• PennyJenny

Född i v 30+0, när smakisar?

Min son är född i v30+0 och jag har glömt att fråga neomottagningen när man ska introducera smakisar till honom. Hur har ni gjort? Han är 4,5 månad okorrigerat nu.

• Svar på tråden Född i v 30+0, när smakisar?
  • Philippa

Min son föddes i vecka 29+6 och hade en krånglig mage så vi blev rådd att vänta tills 6 månader korrigerad ålder.... han var alltså nästan 8 månader när vi började.

• PennyJenny

Tack för ditt svar! Jag undrar lite eftersom min son inte alls verkar förtjust i sin ersättning längre. Han äter allt mindre av den och verkar inte tycka om smaken. Han är ju lite för liten för smakisar och introducering av välling redan så jag är lite kluven. Han går dock upp bra i vikt, hade ökat 700 gram på 3 veckor sist, trots lite strul med maten (var även förkyld vilket säkert även bidrog).

• Flickan och kråkan

Nu har jag inga prematurer och inga barn som ätit ersättning så glöm vad jag säger om jag är helt tokigt ute

Det borde väl rimligtvis vara samma för alla barn, prematur eller inte dvs att man börjar med smakisar när de själva är intresserade. Ett rätt tydligt tecken är ju när de själva stoppar annan mat i munnen och smaskar på glatt....det är liksom det jag kikat efter hos mina......och så så klart hålla koll på magen, hur den reagerar. Appropå att han äter mindre......barn går ju igenom olika tillväxtperioder och han kanske just har passerat en sådan vilket gör att du upplever att han äter mindre. Sedan kan de ju periodvis vara lite för upptagna för att äta, så mycket annat att upptäcka och uppleva....har liksom inte tid att äta. Mina är födda i v.37+ båda två.....en visade intresse för mat strax efter 5 månader, den andre var inte alls redo förrän vid 8 månader. Den som började med annan mat senast är världens enklaste matbarn. 20 månader nu och alltid hungrig och äter allt.

• LillaPluppen

har inte barnet krånglig mage så tror jag du kan börja när du vill och barnet känns redo. Vi började med smakisar vid 5 månader ålder (2 mån korrigerat) men då har han aldrig haft problem med magen sen innan heller.

• PennyJenny
    LillaPluppen skrev 2011-01-07 15:15:34 följande:

har inte barnet krånglig mage så tror jag du kan börja när du vill och barnet känns redo. Vi började med smakisar vid 5 månader ålder (2 mån korrigerat) men då har han aldrig haft problem med magen sen innan heller.

Nej, krånglig mage vill jag inte påstå att han har. Han äter ersättning sedan han är 2,5 månad utan problem, verkar alltså inte ha ont eller nåt annat grejs. Det enda jag reagerat på är att hans avföring är väldigt mörk (grön) sedan ca 3 veckor tillbaka. Har varit i kontakt både med bvc och barnmott ang detta som säger att det troligtvis beror på att han varit förkyld eller haft någon infektion, han verkar ju inte ha ont och har inga diarréer. Får kanske prova om ett par veckor då och se hur han reagerar :)
  • frökenmumin

Mina tvillingpojkar föddes i vecka 31+4 och hade inga problem med maten eller magen. Vi blev rådda att korrigera maten av den anlednignen att vi själva inte skulle bli stressade. Men att maten som sådan egentligen inte behöver korrigeras (iaf inte för mina killar). Så om vi uppfattade att killarna var nyfikna på mat vid 4 månaders ålder (2 korrigerat) så var det helt okej att börja då.
    Jag började ge killarna smakisar vid 5 månader (okorrigerat) och det har gått bra. Det enda som krånglade (om man ens kan säga så) var det burkmaten vid 8 månaders ålder. För dom burkarna innehåller mycket större bitar i jämförelse med 6 månaders burkarna. Då blev jag tvungen att köra på med 6 månaders burkarna ett tag till .

• IrisBlå

Hej PennyJenny! Då hittade jag dig här igen.. Tungan ute Hoppas det är bra med dig och din lille kille. Jag har skrivit till dig i andra trådar tidigare då vi varit i liknande situation med tidiga sammandragningar och för tidigt födda barn. Min pojke föddes i v.29, jag ammar fortfarande lite (mest på natten och kvällen) och ger i övrigt ersättnig och det fungerar jättebra.
    Jag funderar på samma sak som du, när ska man egentligen börja ge smakportioner? Jag har ju hört att man inte behöver korrigera maten, vilket skulle innebära att min pojke är drygt 4 månader nu. Jag ger honom Nan 1 också, är det så att man ska gå över till Nan 2 nu eller?

Många funderingar... Glad

• knäppisen

Dottern född v 33 korrigerades inte för mat.
    Sonen född v 29 ville bvc att vi skulle korrigera, men neo sa att vi inte behövde. Vi körde på Neo och började med gröt vid 6 mån okorr/3,5 mån korr. Han var nog inte riktigt redo, men jag höll på att gå under av dygnetrunt amning och han tog inte flaska. 

• Maria K

Vår neoläkare sa att det vid 5 månader okorr (född V24+2) var dags att börja prova med smakportioner för att se OM hon var intresserad och så att hon fick träna munmotorik lite.
    Om hon inte hade visat intresse skulle vi vänta en månad och prova igen osv.

Men N tyckte det var gott med mat och har "bara" haft problem med att få i sig lättflytande dricka ex. vatten fram tills 1år korr.

• SaJo81

Till oss sa dom att vi inte skulle börja fören de var korrigerat 4månader! Mina tvillinggrabbar är födda v30+1 så dom var dryga 6 månader innan vi försökte, sen visade dom ändå inget intresse och vi hade stora problem med att introducera mat för dem oc dom åt sitt första hela riktiga mål mat när dom var 10 månader ( okorr)

Svar på tråden Född i v 30+0, när smakisar?