• Issa07

Varför dessa ideer?

Hej!

Jag har en dotter som fyller 4år i februari.
    Vi har försökt potträna henne och hon kan hålla sig torr både på dagen och på natten, men hon vill absolut inte sitta på pottan eller toaletten. Hon har alltså trosor jämt förutom när hon ska kissa eller bajsa, då tar vi på blöja. Testade att säga att blöjorna var slut en dag då höll hon sig i 16 timmar och sedan kissade hon med trosorna på i duschen. Hon vill absolut inte sitta ner och kissa/bajsa, men hon visste att hon inte kunde kissa på golvet.
    Vet inte vad jag ska göra för att bryta detta mönster???
    Det känns som jag har testat allt!!! Mutor, klistermärken, godis, vara bestämd...o.s.v

En annan sak vi har haft problem med var att i våras vill hon inte prata på förskolan. Under hela dagen på förskolan 8,5 timme sa hon i stort sett ingenting. Hon började prata när vi var ensamma i kapprummet. Efter sommaren började hon på ny avdelning och det tog bara en dag innan hon pratade som vanligt.

Hon får alltså massa ideer som hon håller fast vid benhårt. Vet inte längre vad jag ska göra, för även om toasaken kanske går över med tiden så kanske det kommer något nytt.

Tacksam för svar.

(Jag har pratat med förkolan och de vet inte vad man ska göra. Trots lång erfarenhet har de inte stött på någon med sådana ideer som är så svåra att bryta) 

• Svar på tråden Varför dessa ideer?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter onekligen som att er dotter har många bestämda uppfattningar om saker och ting.
    Generellt tycker jag att man skall vara ganska frikostig med att låta barnen kissa/bajsa i trosor och blöja. Till slut tycker barnen att det blir mer och mer krångligt och ser alla andra barn (och vuxna) gå på toaletten. Vilket medföljer att det så småningom, utan större ansträngning, övergår till toaletten/pottan.
    Ju mer tvång barnet upplever kring det, ju mer problem brukar det bli.  

Jag föreslår att ni fram till 4-års kontrollen på BVC släpper all tvång, mutor, belöningar och låter henne kissa och bajsa som hon vill. Hon har onekligen förmåga att kontrollera dessa funktioner, vilket är bra. Förvarna sköterskan om att ni vill tala om detta. Förmodligen kan det vara bra om ni är två, så att den ena kan vänta i väntrummet med er dotter. Det finns ingen anledning till att hon behöver vara med då. 
    Att vissa barn är mer bestämda än andra vet vi, men hur man bäst hanterar detta beror på hur "helheten" ser ut. På BVC har man kontakt med både barnläkare och barnpsykologer som kan vara behjälpliga på många sätt, om det behövs.

MVH Christine

Svar på tråden Varför dessa ideer?