• Anonym

Pris för sång på dop?

hej!
    jag har fixat en som ska sjunga 2 låtar på mitt barn dop.
    vad är en rimlig summa att betala?

När jag frågade, fick jag till svar att vi får bestämma det. För h*n gör det bara för det är kul och hoppas vi blir nöjda.

Man vill ju ge en summa för det.. men hur mkt?

Kan tillägga att h*n inte krävt några pengar, utan det va jag som skrev att h*n självklart får betalt om h*n vill sjunga på dopet =)

• Svar på tråden Pris för sång på dop?
  • Anonym

jag skulle ge en 500 typ plus ordna transport till och från kyrkan

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-07 14:18:10 följande:
    jag skulle ge en 500 typ plus ordna transport till och från kyrkan
    Transport fixar sig nog om hon åker med en gemensam vän...

då är det för snålt med typ 300:-  ??
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-07 14:26:13 följande:
    Transport fixar sig nog om hon åker med en gemensam vän...

då är det för snålt med typ 300:-  ??
    nej det tycker jag inte:) ge det som ekonomin tillåter helt enkelt om nu sångerskan inte har bett om en viss summa. 300 hade jag blivit glad för. Å andra sidan , hade en väninna till mig haft dop så hade jag inte tagit något betalt alls. Jag har sjungit på dop nästan enbart hos folk som jag inte känner så väl och då fått en viss summa (minns inte hur mycket, det var längesen nu) men på min systersons dop tex så skulle jag aldrig be om pengar för det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-07 14:30:55 följande:
    nej det tycker jag inte:) ge det som ekonomin tillåter helt enkelt om nu sångerskan inte har bett om en viss summa. 300 hade jag blivit glad för. Å andra sidan , hade en väninna till mig haft dop så hade jag inte tagit något betalt alls. Jag har sjungit på dop nästan enbart hos folk som jag inte känner så väl och då fått en viss summa (minns inte hur mycket, det var längesen nu) men på min systersons dop tex så skulle jag aldrig be om pengar för det.
    Okej.. jag ska diskutera med sambon me så vi samtycker.
    Det är en inte så nära bekant.. vi har inte träffats förut. Men vi vet om varandra genom vår gemensamma vän. =)
  • Anonym

Förväntas hon stanna hela dopet, på fika osv efteråt? Då är 300 lite för många timmar.

• Anonym

puffar för fler åsikter

• Anonym (Mor)

Tycker att det beror på er relatioon och om personen i fråga är bjuden på dopet eller inte.

En nära vän sjöng på mitt barns dop, men inte sjutton betalade jag för det.

Om det var en helt utomstående som kommer endast för att sjunga två låtar tycker jag att 1000 kr är en rimlig summa att ge. 

• morningsun

Ett professionellt sångnummer på ett par stycken kostar normalt sett några tusenlappar... Den som sjunger ska ha betalt för sin kompetens och sin tid, inklusive inövning.

• Tezz i

Jag tycker att 300kr är för lite. Dels för att personen måste öva in sången, tar ledig från ev andra saker hon ska göra, samt kommer till kyrkan tidigare (förmodligen). 500kr är ett bättre förslag. Men det beror ju natruligvis på vad ni har för ekonomi.

• nina72

Hej,
    jag är sångerska och har sjungit på dop många gånger.
    Jag skulle ha diskuterat pris med dig i samband med att vi bokade in dagen. Jag skulle ta mellan 1000-2000 :- beroende på om det var nya melodier eller om jag har sjungit dem förut.
    Som någon tidigare nämnt så tar det tid att öva in sångerna, kanske repetera med organist, åka till och från dopet. Dessutom bör man som seriös skatta för pengarna man får.
    Att vara musiker är ett yrke. Hur mycket tar din frisör för 1-1 1/2 timmes tid? Säkert över tusenlappen?
    Att öva in sångerna tar ett par timmar + framförandet. Räkna själv.
    Lycka till med dopet och hoppas det blir ett vackert minne med fin sång.

• älskarlivet81

Jag är sångerska och sjunger mycket på dop och bröllop.

Jag tar ungefär 1000 kr + reseersättning när jag sjunger. 

• Lindis1974

Inte mindre än 500:- i alla fall. Jag skulle ge det men typ då oxå ge en fin flaska vin eller nåt annat oxå.

• SilverEmma

Jag har sjungit på flera dop och bröllop, tycker själv att det är kul och har ingen tanke på att tjäna en massa på det.  Är det långt iväg så vill jag ha så det täcker bensin för mig och min pianist. Vi kan repa in en helt ny låt på någon timme så det arbetet är inte värt att ta betalt för. Får vi mellan 300-500 så hade vi varit nöjda!

Det är kanske bäst att diskutera det med henne innan.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Anonym (Operahögskola)

Om sångaren är utbildad på musik- eller operahögskola och försörjer sig på sin sång,
    kan man räkna med att det kostar FRÅN 2000 kr och uppåt. 
    En person som tex gått 3 år på operahögskolan har ofta MINST 3-4 års förberedande studier med studielån bakom sig också.
    Varje vecka i åratal har man dessutom betalat för sånglektioner á 400 kr/g och interpretationslektioner för pianist.
    Man har köpt noter och CD-skivor och scenkläder. Man har övat i sin kammare flera timmar per dag och pluggat texter och memorerat sånger. Man har pluggat tyska, franska, italienska, ryska...
    Man sjunger ofta på helger och kvällar när andra är på dop (!), födelsedagar och umgås med familjen.
    Bara för att ge litet perspektiv på arvodet:)

Själv sjunger jag gratis för mina vänner liksom de gör för mig.
    Du kanske kan något som sångaren skulle vilja ha hjälp med?

Hoppas dopet blir fint!

• Anonym

Nu har dopet redan varit. Hon fick ett mousserande vin, samt 500.-
    Hon sa att det var alldeles för mycket. Att hon älskar att sjunga och blev jätteglad att jag frågade henne. Hon sa att det är sången som gör henne glad.

Jag rådfrågade med min kompis eftersom det är henne jag känner henne genom.

• Kimona

Om han får mat/fika på dopet tycker jag att han kan få runt 500 kronor och transportersättning :)

• Anonym
    Kimona skrev 2011-03-16 13:55:53 följande:
    Om han får mat/fika på dopet tycker jag att han kan få runt 500 kronor och transportersättning :)
    Tanken var ju att hon skulle vara med efter. Men hon valde att avstå då hennes pojkvän var hemma och hon ville umgås med honom innan han skulle åka iväg igen :)
Svar på tråden Pris för sång på dop?