• hoppfull idag

Hur ska vi dela ekonomin om han tjänar mycket mer?

Min sambo tjänar ca 41 500 i månaden, jag tjänar 28 600 (innan skatt). Båda har alltså bra löner enligt många. Vi bor dock i centrala Stockholm och boendet kostar och bara att gå till närmaste ICA är svindyrt. Jag har alltid försökt spara pengar men nu känner jag att det knappt blir nåt över varje månad. Vi har inga barn.

En annan detalj som är ganska viktig är att jag fick pengar av mina föräldrar när vi köpte vår lägenhet (vi hade inte haft råd att köpa lägenhet i stan annars, vi fick dessa pengar till insats). 

Jag tror han får ut ca 7 000 kr mer än mig i månaden, det är ju för sjutton en utlandsresa varje månad!! Börjar tycka det är orättvist. När jag tog upp det här med honom blev han lite sur och menade att han håller på att spara ihop till de här pengarna som jag gått in med i lägenheten så vi ska vara på samma nivå sen. Bra tanke men det är ju på min bekostnad! Det kommer ju ta minst 10 år för honom att spara ihop dessa pengar och ska jag då inte ha möjlighet att spara något under denna tid?

På ett sätt kan jag tycka det är fjantigt att hålla på och bry sig och DINA och MINA pengar när man bor ihop, på ett sätt delar vi ju på en stor del av pengarna. Men det som stör mig nu är alltså att jag inte kan spara på samma sätt som jag alltid gjort tidigare i mitt liv. Någon sade en gång till mig att kvinnor ofta förlorar på att bli sambos medan män tjänar på det, så vill jag inte ha det.

Ska jag dra ner på mina egna kostnader eller säga att min sambo ska betala mer vad gäller boende/mat?

Om ni tycker han ska betala mer, i så fall, hur mycket?
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Hur ska vi dela ekonomin om han tjänar mycket mer?
  • puss

men kan ni inte bara ha allting gemensamt?

up yours
  • älskarlivet81

Jag tycker att bor man ihop och har ett seriöst förhållande så finns det inget ditt eller mitt. Då hjälper man varandra. 

• Felicia78

min sambo tjänar dubbelt så mycket som jag ungefär. Vi gör så att han betalar alla räkningarna i stort sett. Jag brukar va den som betalar maten. vi brukar inte bråka om pengar. för över pengar till varann vid behov. Finns många olika sätt. Men jag förstår att du tycker de känns orättvist som ni gör. hoppas de löser sig.

• Bottis

Det där är svårt. Jag tycker själv att det är självklart att om man bor ihop så har man gemensam ekonomi och inget mitt och ditt. Hur kul är det om man ska på restaurang och den ena måste säga "Nej älskling, mina pengar är slut så du får gå själv...". Jag och min make har sedan den dagen vi flyttade ihop haft gemensam ekonomi, inget tjafs. 

Mina föräldrar hade en annan variant. De räknade ut hur många procent var och en skulle ge till räkningskontot. Då blev det ju automatiskt att pappa fick betala ett antal tusen mer då han tjänade betydligt mer än mamma. 

Svår fråga det där.

Vill din sambo inte att ni delar så tycker jag att ni ska göra som min mamma och pappa gjorde.

• Mariekexet

vi har delad ekonomi ,penga mässigt så finns det inte mina och dina pengar....det samma gäller sparande ,vi sparar tillsammans....

• Jojjo82

Vi delar upp alla gemensamma räkningar procentuellt. Min man tjänar 55% av vår totala inkomst och betalar således 55% av våra gemensamma räkningar. Detta gör att han trots detta ändå har mer pengar kvar i månaden än jag, men jag tycker faktiskt att han skall ha det också då jag är väldigt stolt av mig och inte vill leva på någon annan Alla par gör ju detta såklart på sitt sätt, men detta funkar bra för oss.

• Tygtiiger

Vi delade länge procentuellt. Det kändes rättvist - vi betalade efter bärkraft men den som hade mer i lön fick också behålla lite mer av sina egna pengar.

(Om du undrar hur vi gjorde: Person A har inkomst A. Person B har inkomst B.  inkomst B/(inkomstA+inkomstB) = person B:s andel av den gemensamma inkomsten. Då ska person B betala lika stor andel av de gemensamma räkningarna. I ert fall: 28600/70100=0,41=41%. Du tjänar 41% av er gemensamma inkomst och borde betala 41% av era utgifter.)

Nu har vi övergått till att ta undan en viss summa, som är lika för oss båda, till egna utgifter och resten sätter vi på ett gemensamt konto. Från det betalar vi räkningar, mat, försäkringar och lägger undan till sparande. Det blev bökigt att räkna procent och vi är gifta, jag har inget emot att försörja min man (jag tjänar tillräckligt för att vi ska reda oss på bara min lön). Men vi började med att dela efter procent, och vi tyckte det kändes vettigt.

Man måste ha en diskussion om pengar! Om man går och känner sig förfördelad så förgiftar det förhållandet! Prata om vad som är gemensamma utgifter och vad som är privata, hur ni ska spara - gemensamt och/eller var för sig, hur ska ni dela upp betalningen osv.

Jag tycker inte att hans argument att han måste få spara ikapp den gåvan som du fick av dina föräldrar håller. Då kräver han ju att du ska finansiera hans sparande, eller hur?

Krupke, we've got problems of our own!
  • hoppfull idag
    Jojjo82 skrev 2011-01-07 10:08:50 följande:
    Vi delar upp alla gemensamma räkningar procentuellt. Min man tjänar 55% av vår totala inkomst och betalar således 55% av våra gemensamma räkningar. Detta gör att han trots detta ändå har mer pengar kvar i månaden än jag, men jag tycker faktiskt att han skall ha det också då jag är väldigt stolt av mig och inte vill leva på någon annan Alla par gör ju detta såklart på sitt sätt, men detta funkar bra för oss.

Jag tycker också han förtjänar att ha lite extra, faktiskt, han har otroligt mycket ansvar på sitt jobb.

Men som jag sa till honom: Är det rättvist att jag ska betala MER procentuellt av min inkomst än vad han gör? Det är väl mest rättvist om han betalar lite mer och får över lite mer?

Jag tror att när vi gifter oss och får barn så kommer alla pengar vara gemensamma. Min kille är absolut inte snål, han brukar betala när vi är på restaurang osv.... Men det är viktigt för honom att det är RÄTTVIST. Och det tror jag det lättast blir om man delar procentuellt.

• hoppfull idag
    Tygtiiger skrev 2011-01-07 10:20:27 följande:

Vi delade länge procentuellt. Det kändes rättvist - vi betalade efter bärkraft men den som hade mer i lön fick också behålla lite mer av sina egna pengar.

(Om du undrar hur vi gjorde: Person A har inkomst A. Person B har inkomst B.  inkomst B/(inkomstA+inkomstB) = person B:s andel av den gemensamma inkomsten. Då ska person B betala lika stor andel av de gemensamma räkningarna. I ert fall: 28600/70100=0,41=41%. Du tjänar 41% av er gemensamma inkomst och borde betala 41% av era utgifter.)

Nu har vi övergått till att ta undan en viss summa, som är lika för oss båda, till egna utgifter och resten sätter vi på ett gemensamt konto. Från det betalar vi räkningar, mat, försäkringar och lägger undan till sparande. Det blev bökigt att räkna procent och vi är gifta, jag har inget emot att försörja min man (jag tjänar tillräckligt för att vi ska reda oss på bara min lön). Men vi började med att dela efter procent, och vi tyckte det kändes vettigt.

Man måste ha en diskussion om pengar! Om man går och känner sig förfördelad så förgiftar det förhållandet! Prata om vad som är gemensamma utgifter och vad som är privata, hur ni ska spara - gemensamt och/eller var för sig, hur ska ni dela upp betalningen osv.

Jag tycker inte att hans argument att han måste få spara ikapp den gåvan som du fick av dina föräldrar håller. Då kräver han ju att du ska finansiera hans sparande, eller hur?

Tack för ditt inlägg, håller med dig helt. Och bra med uträkningen, jag ska göra om den med de summor vi får ut efter skatt. Tror han hamnar på 56% då, jag på 46%. (Han betalar ju statlig skatt)

Det jag tycker är jobbigt är att det blir dålig stämning när vi pratar om pengar. Han "hotade" med att han aldrig mer skulle bjuda på middag om vi ska dela upp allt såhär exakt. Barnsligt tycker jag! Det här är ju för att få de fasta utgifterna att bli mer rättvisa och sedan i vardagen kan man ju bjuda varandra hit och dit, eller använda vårt gemensamma kort, det är ju inga problem! 

Några tips på hur man lägger fram det här utan att slippa tjafs...? Han är stenhård i sin argumentation (antagligen så han fick upp sin lön...Glad) och jag måste ha konkreta verktyg så han känner att det är rätt och rättvist!
Svar på tråden Hur ska vi dela ekonomin om han tjänar mycket mer?