Stora Havet skrev 2011-01-09 01:55:28 följande:
Har du kollat på
Dopguiden.com - tror att de skriver om namngivningscermonier också.
De namngivningscermonier jag hört om verkar följa rätt lika mönster som dopet, förutom att man då skippar kyrkan.
Läsa en liten dikt/vers
Någon spelar en fin låt/sjunger
Man kan ju hälsa välkommen när alla har kommit (påkalla uppmärksamhet typ klinga i glaset) och säga något om varför man valt denna typ av cermoni (de äldre kanske undrar lite), säga vilka namn man valt till barnet, om man har någon fadder, tala om hur älskat barnet är och önska barnet välkommet till familjen/släkten/gemenskapen samt skåla (om man har någon typ av sådan dryck) eller inbjuda till tårt-och kaffehörnan.
Vad har du själv för tankar om upplägg på cermonin?
Jag tycker absolut att man själv för bestämma hur formell, informell cermonin ska vara. Utomhus på sommaren? Picknick? Bubbel o snittar? Kaffe o tårta? Hemma? I samlingslokal? Bildspel på barnet via dator kopplad till tv:n (om man är hemma)? Liten barnkör av släktens/vännernas barn (om barnen är lite äldre typ 5-6 år) som sjunger någon känd dagisvisa?
Ska kolla den hemsidan, tack!
Jag har inte så många tankar på upplägget egentligen, därför hoppas jag få en massa tips i denna tråden :) Vi gifter oss i september också så alla mina idéer börjar ta slut ;)