Diarré, enorma magkramper, kallsvettningar, vad kan det vara?
Jag börjar bli orolig. Med jämna mellanrum får jag som attacker, är gallstensopererad och har haft attacker efter det men tycker att dessa attacker känns annorlunda...
Varnar för detaljerad beskrivning!
Förloppet ser ut såhär:
1. En molande magsmärta (den börjar ofta på natten) som är hanterlig, håller i sig flera timmar, ibland flera dagar, ofta tillsammans med ett lätt illamående.
2. Magknip i nedre delen av magen följt av ett toalettbesök, men känner mig aldrig riktigt klar (ursäkta detaljerna, det kommer fler).
3. Värre magknip följt av diarré, kallsvettningar och yrsel och illamåendekänsla. Svettas och fryser om vartannat och rummet börjar snurra i takt med att smärtorna i magen ökar. Behöver gå på toaletten ett flertal gånger bara på några minuter.
4. Kramper i magen som stegrar och blir värre.de har stigit och känns högre upp i magen (men inte mellan revbenen som vid gallsten, utan en bit ner, fortfarande mitt i magen). Kallsvettas och får dödsångest.
5. Smärtorna trappas sakta ner, jag känner mig trött och snurrig efteråt och kan ha någon mer diarré innan anfallet är över.
Anfallet brukar sitta i någon timme.
Det är jättejobbigt att behöva ha det såhär, och jag är så rädd att det ska slå till vid en olämplig situation vilket gör att jag isolerar mig. Jag har varit till läkare och gjort ultraljud, inga stenar i gallgångarna och gallgångarna ser riktigt fina ut, så jag börjar oroa mig att detta helt enkelt handlar om något helt annat? Men vad? Min livskvalitet försämras avsevärt av detta...