• Äldre 7 Jan 20:17
    4047 visningar
    7 svar
    7
    4047

    Varför rakade man musen förr i tiden vid förlossning?

    Min mamma och även svärmor har sagt att dom blev rakade när dom skulle föda barn på 60- och 70-talet.

    Varför gjorde dom det?
    När slutade dom med det?

    Låter lite konstigt egentligen för håret borde väl inte vara i vägen vid födseln.
    Visserligen var väl kvinnorna hårigare på den tiden innan rakningsmodet kom, men det borde inte utgöra nåt skäl för att raka?

  • Svar på tråden Varför rakade man musen förr i tiden vid förlossning?
  • Butter­flybab­y
    Äldre 7 Jan 20:20
    #1
    Per19 skrev 2011-01-07 20:17:34 följande:
    Min mamma och även svärmor har sagt att dom blev rakade när dom skulle föda barn på 60- och 70-talet.

    Varför gjorde dom det?
    När slutade dom med det?

    Låter lite konstigt egentligen för håret borde väl inte vara i vägen vid födseln.
    Visserligen var väl kvinnorna hårigare på den tiden innan rakningsmodet kom, men det borde inte utgöra nåt skäl för att raka?

    Rakade dom sig själva eller rakade doktorn dom när de skulle föda? Låter lite konstigt .

  • SunnyB­unny
    Äldre 7 Jan 20:22
    #2

    Kanske för att förhindra sjukdomar, så det skulle vara sterilt, skulle jag gissa på.

  • Äldre 7 Jan 20:25
    #3
    Butterflybaby skrev 2011-01-07 20:20:16 följande:

    Rakade dom sig själva eller rakade doktorn dom när de skulle föda? Låter lite konstigt .


    Var väl nån stackars sköterska som fick göra det?
  • Äldre 7 Jan 20:28
    #4
    SunnyBunny skrev 2011-01-07 20:22:13 följande:
    Kanske för att förhindra sjukdomar, så det skulle vara sterilt, skulle jag gissa på.
    Rimlig tanke kanske, men nu behövs det inte tydligen?

    Dom kanske inte ville att barnet skulle få hår i munnen det första barnet fick i livet? (skrivet lite på kul)
  • Äldre 7 Jan 20:33
    #5

    Min mamma fick sina tre första barn -71, -72 och -74, och få rakade de av praktiska & hygieniska skäl sas det. Lätt att sy efteråt om det skulle behövas också. När nästa barn föddes -78 rakades det inte.


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • st elmos fire
    Äldre 7 Jan 20:42
    #6

    Har också hört att de rakades för att de skulle bli mer hygieniskt om de behövde sys, så gör de ju vid nästan alla operationer än idag.

  • SunnyB­unny
    Äldre 7 Jan 20:46
    #7

    Även jag hade rakad mus när jag åkte in till BB så jag fixa det själv ha;)

Svar på tråden Varför rakade man musen förr i tiden vid förlossning?