• vackert udda

Namngivelseceremoni - inspiration, tips & idéer

Här är tråden för oss som planerar en nanmgivelseceremoni/fest helt utan religösa inslag. Vi kommer att ha en fest till vår dotters ära där vi samtidigt firar hennes namngivelse.

Jag tänkte att vi i denna tråden kunde utbyta idéer och tips för att inspirera varandra till minnesvärda fester för våra barn! Jag tycker det är så mycket svårare när man inte har nån "mall" att följa som man hade haft vid t.ex. ett klassiskt dop.

Vi har inte satt ett exakt datum i nuläget men har bestämt att det blir i april eller maj. Datum ska bestämmas inom kort så vi kan få ut inbjudningarna i tid.

• Svar på tråden Namngivelseceremoni - inspiration, tips & idéer
  • Stora Havet

Har du kollat på Dopguiden.com - tror att de skriver om namngivningscermonier också.

De namngivningscermonier jag hört om verkar följa rätt lika mönster som dopet, förutom att man då skippar kyrkan.

Läsa en liten dikt/vers
    Någon spelar en fin låt/sjunger

Man kan ju hälsa välkommen när alla har kommit (påkalla uppmärksamhet typ klinga i glaset) och säga något om varför man valt denna typ av cermoni (de äldre kanske undrar lite), säga vilka namn man valt till barnet, om man har någon fadder, tala om hur älskat barnet är och önska barnet välkommet till familjen/släkten/gemenskapen samt skåla (om man har någon typ av sådan dryck) eller inbjuda till tårt-och kaffehörnan.

Vad har du själv för tankar om upplägg på cermonin?

Jag tycker absolut att man själv för bestämma hur formell, informell cermonin ska vara. Utomhus på sommaren? Picknick? Bubbel o snittar? Kaffe o tårta? Hemma? I samlingslokal? Bildspel på barnet via dator kopplad till tv:n (om man är hemma)? Liten barnkör av släktens/vännernas barn (om barnen är lite äldre typ 5-6 år) som sjunger någon känd dagisvisa?

• vackert udda
    Stora Havet skrev 2011-01-09 01:55:28 följande:
    Har du kollat på Dopguiden.com - tror att de skriver om namngivningscermonier också.

De namngivningscermonier jag hört om verkar följa rätt lika mönster som dopet, förutom att man då skippar kyrkan.

Läsa en liten dikt/vers
    Någon spelar en fin låt/sjunger

Man kan ju hälsa välkommen när alla har kommit (påkalla uppmärksamhet typ klinga i glaset) och säga något om varför man valt denna typ av cermoni (de äldre kanske undrar lite), säga vilka namn man valt till barnet, om man har någon fadder, tala om hur älskat barnet är och önska barnet välkommet till familjen/släkten/gemenskapen samt skåla (om man har någon typ av sådan dryck) eller inbjuda till tårt-och kaffehörnan.

Vad har du själv för tankar om upplägg på cermonin?

Jag tycker absolut att man själv för bestämma hur formell, informell cermonin ska vara. Utomhus på sommaren? Picknick? Bubbel o snittar? Kaffe o tårta? Hemma? I samlingslokal? Bildspel på barnet via dator kopplad till tv:n (om man är hemma)? Liten barnkör av släktens/vännernas barn (om barnen är lite äldre typ 5-6 år) som sjunger någon känd dagisvisa?
    Ska kolla den hemsidan, tack!

Jag har inte så många tankar på upplägget egentligen, därför hoppas jag få en massa tips i denna tråden :) Vi gifter oss i september också så alla mina idéer börjar ta slut ;)
  • Mikkel räv

Spånar helt fritt här:

*Sång (Om ni gillar att sjunga!) Kanske "Barn är ett folk"
    *Hälsa välkommen till gästerna, berätta om varför ni valt den ceremoni ni valt, berätta lite om barnets namn.
    *Säga nåt i stil med "(Barnets namn) vi är så glada och tacksamma över att du kommit till oss. Vi lovar att vara de bästa föräldrar vi kan och att stå vid din sida under ditt liv. Vi önskar dig allt gott, och att du får växa upp till en fri, självständig människa. (Därför tänder vi tillsammans ett ljus för idg som kan få följa dig genom livet, och som vi kan tända på dina födelsedagar)
    *Låta gästerna hälsa på barnet och/eller skriva en personlig hälsning i en bok som ligger framme (vid ljuset).
    *skåla för barnet i champagne/pommac/cider.
    *Sång

Sen käkar ni och har roligt!

• Saniis

Vilka bra tips jag fick här! Vi ska ha namnfest/ välkomstfest för vår son om ett par veckor och vi är inte helt klara med upplägget än.

• vackert udda

Tack för tipsen! Hoppas på fler Skrattande

• ajmaj

När vi hade namngivning för första sonen doppade vi hans fötter i champagne - något vi absolut kommer göra även när lillebroren ska namngivas nu i februari Glad

Vi hade även en bok som vi gjort själva på nätet, med bilder på sonen och så fanns det förtryckta "frågor" som gästerna fick svara på, typ "Tänk på att alltid.." Alltså, lite livstips kan man säga.
    Det blev en fin minnesbok, och det ska vi också ordna till lillebror såklart.

I övrigt satsade vi ganska mycket på god mat och dryck, och fick en fantastisk dag fylld med glädje - precis som vi ville!

• vackert udda
    ajmaj skrev 2011-01-18 10:04:29 följande:
    När vi hade namngivning för första sonen doppade vi hans fötter i champagne - något vi absolut kommer göra även när lillebroren ska namngivas nu i februari Glad

Vi hade även en bok som vi gjort själva på nätet, med bilder på sonen och så fanns det förtryckta "frågor" som gästerna fick svara på, typ "Tänk på att alltid.." Alltså, lite livstips kan man säga.
    Det blev en fin minnesbok, och det ska vi också ordna till lillebror såklart.

I övrigt satsade vi ganska mycket på god mat och dryck, och fick en fantastisk dag fylld med glädje - precis som vi ville!
    Rolig idé med champagnen! Den tror jag att vi snor Flört 
    Boken verkar också vara trevlig, kanske tar den med!

Tack Skrattande
  • Kakankaka

Jag har suttit å kollar runt lite i olika trådar, och vet inte om jag vill ha dop eller namngivelseceremoni..
    Både jag och min fästman är döpta, men ingen av oss är troende, men samtidigt tycker jag att det är en fin tradition med dop, och barnen kan själva välja sen om de vill vara kvar i kyrkan eller inte.
    Men samtidigt så skulle det kännas fel med dop just för att vi inte är troende, och då är det bra med lite tips om hur man kan ha en namngivelse..
    Har ni gått i lite samma tankebaner när ni har bestämt er för namngivelse och inte dop eller hur har ni tänkt?

• ajmaj
    Kakankaka skrev 2011-01-19 13:45:45 följande:
    Jag har suttit å kollar runt lite i olika trådar, och vet inte om jag vill ha dop eller namngivelseceremoni..
    Både jag och min fästman är döpta, men ingen av oss är troende, men samtidigt tycker jag att det är en fin tradition med dop, och barnen kan själva välja sen om de vill vara kvar i kyrkan eller inte.
    Men samtidigt så skulle det kännas fel med dop just för att vi inte är troende, och då är det bra med lite tips om hur man kan ha en namngivelse..
    Har ni gått i lite samma tankebaner när ni har bestämt er för namngivelse och inte dop eller hur har ni tänkt?
    Vi har båda gått ur svenska kyrkan så för oss var valet lätt Flört
    Men även om jag fortfarande vore medlem skulle jag tycka att det kändes lite fel att vara i kyrkan, då hela dopet är en såpass religiös ritual.

En fördel med namngivning är ju också att man själv får bestämma precis hur allt ska vara!
Svar på tråden Namngivelseceremoni - inspiration, tips & idéer