• Mya4

Rätt att inneha lägenhet fastän man bor på annan ort?

Jag ska börja arbeta på annan ort och min kille kommer att bo kvar i vår lägenhet ett tag (kontraktet står i mitt namn). Sedan hoppas vi att han också får jobb på samma ort som jag. Min fråga är; får man ha en lägenhet bara som övernattningslägenhet? - man är skriven på annan ort - eller måste man bo permanent i den för att få behålla kontraktet?

• Svar på tråden Rätt att inneha lägenhet fastän man bor på annan ort?
  • Mya4

Vi har varit sambos i drygt ett år om det kan ha någon betydelse för frågan. Jag har bott på adressen mellan 02 och 04, men mellan 04 och 05 bodde vi i min sambos lägenhet. Nu bor vi åter i min lägenhet. Ifall det har någon betydelse som sagt.

• Greenmonster

spelar det någon roll så länge du betalar hyran?

• Mya4

Det är det jag undrar? Får man ha en lägenhet tom med dagens bostadsbrist? (och dessutom vara skriven på annan ort? (Självklart skulle jag betala hyran.)

• Greenmonster

Jag skulle aldrig ens funderar på saken.

• Cattis63

Så har jag haft det i över ett år, varför skulle man inte få, du betalar ju för den

• Mya4

Gud så skönt att höra. Jag är lite nojig för att de skulle sno den av mig. Förstår ju att folk kan bli upprörda över att en lägenhet bara skulle användas då och då (jag skulle dock aldrig hyra ut den svart).

• Greenmonster

Det finns jätte många som har såna lägenheter i just storastäder eftersom de kanske jobbar en del där men har boende på annan ort. Oroa dig inte. Det är väl din privat sak!

• Karpet

Jag vet att man inte får ha två lägenheter i Stockholm i mer än ett år men om den ena lägenheten ligger i en annan stad så borde det inte spela någon roll tror jag.

• Äppelpaj

Iom att din sambo bor kvar så är det svårt att avgöra. Generellt så får du inte inneha två hyresrätter och riskerar alltså uppsägning. Tror dock inte att det är lätt för hyresvärden att driva det så långt. Den lägenhet man har kontrakt på ska även vara den där man har sin huvudsakliga dygnsvila och om värden anser att du inte har behov av din lägenhet som bostad så kan de försöka säga upp dig. De kan ju även hävda att du hyr ut lägenheten i andra hand utan tillstånd till din kille.

Du kan ju för att vara på den säkra sidan söka tillstånd att hyra ut lägenheten i andra hand till din kille under tiden du pluggar. Du måste då kunna inkomma med intyg från den skola du studerar vid.

Det är inte så självklart att man får ha kvar en hyresrätt bara "för att man betalar för den". Visst sitter man ganska säkert som hyresgäst men inte alls så säkert som många verkar tro.

• Gisse the one and only

Man kan förlora besittningsrätten till sin lägenhet och bli uppsagd från den om man inte bor i den under en längre tid. Kolla med hyresgästföreningen. Ni kan alltså bli uppsagda från lägenheten. Gisse

Svar på tråden Rätt att inneha lägenhet fastän man bor på annan ort?