• shakira8

Min 8-åring har svårt att somna, tips??

Som rubriken säger, min son som nyss fyllt åtta har mkt svårt att somna i sin säng. han vill såklart somna helst hos mig.
    I somras separerade jag och pappan o det har såklart blivit mer trassel efter det.
    saken är såhär att jag märker att min son gjort lite av en vana att inte somna, ligger en stund men ropar sen att han inte kan somna osv. ger det liksom inte en chans.
    Och jag tycker det är svårt att veta hur jag ska göra. för egentligen kunde han få sova hos mig jämt, det gör mig inget. men hur blir det för honom?

han delar också rum med sin syster så sällskap har han där inne.

• Svar på tråden Min 8-åring har svårt att somna, tips??
  • kakmamman

Du får "markera" att han får sova i sitt rum, kan han inte sova så låt honom vara vaken tills han deckar..

vaniljkrans.blogg.se/ - En snurrom från det underliga- fakta eller bittert?
  • Superkex

Våran sjuåring är också som en jojo vissa kvällar "Jag kan inte sooooovaaaa" heter det.

Vi har gjort som så att regeln är att han ska ligga i sin säng. Sen kan han få lyssna på en cd-bok eller bläddra i en tidning själv men han ska ge det en chans. Springer man upp varannan minut så känner man ju inte tröttheten.

Tidigare nattade vi med läsning av en saga eller lite prat om dagen och sen låg någon av oss bredvid i sängen tills han somnade. Kan vara ett bra tips eftersom din son verkar ha ett stort närhetsbehov just nu.

• 82sjo

Min 8åring är likadan. Lägger sig i sängen och direkt början hon med att hon inte kan sova. Har inte ens försökt då.

Sen springer hon upp och kissar och dricker.

hon sover i samma rum som mej men i egen säng i andra hörnet. Egentligen i lillasystersrum. Har gjort om ett rum till två, så där sover jag och de två¨yngsta och äldsta har eget rum men vill inte sova där.

• shakira8

ja han har ett stort behov av närhet, det tror jag med. det svåra är att han vill alltid vara uppe så länge som möjligt, lillasyster behöver ju sova lite tidigare. vi brukar sen sitta o mysa i soffan innan läggning, men oftast börjar tjatet sen ändå när han lägger sig.
    Men när jag markerat tydligt att han ska sova i sin säng så somnar han oftast,men dribblandet börjar om varenda dag. Hoppas det är en period som blir bättre, jag vill inte heller vara för hård mot honom iomed att vi skiljts och flyttat o sånt. men kanske känner han av min tveksamhet o vill köra lite med mig. knepigt det här, speciellt eftersom man själv har dåligt samvete för att ha utsatt han för skilsmässa.

• kakmamman
    shakira8 skrev 2011-01-08 22:54:16 följande:
    ja han har ett stort behov av närhet, det tror jag med. det svåra är att han vill alltid vara uppe så länge som möjligt, lillasyster behöver ju sova lite tidigare. vi brukar sen sitta o mysa i soffan innan läggning, men oftast börjar tjatet sen ändå när han lägger sig.
    Men när jag markerat tydligt att han ska sova i sin säng så somnar han oftast,men dribblandet börjar om varenda dag. Hoppas det är en period som blir bättre, jag vill inte heller vara för hård mot honom iomed att vi skiljts och flyttat o sånt. men kanske känner han av min tveksamhet o vill köra lite med mig. knepigt det här, speciellt eftersom man själv har dåligt samvete för att ha utsatt han för skilsmässa.
    det behöver du inte ha..
    det är mer taskigt i sånt fall att göra det svårare för honom- för förr eller senare ska han ju ligga i sin säng =)
  • Superkex

Jag tror att du blandar äpplen och päron litegrann när du har dåligt samvete och försöker kompensera med att "vara snäll". Det finns inget snällt i att slira på rutinerna och rucka på det som sagts, det skapar bara utrymme för att testning av dig och ett evigt tjat. Inte snällt mot någon av er!

Här lägger sig 9-åringen och 7-åringen samtidigt, annars blir det bara gnöl om orättvisa. Å andra sidan behöver de lika mycket sömn så det funkar för oss att ha det så.

Mitt tips är att bestämma gemensamt med sonen vad som är läggdags, läs en saga och sen myser ni en stund innan han slocknar.

Lycka till och låt inte dåligt samvete styra dina rutiner.

• shakira8

Tack för tipsen.
    Ja, jag har tänkt såhär att tills nästa vecka han är här så ska vi ha en ordentlig diskussion om hur vi ska ha det. Enligt mina regler då. Tyvärr blir det lite för sent för lilltjejen som är sex att vara uppe till samma tid som sonen så det måste jag/vi fundera på.
    Sen det som blir svårt också är att sonen alltid kommer på orsaker som att det är för varmt i rummet osv, men jag får försöka eliminera alla fel som han tycker det ärhela tiden så jag kan hålla på reglerna.
    Inatt somnade han inte förrns kvart i ett, och då efter att jag gav mig till slut, han fick sova breve mig då, men det var speciellt för vi hade födelsedagar här o mina föräldrar sov över osv. men nästa gång de är här är allt normalt igen och skola.
    Så då måste jag få igenom rutinerna på riktigt.

Tack för råden, jag ska verkligen försöka vara konsekvent :)

• kakmamman

Sen tar ju barn tyvärr ofta på sig någon form av skuldbeläggning själv vid separationer också.
    Det kan ju kanske vara så att han känner att du är ledsen och inte vill att du ska vara själv, lite omvänt.

Pröva lägg dig på en madrass i hans rum, men gå ut sen när han somnat...
    Det kan ju vara bra kanske =)
    På så vis somnar han inte utan dig, men i sin egna säng..

• lolltroll

Min 10-åring lyssnar på cd-skiva (bok) Först brukar vi ligga och prata eller läsa i en bok sen lyssnar han på en skiva och somnar alltid till den Det har vi gjort sen han var typ 7 funkar för oss

• Lovali

NU ser jag denna tråden. När jag för ett par timmar sedan lagt in en snarlik själv. Min dotter är snart 9 och är likadan (läs gärna min tråd). Vi har varken skiljt oss eller flyttat. Utan ngn anledning alls vad vi kan se så har hon börjat ha svårt att somna VARJE kväll. Provat att ligga bredvid en stund, provat att lyssna på skiva mm mm. Inget har hjälpt hitills.  Måste vara ngn sorts utvecklingsfas tänker jag & hoppas det går över snart för det är irriterande och jobbigt för både henne och oss. Jag vill inte att hon skall vid denna ålder vänja sig vid att somna hos mig/oss så där vägrar jag böja mig trots att hon ber om det ibland.

• Engelbrekt

Jag tror att barn behöver trygghet när de inte kan somna själva. Varför vara så hård som ngn skriver han får ligga själv tills han deckar, helt fel tror jag. Det ger sig låt honom va med dig, ni har separerat så klart att det påverkar honom...tror inte att man kan skämma bort barnet..det ger sig, en dag vill han sova själv. Det finns så mycket regler varför?...

• Prospero

sr.se om man letar rätt på programmet Knattetimmen så finns det en massa bra tips - många handlar om 8-9-åringar som har svårt att somna/inte vill somna själva. Det är en utvecklingsfas.

Svar på tråden Min 8-åring har svårt att somna, tips??