Hur ska vi dela ekonomin om han tjänar mycket mer?
Min sambo tjänar ca 41 500 i månaden, jag tjänar 28 600 (innan skatt). Båda har alltså bra löner enligt många. Vi bor dock i centrala Stockholm och boendet kostar och bara att gå till närmaste ICA är svindyrt. Jag har alltid försökt spara pengar men nu känner jag att det knappt blir nåt över varje månad. Vi har inga barn.
En annan detalj som är ganska viktig är att jag fick pengar av mina föräldrar när vi köpte vår lägenhet (vi hade inte haft råd att köpa lägenhet i stan annars, vi fick dessa pengar till insats).
Jag tror han får ut ca 7 000 kr mer än mig i månaden, det är ju för sjutton en utlandsresa varje månad!! Börjar tycka det är orättvist. När jag tog upp det här med honom blev han lite sur och menade att han håller på att spara ihop till de här pengarna som jag gått in med i lägenheten så vi ska vara på samma nivå sen. Bra tanke men det är ju på min bekostnad! Det kommer ju ta minst 10 år för honom att spara ihop dessa pengar och ska jag då inte ha möjlighet att spara något under denna tid?
På ett sätt kan jag tycka det är fjantigt att hålla på och bry sig och DINA och MINA pengar när man bor ihop, på ett sätt delar vi ju på en stor del av pengarna. Men det som stör mig nu är alltså att jag inte kan spara på samma sätt som jag alltid gjort tidigare i mitt liv. Någon sade en gång till mig att kvinnor ofta förlorar på att bli sambos medan män tjänar på det, så vill jag inte ha det.
Ska jag dra ner på mina egna kostnader eller säga att min sambo ska betala mer vad gäller boende/mat?
Om ni tycker han ska betala mer, i så fall, hur mycket?
Tack på förhand.