• obelix

Kan det vara så att vår katt är skendräktig?

Hej

Igår började  katten bete sig konstigt,

Hon skulle ligga uppe i sonens loftsäng medan de lekte där och hon brukar inte ligga kvar så länge när det blir bus och stoj runt henne, nu skulle hon ligga där och efter ett tag så kommer sonen ut och säger att hon andas så kontigt, nästan lite flämtande, Vi bär in henne i vårt sovrum och öppnar upp dörren ut på altanen för att hon ska få frisk luft, sen får hon vara ifred där inne, men nu känns hon lite orolig men inte rädd, hon kommer och hoppar upp till oss i soffan men ofta kommer hon fram och jamar soch springer mot max rum och vänder sig om och kollar så nån följer med henne, och så jamar hon och fortsätter upp i sängen och slänger sig på den ena kudden och vill då helst att en av oss ska följa med upp och lägga sig och klappa henne....

Kan det vara så att hon är skendräktig, hon äter p-piller och har fått det som hon ska. eller bör vi söka vetrinären?

• Svar på tråden Kan det vara så att vår katt är skendräktig?
  • lennartsdotter

Skendräktig tror jag inte att hon är. Det brukar inte yttra sig på det sättet. Jag tycker ni ska ringa veterinären.

• nemo1

P-piller är inte säkert alls. Honorna kan bli parade "våldtagna" av en hane fast dom inte löper. P-piller tar bara bort själva löpet. Du måste väl se om hon blivit tjockare? Hon beter sig som när dom ska föda, då vill dom ofta ha en familjemedlem med sig.

• obelix

Vi har henne bara tillfälligt, det är svärmors katt som är bort rest, Hon är jätte fin nu, varit så smal tråkig innan.... Tänk om hon ska få ungar....

Vad gör jag då? ska man förbereda på nått vis? eller sköter de allt själva?

• nemo1

Du måste vara med, det kan hända att hon behöver hjälp. Honan brukar börja bädda på stället hon tycker verka bra. Men som sagt så är det väldigt vanligt att dom vill ha husse eller matte med när det ska ske.

• lennartsdotter
    obelix skrev 2011-01-07 17:53:09 följande:
    Vi har henne bara tillfälligt, det är svärmors katt som är bort rest, Hon är jätte fin nu, varit så smal tråkig innan.... Tänk om hon ska få ungar....

Vad gör jag då? ska man förbereda på nått vis? eller sköter de allt själva?
    Ska hon ha ungar ska någon vara med och övervaka. Oftast sköter de allting bra själva, men om någonting händer måste det finnas någon som kan hjälpa till eller iaf ta katten till veterinär.
  • nemo1

Se till att du har kontaktuppgifter till närmaste veterinär, gärna även en som har öppet nattetid då katterna har en förmåga att föda just då :)  Känn på magen för är hon på G borde du känna fosterrörelser. Bädda en bolåda åt henne, även om hon kanske inte väljer den när det är dags så är det bra att lägga ungarna och mamman där efteråt. Katten brukar bli väldigt orolig när det är dags.

• felicityporter

Det högg till i magen när du skrev det där om flämtandet, min ena katt har haft lunginflammation två gånger varav båda började ungefär så som du beskriver. Jag tycker att du ska uppsöka veterinär oavsett om du misstänker att hon är dräktig eller sjuk, "better safe than sorry" är mitt motto när det gäller våra lurviga små liv.

• IceJossan

Uppsök absolut en veterinär! Att en katt flämtar kan tyda på hjärtfel. Jag har haft hand om en katt som troligtvis har hjärtfel, han kan leka i någon minut bara tills man måste pausa eftersom han böjar flämta. En annan misse fick jag åka in akut med till Strömsholm för hon blev plötsligt väldigt loj och fick riktiga flämtattacker ibland. Röntgenbilder visade ett minst dubbelt så stort hjärta som normalt, vilket uppenbarligen hade plågat henne fruktansvärt sista dagarna. Jag fick åka hem med tom bur.

• obelix

Tack för alla svar, gjorde som ni sa och ringde till vetrinären och undrade om vi fick komma in med henne, men de tyckte att vi skulle avvakta och se blev hon sämre fick vi komma in direkt, men som tur va så blev hon bättre och dagen efter va hon helt normal igen och har varit sen dess, men de sa oxå att blev hon sån igen så skulle vi åka in med henne så de fick undersöka henne riktigt.

• nemo1

Vad bra att hon inte var dräktig. Men ni har väl beställt tid för kastrering nu? Inte bra för katter att gå på p-piller.

• leolina1980

Håller med nemo01 sluta med p-piller dom är rent ut sagt livsfarliga, orsakar juvertumörer och livmoderinflammation.

• obelix

Hej, eftersom det inte är vår katt så bestämmer inte jag det, men har berättat det för svärmor att vetrinären rekommenderade att göra det och iom att de inte ska ha kattungar borde det ju vara ett bra alternativ-

De brukar inte ändra sig i sättet när de blir kastrerade? hon är en underbar katt nu och vill inte aör885f5thuhyttt665555yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyye5444e44dtrrqwqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqasfdexgsvc9t

• leolina1980
    obelix skrev 2011-01-14 11:32:02 följande:
    Hej, eftersom det inte är vår katt så bestämmer inte jag det, men har berättat det för svärmor att vetrinären rekommenderade att göra det och iom att de inte ska ha kattungar borde det ju vara ett bra alternativ-

De brukar inte ändra sig i sättet när de blir kastrerade? hon är en underbar katt nu och vill inte aör885f5thuhyttt665555yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyye 5444e44dtrrqwqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq qqqqqqasfdexgsvc9t
    Vad vill du inte?Skrattande
  • nemo1

Katten ändrar inte sitt beteende mer än att hon blir mer harmonisk.

• obelix
    leolina1980 skrev 2011-01-14 11:33:19 följande:
    Vad vill du inte?Skrattande
    Haha oj vad hände där...

Vi vill inte att hon ska bli annorlunda i sättet hon är
  • nemo1

Katter på tangentbordet om jag får gissa, känner allt för väl igen det Flört

• obelix

Ja antingen va katten om gärna ligger på datorn eller dottern som oxå ska skriva...

Svar på tråden Kan det vara så att vår katt är skendräktig?