• Ziitoo

Stort eller litet?

Med första dottern hade vi ett hyffsat stort dop, vi bjöd sambons syskon + respektive och hans mamma och mormor. På min sida kom min mamma, hennes man, min farmor och farfar, faster och farbror + barn. Även min morbror, moster och kusin var närvarande samt dotterns gudmor med familj.
    Fikat hade vi sen hemma hos min mamma i form av pajer och kaffe/te/saft och kakor m.m. Ja ni fattar, hela galoppen.

Med dotter nr 2, som nu är 3½ månad, så vill jag ha ett mindre dop. Jag orkar inte med allt ståhej igen. Jag tänkte endast ta två vittnen från min sida och två från sambons + gudfar, som är sambons bror. Saken är den att jag känner mig dum om jag gör såhär också med tanke på att dotter nr 1 hade så stort dop. Men samtidigt kände jag det påtvingat, jag var inte mig själv heller pga förlossningsdepp. Men nu däremot är man ju vaken men ändå vill jag inte ha ett stort ståhej. Hur ser ni på detta? Är jag dum? Saken är ju den också att sambons mamma kommer ha svårt att acceptera litet då hon är en sån som gärna vill ha alla samlade. Vad göra? =|

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Svar på tråden Stort eller litet?
  • Ziitoo

*Puffar*

• sofiaolivia

Kan ni inte ha nåt mellanting då? Bjud bara in dem allra närmsta som era föräldrar och och syskon + faddrar... Jag tänker mest på mormor &morfar och farmor& farfar som inte får vara med på barnbarnets dop...

• Ziitoo

Tänkte att min mamma, hennes man, sambons mamma(pappa finns inte med i bilden här) och så hans bror som är gudfar + hans sambo. Litet och bra men samtidigt kommer någon sätta sig på tvären.

• Stora Havet

Ni måste få göra son ni vill ha det. Dessutom har ni ju haft ett stort dop en gång. Denna gång vill ni ha ett mindre dop. Jag känner många som har gjort precis som du - barn nr 1 får ett stort dop för att släkten förväntar sig det, barn nr 2 får ett mkt mindre dop för att det är så man vill ha det/man orkar inte med ett ståhej igen etc.

Om sambons mamma har synpunkter på barnets dop, kan ni ju förbereda henne på dopet vid en gemensam fika eller middag och förklara hur ni har tänkt det . Har hon en massa synpunkter på detta, så är det ju inget hon kan påverka, det är ni som är föräldrarna. Det är ju bara att säga "ja, men nu har vi valt att göra på detta sätt".

Stå på er med vänlighet och tålamod och sakligt berätta hur ni vill ha det. Ni har ingen skyldighet att be henne om lov hur ni planerar era barns dop.

• Ziitoo

Nu har vi bokat litet dop och dom bjudna är min mamma, min mammas man, sambons mamma, sambons mormor, sambons bror och hans tjej. Egentligen skulle inte sambons mormor få komma men då sambons mamma babblat så har vi inget val, hon har redan köpt present. Dock hade sambons mamma också bjudit sambons andra bror, där sa vi nej. Hon blev sur och jag känner mig sviken. Jag vill ju också ha någon mer från min sida nu men alla har andra planer just pga det vi sagt =( Så hur FAN ska jag göra nu? Jag är så grymt ledsen!

Svar på tråden Stort eller litet?