• Anonym (Fundersam)

Är det mitt ansvar att vara barnvakt?

Många bonusmammor tar på sig alldeless för stort ansvar än vad de egentligen behöver, är man bonusmamma eller bonuspappa så har man inte det direkta ansvaret för barnet utan det är föräldrarna som får lösa det sins emellan......

Jag är själv bonusmamma fast jag inte tycker om att kalla mig själv det och min sambo berättade för mig att han ska jobba övertid nästa helg på jobbet och då kommer han alltså inte hem förrän på kvällen på fredagen och sen så jobbar han dag på lördagen. Jag frågade honom:
    -Men visst har du barnen den helgen?
    -Jooooo....
    -Men hur blir det med barnen då?
    -Jag tänkte om du kanske kunde ta dem.
    -Okej.......

Sen blev det lite disskution mellan han och mig. För enligt mig så tycker jag att barnen hellre borde fara till sin mamma ifall pappan knappt ens kommer att kunna träffa dem ngt under helgen. Istället för att de ska vara med mig. Och jag ska känna mig låst. Det är ju trots allt deras ansvar.
    Men då fick jag veta att det var då hans ex skulle bli igång satt och skulle föda så hon kan ju inte heller ha barnen då. Så lotten ligger tydligen på mig fastän jag inte ens är förälder. Och det är annars att ta hand om andras ungar, det går åt mer energi och tålmodighet. Vi har alltså inga gemensamma barn ännu.
    Men som sagt jag tycker att det är lite fult att ställa ansvaret på ens partner som inte skaffat dessa barn, tänk om jag hade haft planer att hitta på ngt?? Kanske passa på att fara hem till min hemstad och umgås med mina vänner som jag inte träffar alltför ofta....men nej, då ska jag sitta barnvakt åt sambons barn.

Barnen är hur goa som helst, men energin som de har när de två är tillsammans är ju så att man kan svimma ibland!!!! Hade jag haft egna barn och haft vanan inne så då vet man ju också hur man ska hantera det utan att stupa i backen :P

är det nån mer än jag som måste sitta barnvakt åt sin sambos barn?
    Och hur ställde ni er till det??
    Är det rätt att göra såhär?
    Klart jag vill ställa upp på min sambo, men jag förklarade klart och tydligt att han ska veta att han inte får ta mig förgiven som barnvakt åt honom, att det faktiskt är hans och hans exs barn. Hade vi haft egna barn så hade det väl varit lite annars för då hade jag ju ändå inte kunnat dragit och hittat på ngt. Men än så länge så har jag ju inte valt att skaffa barn. Men ändå så ska jag få en morsas ansvar?

Tack för svar!Glad

• Svar på tråden Är det mitt ansvar att vara barnvakt?
  • Anonym

Men säg det till din sambo då. Att du inte har lust att ses som barnvakt när han behöver. Säg att du vill åka iväg ibland utan att känna dig låst för att HAN ska jobba.

• Anonym (pappa)

Jag, håller med dig om att det är dålig stil av din partner.

• Anonym

Själv tycker jag att man måste inse att barnen kommer på köpet om man blir tillsammans med någon med barn sedan innan. Är man sambo så ingår väl allt i partnens liv? Om ni får egna barn, ska du inte umgås ensam med hans barn då heller? Åka iväg med bara ert gemensamma så de andra inte får vara med? 
    Förstår samtidigt att det känns konstigt att han bara förutsatte att du skulle ta barnen. Det måste finnas en dialog men är det någon gång som man kan förstå att "lasset" hamnar på dig så är det om han måste jobba och barnens mamma ska föda.

• CallGirl

Det finns massor i vårat förhållande som jag inte har ansvar för att göra, men jag tror att varje förhållande mår bra av att man hjälps åt oavsett om det gäller barn tvätt eller matlagning. Jag tror ett förhållande vinner på att man hjälps åt även om det inte är dina barn.

• Ess

Bra att du talade om för honom att du inte vill bli tagen förgiven.
    Men just denna gången när mamman ska föda barn är det kanske smart att ställa upp, för du kan ha igen det sen när/om ni skaffar barn. Har ni en bra relation till exet så kanske ni kan prata med henne om att ni tar barnen några dagar extra, så hon hinner landa lite efter förlossningen.

Vill du inte alls så får dom lösa det med mormor eller farmor eller nåt.

• nami

oavsett om det är dina egna barn eller inte så vill man ju veta om man blir ensam med barnen eller inte. jag var också bonusmamma långt innan vi fick ett eget och kände som du,vill inte bli tagen för given. maken var duktig på att fråga mig medan mamman gärna hade mig som barnvakt så fort hon ville göra nåt. det slutade med att jag sa nej en gång och lämnade henne i sticket för att få ett slut på beteendet. det är inte ditt ansvar att sitta barnvakt,oavsett hur söta barnen är, det minsta man kan begära är att bli tillfrågad innan föräldern bokar in något annat.

hoppas att han förstod din ståndpunkt och frågar dig innan nästa gång.

• FlamingRed

Enstaka gånger skulle jag lätt ställa upp för sambo, skulle avboka mina egna planer utan problem.

Om det skulle bli en vana dock, skulle jag nog tänka som du. 

• EsMamma

Jag tycker nog att han borde ha frågat dig om du kunde tänka dig att ta hand om barnen när han ska jobba övertid. Inte ta för givet att du ska göra det.

• Anonym

Jag tar för givet att min sambo ska ta hand om alla barnen när jag har andra planer eftersom vi är en familj. Skulle han protestera för att den ena barnet inte är hans så hade vi inte kommit speciellt långt i vårat förhållande.

• Anonym (*)

Jag har varit precis i din sits men jag var inte lika tydlig i början - till slut gick det ut på vår relatioin för jag kände mig utnyttjad & tagen förgiven - kände mig precis som en barnvakt. 
    Jobba över, jobba helger, fiska med polare el vad som - nu var det bara vh MEN VADÅ, skall inte pappan ha kvalitets tiden med sina barn, inte jag!!??  Blev pappan tillfrågad i veckorn att ta barnen & han inte kund så frågade biom om jag kunde, då satte jag ner foten!!!

Det var inte populärt först för jag skulle ju älska dem som mina egna & skulle såklart ta mitt ansvar enligt pappan. De handlade inte om att älska el inte, utan mitt ansvar som sambo. I hans relation med mamman så var det hon som bestämde allt, gjorde det mesta med både barn & hem & han kunde komma & gå som han ville & tyckte ju detta var normalt även med mig... men han glömde visst en sak!!!

Vi har nu varit ihop i 5 år & fått en dotter = det löste sig för jag var,  tydligare på att tala om att han ska göra sitt yttersta för ta sitt pappaansvar, se till att jobba över eller helger när inte barnen här här, fiska med polare kan han göra annan gång & han är fantastisk pappa med alla barnen. Även gällande mat & tvätt har förändrats.

Känner inte alls mig utnyttjad längre & han frågar först innan han bestämmer något. Har biom frågat om inte jag kan ta dem svarar han blankt Nej, det är vårt ansvar att lösa detta har jag hört honom säga... Oavsett om de är mina ord el hans så är det rätt.

Alltså TS, se till att ni pratar om hur ni tillsammans ska få det att fungera, du ska tala om hur du känner för det är hans barn & inte tas förgiven, att när detta uppstår igen, vad gör ni då? Han ska fråga dig först & INTE bli sur OM du inte kan el det inte passar. Senär det upp till dig vad du vill & det handlar inte om att du inte tycker om bonus/bonusarna.

Svar på tråden Är det mitt ansvar att vara barnvakt?