• BigganB

Hur stimulera ägglossning

Hej
    Vi började försöka bli gravida för ca 3,5 år sedan. När jag slutade med P-piller kom det aldrig någon mens (förutom när det stimulerades fram under utredning). Jag fick då pergotime, men utan resultat.
    Då fick vi råden av min dåvarande Gynekolog ( vi har flyttat) att testa IVF direkt, för att inte förlora för mycket tid.
    Sagt och gjort, vi kontaktade en klinik, och gjorde behandling som på försök 2 gav oss en underbar liten tjej.
    Vi vill nu börja försöka att bli gravida igen, men det känns inte så brottom att vi behöver ta till IVF direkt.

Min ägglossning har ännu inte kommit tillbaka (ca 8 månader efter avslutad amning) så jag skulle behöva tips på behandlingar för att få igång ägglossning.

Under IVF behandlingen svarade jag bra på läkemedlen för äggmognad, så det borde funka.
    Är det någon som har erfarenhet av liknande behandling?

Skulle bli mkt tacksam för råd.

• Svar på tråden Hur stimulera ägglossning
  • Hjärtefröjd

Du borde kunna få samma stimulering som inför IVF (Gonal-F, Puregon ellerMenopur), men i lägre dos. De som får mycket biverkningar eller inte får någon ÄL av pergo brukar få testa det.

• BigganB

Det låter toppen. För mig funkade inte Pergotime.
    Vad är det för skillnad mellan Gonal-F, Puregon och Menopur.
    Har de olika verkan?

• Hjärtefröjd

BigganB: De har samma verkan. Där vi kommer göra IVF drar de typ lott om vilken man får använda.

• BigganB

ok, tack för info.
    Skall besöka gyn i slutet av januari, så då skall jag höra om vi kan testa.

• Mamma gås

Har du funderat på alternativa behandlingar och ev alternativmedicin? Beroende på var i landet du bor finns det säkert alternativmedicinska kliniker som kanske kan hjälpa till... Lycka till :))

• BigganB

Tänker du på akupunktur eller liknande?

Nej det har vi inte provat. Har du erfarenhet från det?

• Mamma gås

Ja, t ex.. Får man fråga var i landet du bor? Bor du nära Örebro så har jag nr till en karl.. Haha.., de lät de :)) Nä, men jag går själv på behandling där. Han har folk som kommer fr hela landet till honom o har hjälpt  ganska många barnlösa. Men om du bor långt ifrån kanske han kan tipsa om nån bra behandlare i den staden du bor i.. Jag ska till honom i dag kl 16 så jag skulle kunna kolla med honom då (om du är inloggad innan dess.. ;)) Vill du inte skriva här var du kommer ifrån kan du ju alltid skriva det på min inbox :))
    Kram

• snurran76

Nu är det ju väldigt länge sedan den här tråden var aktiv, men jag är väldigt intresserad av den där personen i Örebro och skulle vilja ha numret dit...

Svar på tråden Hur stimulera ägglossning