• Cam82

Lillen stånkar och stönar på natten... magont, tips tack!

Nu skriver jag igen, vår kille på 1 månad har haft lite trasslig mage, nu har det blivit mycket bättre, men var och varannan natt så ligger han och tar i så han blir röd, sover en stund och sedan samma sak igen, ibland kommer det en liten prupp, han har fått laktulos i ersättningen några morgnar så att bajseriet har kommit igång iaf, han får minifom innan varje måltid och semper magdroppar en gång om dagen, någon med andra tips kanske?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-08 09:35
    Han äter förresten nan ersättning, ni som använder/har använt laktulos, hur länge gjorde ni det?
  • Svar på tråden Lillen stånkar och stönar på natten... magont, tips tack!
  • tidigareplatt

Det som funkade för oss när lillan låg och grymtade och stönade mellan 4-8 på morgonarna var att sova på mage. Det är ju inget som rekommenderas och jag vet inte om jag vill rekommendera det heller pga PSD men vi köpte ett andningslarm och hon sover mycket bättre nu.

• JenJa

Lactulos gör ju att de får mycket gaser. Och minifomen gör ju också att det går gaser.

• vittra

Sluta med Minifom. Den har ingen medicinsk effekt mot magont, dock ger den bieffekter och kan i värsta fall vara skadlig för spädbarn. Vissa märker av att minifom ger värre symptom än utan. Jag tycker det är fruktansvärt att bvc fortfarande råder om den, när man vet att dropparna bara har placebo-effekt och att det riskerar att vara skadligt!

• merenwen
    vittra skrev 2011-01-08 10:09:38 följande:
    Sluta med Minifom. Den har ingen medicinsk effekt mot magont, dock ger den bieffekter och kan i värsta fall vara skadlig för spädbarn. Vissa märker av att minifom ger värre symptom än utan. Jag tycker det är fruktansvärt att bvc fortfarande råder om den, när man vet att dropparna bara har placebo-effekt och att det riskerar att vara skadligt!
    Är det ett underbyggt faktum att det är så?

För i så fall har jag helt rätt i mina misstankar om att det bara är fejk!
    Vi provade Minifom i någon vecka och jag märkte ingen effekt över huvud taget, så jag tvärslutade och gav honom Semperdroppar istället, och vips försvann magproblemen! Glad
  • Tussan30

Har sanna problem här..  men karn masserade magen och jag smörjde lite barnolja i öppningen + att jag bråkade lite med febertermometern...  så till slut komm de en massa kottar :) tänker ge honom rapsolja idag+ att jag ger honom 1 ml lactulos varje morgon och kväll....

• karolina106

För oss hjälpte inga droppar, men i takt med att hon blir större har det blivit bättre. Nu sover hon fram till 6/7 iaf, och sen kämpar hon med magen i sömnen fram till 8 när hon vaknar. Bajsar inget, men det verkar röra sig i tarmarna bara.

• vittra
    merenwen skrev 2011-01-08 10:52:44 följande:
    Är det ett underbyggt faktum att det är så?

För i så fall har jag helt rätt i mina misstankar om att det bara är fejk!
    Vi provade Minifom i någon vecka och jag märkte ingen effekt över huvud taget, så jag tvärslutade och gav honom Semperdroppar istället, och vips försvann magproblemen! Glad
    Härligt att det funkade så bra att byta!
    Ja det finns flertalet studier som visar att minifom bara har placebo-effekt, det i sig är väl inte helt ovanligt bland läkemedel (man ska inte förringa placebo-effekt för faktum är att det kan hjälpa somliga, men inte om det faktiskt rör sig om verkliga fysiska problem) och läkemedelsverket har tom gått ut med att man bör undvika behandling med minifom till spädbarn - lägsta möjliga dos under kortast möjliga tid, eftersom risken finns att det är skadligt.

www.1177.se/artikel.asp
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx&del=5
    www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2007/Inga-andrade-rekommendationer-for-Minifom/
  • lolcat

fortsätt du med minifom om du vill..
    VI kör på det och det funkar otroligt bra för oss tycker vi

Läkemedelsverket säger inte att minifom är skadligt och att de kan inte utesluta det, vilket är en väsentlig skillnad.

Att sen det inte finns några ordentliga studier som visar på minifoms effekt är inte heller något att luta sig på då det idag genomförs otroligt många behandlingar inom hälso och sjukvård (där jag jobbar) som ej har gott stöd i studier men som fungerar.

Detta pga att det kan vara svårt att studera effekten eller att inga ordentliga studier gjorts.

Svar på tråden Lillen stånkar och stönar på natten... magont, tips tack!