• Krumelurchen

Hur gör ni med köttpålägg?

Läser överallt att vi ska undvika vacuumförpackat pålägg typ skinka och salami och bara handla färskt skivat över disk. Följer ni alltid detta?

Jag tycker det är svårt att alltid handla över disk och hur vet man att allting där alltid är helt färskt? Hållbarheten är svårare att ha koll på också.

Vad tycker ni och hur gör ni???

Hälsningar Ulrika (v. 25)

• Svar på tråden Hur gör ni med köttpålägg?
  • Jacobsson

Ät med suntförnuft och oroa dig inte för vad som står överallt.
    Jag följer mitt eget huvud när det gäller vad jag stoppar i mig och jag mår hur bra som helst. Min ett åriga son mår också bra fast jag gjorde så under den graviditeten också.

Lycka till med magen!

• lata kocken Johanna

det står att man ska vara försiktig mot slutet av hållbarhetstiden med vacumförpackade produkter - så första halvan av hållbarhetstiden är det helt lugnt med vaccat
    OM temperaturen i kyldisken och hemma i kylen är OK

när det är öppnat eller köpt över disk så gäller ju samma hållbarhetstid - absolut aldrig mer än 5-6 dagar helst bara 3-4 dagar

• MARIA99

Min bm sa att det var överdrivna varningar om det med smörgåspålägg & de andra 2 gångerna jag var gravid var det ju inte ens sånna varningar *wierd*

• excuse

jag äter pålägg som vanligt.
    tror det är ganska överdrivet det där med vaccumförpackat och blabla...

• lata kocken Johanna

hehe

jag är inte gravid - men jag köper alltid pålägg med låååångt kvar på hållbarhetstiden

har väl läst för mycket mikrobiologi och livsmedelshygien

• Supermummy

Jag då? Som inte äter "rött kött" utan bara kyckling och fisk. Jag har inte mycket till val, det blir rökt kyckling/kalkon, vaccumförpackad hos mig på mackan. Dom kokar aldrig kyckling.

• lata kocken Johanna

supermummy

det låter väl jättebra

sen finns det ju lite olika kalkonkorvar och fiskpastejer och så som är gott som pålägg

• Pigge2

Jag äter t.ex. kokt skinka men kollar att det är ett bra tag till skinkan går ut. Och jag försöker hålla max 4 grader i kylen (vilket är nästa omöjligt för vi har en gammal o skruttig kyl som värden ej vill byta). Och sen har jag en öppnad förpackning max 3 dar i kylen.

• Doriath

Jag äter allt möjligt pålägg men inte efter att datumet gått ut. Det enda som jag har upptäckt straffar sig för mig är när jag äter salami på kvällen. Ack du ljuva halsbränna

Svar på tråden Hur gör ni med köttpålägg?