• Sophia Evelina

Bästa sätt att rengöra mattor?

Hejsan!
    Jag har hört att bästa sättet att rengöra mattor på är att lägga ut dom i snön några timmar, sedan piska dom och dammsuga dom när den är inne och torr. Har någon provat detta? Självklart vill jag ha rena & fina mattor nu men jag vill att det ska vara extra rent när bebis ska komma & de är lika bra att lära sig nu.
    :)
  • Svar på tråden Bästa sätt att rengöra mattor?
  • Åsa Ros

såg en gammal gammal dam härom vintern, som drog ut sin stora stora matta och lade den i snön... sedan så skyfflade hon snö över den och sopade den ren. jag brukar med lägga min matta i snön med ovansidan neråt och trampar till lite så att den bäddas in i snö, sedan hänger jag upp den på vår gungställning och piskar den från undersidan så att skiten piskas ut !

• skyrocket

Jag har också hört att snö är det bästa sättet.

Är den mycket smutsig kan lite såpa vatten eller vatten med mattrengöringsmedel vara bra att ha med ut och ha på mattan innan den får snöbada. Har du balkong och vet att det ska snöa är det bara att lägga ut mattan på balkongen - den får ett fint snötäcke som du gnuggar in och sedan bär du in den i badrummet eller annat lämpligt ställe där den kan hängas upp och torka.

Hoppas det var till någon hjälp!

• trollbottom

Snö är bäst. Lägg uppsidan ner, stampa lite på den. Som damen kan man göra och borsta eller så hänger man upp den och piskar sen. Mina mattor som inte kan tvättas i maskin blir bara rengjorda på vintern

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • mammaNena

testade det här med snö och tyckte verkligen inte att det va någon hit

• trollbottom
    mammaNena skrev 2011-01-07 21:11:29 följande:
    testade det här med snö och tyckte verkligen inte att det va någon hit
    Grejen är att man ska få in snön ordentligt i mattan. När den sen kommer ut/slås ut så tar den med skiten. Sen får man göra det fler gånger beroende på hur skitig mattorna är
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Åsa Ros

det bästa är i orörd snö och när snön är vad ska man säga... lätt flygande Kompakt smutsig slasksnö är ingen höjdare och gör inte mattan renare

Svar på tråden Bästa sätt att rengöra mattor?