• Björkpollen

Resa med en 10-11 månaders själv?

Finns det några anordnade såna typer av resor, jag vill åka iväg men vill gärna ha det lite smidigt eftersom jag är ensam med en "klätterapa".

Vill åka i februari, tror jag. Någon som har nåt tips av allehanda slag så dela gärna med er, tack.

• Svar på tråden Resa med en 10-11 månaders själv?
  • mia maria

Vad för slags resa har du tänkt dig? Charter till varmare breddgrader?
    Vad jag vet så finns det väl inte direkt några arrangerade resor för just föräldrar med småbarn - om det var det du menade??

Apollo ordnade nå't år nå'n resa för ensamstående föräldrar, har jag för mig!? Eller om det var nå'n tidning eller förening som ordnade i samband med dem??
    Nu läste jag i MAMA att de ordnat en läsarresa för mammor o barn till Tunisien, o att nästa resa blir till hösten 2011. Gå in på deras hemsida o läs mer!

Annars kan du helt klart åka iväg på en vanlig charter tycker jag! Jag har rest ensam med en 6-åring o en 8-månaders o det gick hur bra som helst!
    Dessutom finns det ju alltid trevliga medresenärer som gärna ställer upp med en hjälpande hand!

• Björkpollen

Tack snälla för bra tips. Ja, jag tror charter skulle gå bra ensam egentligen och det är väl nåt sånt jag vill till nu när det krävs en vagn och så. Vill ha det enkelt för oss. Kan tänka mig andra sorters resor när barnet är större. Ska kolla upp det där med MAMA, tack för den värdefulla informationen!!

• mia maria
    Björkpollen skrev 2011-01-09 21:39:55 följande:
    Tack snälla för bra tips. Ja, jag tror charter skulle gå bra ensam egentligen och det är väl nåt sånt jag vill till nu när det krävs en vagn och så. Vill ha det enkelt för oss. Kan tänka mig andra sorters resor när barnet är större. Ska kolla upp det där med MAMA, tack för den värdefulla informationen!!
    Jag tycker att det funkar smidigt med charter när man reser ensam med småbarn.
    Praktiskt med transfern som kör en från dörr till dörr, o man slippersläpa alltför långt på barnvagn o bagage.
    Dessutom så finns det ju, som jag skrev, alltid trevliga o hjälpsamma medresenärer
  • Bix

Att resa sjalv behover verkligen inte vara sa krangligt :)
    Jag har rest sjalv med min dotter tva ganger, forsta gangen nar hon var 1 ar och andra gangen nar hon var 18 manader (jag sjalv ar 23). Vi akte till Australien bada gangerna.
    Forsta gangen var nog den jobbigaste och enklaste.

Man far tanka pa att packa med sig verkligen allt man kan tanka sig att behova utan att det blir for knoligt.
    Nu vet jag inte ifall det var tips infor flygresan du behovde eller bara restips i allmanhet.

(Liten notering, jag sitter och skriver med ett par kalsonger pa huvudet. Dottern tyckte jag skulle ha dom pa huvudet.. :D)

Snalla medresenarer ar inte alltid sakert. Man far tanka lite pa hur man ar sjalv nar man flyger, hur manga ganger har man sjalv erbjudit sig att hjalpa en barnfamilj med deras barn sa mamman far sova lite t.ex.?
    Men det betyder ju inte att dom inte finns :)

Men att packa mkt enkel mat, kex, russin och sma leksaker ar alltid bra. Kunna overraska lite da och da. Jag gjorde sa att jag la undan en del av hennes gamla leksaker sa tt jag kunde ta fram dom igen pa flygplanet.
    Hon tyckte daremot att det roligaste var att traska omkring i gangarna, sa det var det vi gjorde mestadels. Vi gick och gick och gick och gick. Nu ar ju sant lite bra ocksa eftersom annars kan man ju latt fa tjocka ben och avdomnade ben.

Att tanka pa ocksa, ar att faktiskt ta med sig lite hostmedicin, febernedsattande och nasspray. Sist vi akte nu sa blev min lilla sjuk pa 12 timmars planet och jag hade ingen medicin med mig. Sa det var bara for henne att vanta tills vi kom fram till Sydney for att kunna fa hostmedicin och febernedsattandet.
    Iomed att luften ar sa torr pa planen sa kan dom latt bli hostiga.

Nu blev det lite mkt kanske med tanke pa att det har kanske inte riktigt var vad du var ute efter, men ifall du vill ha mera tips infor att resa med en liten, sa hor garna av dig :)

Lycka till!

• mia maria
    Bix skrev 2011-01-14 07:49:10 följande:
    Att resa sjalv behover verkligen inte vara sa krangligt :)
    Jag har rest sjalv med min dotter tva ganger, forsta gangen nar hon var 1 ar och andra gangen nar hon var 18 manader (jag sjalv ar 23). Vi akte till Australien bada gangerna.
    Forsta gangen var nog den jobbigaste och enklaste.

Man far tanka pa att packa med sig verkligen allt man kan tanka sig att behova utan att det blir for knoligt.
    Nu vet jag inte ifall det var tips infor flygresan du behovde eller bara restips i allmanhet.

(Liten notering, jag sitter och skriver med ett par kalsonger pa huvudet. Dottern tyckte jag skulle ha dom pa huvudet.. :D)

Snalla medresenarer ar inte alltid sakert. Man far tanka lite pa hur man ar sjalv nar man flyger, hur manga ganger har man sjalv erbjudit sig att hjalpa en barnfamilj med deras barn sa mamman far sova lite t.ex.?
    Men det betyder ju inte att dom inte finns :)

Men att packa mkt enkel mat, kex, russin och sma leksaker ar alltid bra. Kunna overraska lite da och da. Jag gjorde sa att jag la undan en del av hennes gamla leksaker sa tt jag kunde ta fram dom igen pa flygplanet.
    Hon tyckte daremot att det roligaste var att traska omkring i gangarna, sa det var det vi gjorde mestadels. Vi gick och gick och gick och gick. Nu ar ju sant lite bra ocksa eftersom annars kan man ju latt fa tjocka ben och avdomnade ben.

Att tanka pa ocksa, ar att faktiskt ta med sig lite hostmedicin, febernedsattande och nasspray. Sist vi akte nu sa blev min lilla sjuk pa 12 timmars planet och jag hade ingen medicin med mig. Sa det var bara for henne att vanta tills vi kom fram till Sydney for att kunna fa hostmedicin och febernedsattandet.
    Iomed att luften ar sa torr pa planen sa kan dom latt bli hostiga.

Nu blev det lite mkt kanske med tanke pa att det har kanske inte riktigt var vad du var ute efter, men ifall du vill ha mera tips infor att resa med en liten, sa hor garna av dig :)

Lycka till!
    Med snälla o hjälpsamma medresenärer så tänkte jag väl mest på att folk brukar kunna erbjuda sig att lyfta nå'n tung väska eller så - jag menade inte att de brukar vara barnvakt så att jag kan sova!
  • Björkpollen

Alla tips välkomnas verkligen med stora öron och ögon och famn. Jag vill gärna lära mig av andras erfarenheter, misstag och tips och råd. Mera sånt, absolut! Tusen tack!!

(Coolt att åka på en sån lång resa som till Australien, då förstår jag att man kan behöva sig en lur på planet. Lite skillnad mot att åka på en 4-5 timmars till Kanarialand. Vem vet, jag kanske blir peppad att göra en ordentlig resa när jag ändå ska till??!!) Än en gång tack.

• mia maria
    Björkpollen skrev 2011-01-15 12:53:05 följande:
    Alla tips välkomnas verkligen med stora öron och ögon och famn. Jag vill gärna lära mig av andras erfarenheter, misstag och tips och råd. Mera sånt, absolut! Tusen tack!!

(Coolt att åka på en sån lång resa som till Australien, då förstår jag att man kan behöva sig en lur på planet. Lite skillnad mot att åka på en 4-5 timmars till Kanarialand. Vem vet, jag kanske blir peppad att göra en ordentlig resa när jag ändå ska till??!!) Än en gång tack.
    Man får ju försöka sova när barnen sover vid en så'n lång resa.
  • hymafr

Mitt tips är att vänta med resor tills barnet blir lite större såvida du inte ska åka och hälsa på släkt eller vänner.
    Att sitta ensam på ett hotellrum med ett spädbarn är inte kul, men om barnet är lite äldre så har ni ju sällskap av varandra på ett annat sätt.
    En 2-3-åring förstår så väldigt mycket mer än en bebis och har dessutom glädje av hela resan på ett helt annat sätt.

• mia maria
    hymafr skrev 2011-01-17 10:30:43 följande:
    Mitt tips är att vänta med resor tills barnet blir lite större såvida du inte ska åka och hälsa på släkt eller vänner.
    Att sitta ensam på ett hotellrum med ett spädbarn är inte kul, men om barnet är lite äldre så har ni ju sällskap av varandra på ett annat sätt.
    En 2-3-åring förstår så väldigt mycket mer än en bebis och har dessutom glädje av hela resan på ett helt annat sätt.
    Fast man reser väl inte iväg för att sitta på hotellrummet heller??
    När jag reste med min 8-månaders så var vi vid poolen o stranden om dagarna, strövade omkring osv.
    På kvällarna var vi ut o åt, o efter middagen så somnade han oftast i vagnen o jag gick o strosade i butikerna.

Allt blir vad man gör det till, o om man reser med ett litet barn så tror jag inte att man förväntar sig sena kvällar med håll igång heller - men för den sakens skull så behöver man ju inte "sitta ensam på ett hotellrum" heller!
  • Björkpollen

Jag har inget behov av sena kvällar, nej. Upp i ottan, ta vara på ljuset o värmen o dagen, det är det enda jag vill. Hotellrummet hör kvällen till, där sitter jag så gärna själv på kvällarna. Inga problem. Min unge är nyfiken framåt och pigg och jag tror att det skulle vara av nöje även för barnet, även om resan inte finns kvar tydligt i minnet sen. MEn det gör det ju inte för en 2-3 åring heller, så nuet får duga bra och det tror jag vi båda har nöje av.

Ska kolla av resor redan nu. Tack för tips o råd.

• mia maria
    Björkpollen skrev 2011-01-21 15:29:37 följande:
    Jag har inget behov av sena kvällar, nej. Upp i ottan, ta vara på ljuset o värmen o dagen, det är det enda jag vill. Hotellrummet hör kvällen till, där sitter jag så gärna själv på kvällarna. Inga problem. Min unge är nyfiken framåt och pigg och jag tror att det skulle vara av nöje även för barnet, även om resan inte finns kvar tydligt i minnet sen. MEn det gör det ju inte för en 2-3 åring heller, så nuet får duga bra och det tror jag vi båda har nöje av.

Ska kolla av resor redan nu. Tack för tips o råd.
    Kan inte annat än hålla med!

Hoppas ni får en trevlig resa!
  • gastronomer

Jag var ute riktigt tidigt med min totta... När hon var 2 månader åkte vi till spanien. Visserligen för att träffa hennes morfar i en vecka, så vi hade det ju helt fixat med boende och en bra hemmamiljö att sköta lillplutt i.

Men jag kan tänka mig att en resa med ett spädbarn blir riktigt mysigt hur man än gör! Och jag tror inte att det behöver vara krångligare att checka in på ett litet vandrarhem än ett stort hotel egentligen. Ett hett tips är att se till att det finns en mataffär i närheten, och kanske tillgång till ett litet kök om du gör barnmaten själv. Eller i alla fall en micro... 

Svar på tråden Resa med en 10-11 månaders själv?