• sockerbomben

Byta gammal lampkontakt

Jag har just köpt en gammal kristallkrona. Kontakten har tre "piggar" och passar inte i takkontakten. Hur gör jag för att byta den till en vanlig?

• Svar på tråden Byta gammal lampkontakt
  • far

Har du inte gjort det för, då skall du vara försiktig. Annars klipper du av den gamla, skruva loss skruvarna, på den nya, skala lite på sladden så du får fram koppartrådarna, tvinnar dem, och för en tråd in i varje "hål", ända upp till metallen, skruvar fast skruvarna på den nya, och det skulle räcka. Svårt att förklara utan bilder, men går proppen, så får du gärna skälla ut mig.Tungan ute

• frökenpiggy

Köp en ny, modern kontakt (finns på t ex Clas Ohlsson, men också på en del välsorterade matbutiker). Skruva av den gamla kontakten. Brukar finnas in liten skruv mellan piggarna, och ett par skruvar som håller fast sladdarna inuti kontakten. Sätt fast sladdarna i den nya kontakten, och skruva ihop.

Ganska lätt att fixa själv, i alla fall om sladden bara har två strömledare. Jag bytte ut gamla kontakter på tre st taklampor för några år sen, utan att veta speciellt mycket om el. Om det finns en skyddsledare också tror jag man måste ha lite mer koll, så att den hamnar rätt.

Om du är osäker på hur du ska göra, fråga en elektriker! Bra överhuvudtaget att lämna in och se till att lampan är i okej skick, om man inte riktigt vet vad den har för historia.

På den här länken kan du se hur kontakten ser ut inuti: www.totalel.se/el-info/lampsladd.htm

• tomcat67
    frökenpiggy skrev 2011-01-07 11:27:48 följande:
    Om du är osäker på hur du ska göra, fråga en elektriker! Bra överhuvudtaget att lämna in och se till att lampan är i okej skick, om man inte riktigt vet vad den har för historia.
    Bra tips!
    Om du behöver fråga så känns det som att det är vettigare att du låter en elektriker kolla på den, eller tar med den till en lampaffär.
  • GammelMann

Gå in med hela lampan i en elbutik.

Kostar nog inte många kronor att få den kollad och ny kontakt monterad.

Gammel man gör så gott han kan.
Svar på tråden Byta gammal lampkontakt