• Hyperduttan

Snällmat för känslig mage (IBS)?

Hej, la tråden i känsliga rummet då jag vet att det kanske inte är så roligt att skylta med att man har problemmage.

Jag skulle vilja ha lite råd och tips, vad brukar fungera för er andra med känslig mage? Och vad är big NO-NO för era magar?

Jag har inolaxol som hjälper mig hyfsat men nu måste jag verkligen försöka få till min kost.

Jag vet att dessa saker är rena döden för mig:
    fet mat a la pizza
    kombinera tex mjukkakor och chokladmjölk (ej gluten eller laktosintollerant nyss kollat det)
    samma med tex kanelbullar och mjölk (världens laxerande effekt)
    alkohol
    clementiner, äpplen
    havregrynsgröt
    pasta
    ostbricka
    rött kött

Jag tolkar det själv som att jag i princip bör försöka leva på kokt/ångkokt mat och undvika de flesta kolhydraterna. Ris (ej fullkorn) fungerar dock hyfsat. Proviva osv funkar inte, däremot Verum hälsofil den smalare varianten.

Tacksam för svar =)

Vet att IBS är väldigt individuellt men tar gärna emot förslag, så jag kan börja testa mig fram.

• Svar på tråden Snällmat för känslig mage (IBS)?
  • Brittan

Läkarna brukar ofta rekomendera vitt ris och kyckling till folk som har dålig mage.

• Hyperduttan
    Brittan skrev 2011-01-07 09:04:41 följande:
    Läkarna brukar ofta rekomendera vitt ris och kyckling till folk som har dålig mage.
    Brukar äta det några ggr i veckan, men usch vad jag är less kyckling :-/
  • larangirl

min fästman har ibs,och har haft det sedan 2004,

vissa saker funkar inte att äta som du precis vet,han kan tex inte äta lök,purjulök går bättre,vanlig mjölk klarar han inte hëller,men är det tex matlagningsgrädde i en maträtt som värms så brukar han klara det,
    han mage klarar fullkorns produkter bättre än vanlig vit pasta,vi äter mycket sallader o fisk o fågel,
    kött blir sällan.
    hans mage klarar inte heller för fet mat,men som han säger ibland måste man få leva med,någon gång per år unnar han sig pizza o dylikt,sen får han ta smällen.

min fästman har en väldigt blandad form av ibs,både hård o lös mage.
    har du haft din diagnos länge?

• Brittan

Förstår det har själv varit där. Var tvungen att sluta äta mat som innehöll tex. mejeriprodukter, vetemjöl, malt, socker, jäst mm. Levde på kyckling och ris + räkor i flera veckor. Nu har jag svårt för kyckling.

• Brittan

De vet inte om min mage härjar pga. ibs eller om det var/är candidan som härjade/härjar. Candidan kan tydligen ge samma symptomer som IBS. Jag höll mig till dieten i 6 månader och magen blev bättre, men nu har jag börjat få tillbaka min tokig mage. Måste nog börja med dieten igen, har aldrig haft så bra mage som de 6 månaderna med dieten.

• Hyperduttan
    larangirl skrev 2011-01-07 09:25:22 följande:
    min fästman har ibs,och har haft det sedan 2004,

vissa saker funkar inte att äta som du precis vet,han kan tex inte äta lök,purjulök går bättre,vanlig mjölk klarar han inte hëller,men är det tex matlagningsgrädde i en maträtt som värms så brukar han klara det,
    han mage klarar fullkorns produkter bättre än vanlig vit pasta,vi äter mycket sallader o fisk o fågel,
    kött blir sällan.
    hans mage klarar inte heller för fet mat,men som han säger ibland måste man få leva med,någon gång per år unnar han sig pizza o dylikt,sen får han ta smällen.

min fästman har en väldigt blandad form av ibs,både hård o lös mage.
    har du haft din diagnos länge?
    Nä fick nyss diagnosen men haft problem hela livet. Dock först nu senaste månaderna det börjat varva mellan hård och lös (tidigare bara löst). Och kräkningar har tillkommit.

Eftersom jag är bipolär har tidigare läkare bara avfärdat mig med att det sitter i huvudet. Att jag ska sluta stressa. Men jag gjorde en sista chansning nu med ny vårdcentral. Och se på sjutton, nu fick jag mer hjälp.

Jag älskar grönsaker men vet inte riktigt hur jag ska testa mig fram där. Borde kanske sluta med råa och bara köra med kokta närmsta tiden till magen är i bättre balans. Just nu reagerar jag på typ allt som är ätbart...
  • Hyperduttan

Norrbottentjej: Hur förstod du att det var Candida? Vilka var dina symptom?

Om två veckor är min läkare tillbaka på VC ska ringa då för jag vill gärna fortsätta utreda och utesluta allt annat.

• Hyperduttan

Jag läser om Candida och väldigt mkt stämmer på mig...
    Jag har tex senaste 2 åren fått psoriasisliknande utslag kring käkbenen i omgångar, är sjukt trött, flagnande hud, rinniga ögon, och ibland haft veckor med bortdomnat lillfinger på ena handen (?). Jag har även vit beläggning tunga och lite problem down there, flytningarna dock inte kli eller svid?

Nä usch nu borde man kanske varit anonym ;) hahahahaha

Mitt blodtryck är f.ö 95/55 (tidigare 90/50) och HB är 151 fast jag äter ej vitaminer, har förhöjt värde på trombocyter och haft det i flera år men inget läkarna reagerat på mer än de påtalat det? Måste nog googla lite kring trombocyter... :-/

Svar på tråden Snällmat för känslig mage (IBS)?