Slutade på 16 kilo totalt. Tappade inte alls många kilon av amningen.
    Med första hade jag precis gått ner 13 kilo när jag plussade så jag antar att det var enklare för kroppen att lägga på sig kilona igen.

Denna gång har jag inte gått upp något alls, är i v 27. Men startvikten var å andra sidan bara 4 kg mindre än vad jag vägde som höggravid sist. Fast denna vikt är mer "normal" för mig som alltid har varit stor.

Svar på tråden När börjar man gå upp i vikt och hur mycket är normalt?