Jag körde rundresor så jag misstänker att det är ungefär som att köra bussresor på en vecka elle några dagar. Man får ju plugga in den ruttan man ska köra och samtidigt ha en hel massa annan kunskap om saker som gästerna kan tänkas fråga om, typ buskar, träd, fåglar ect... Man måste kunna samarbeta med lokala agenter, hotell och framförallt sin/sina busschaufförer.
Jag körde en rundresa (bl a) på Kuba som såg ut enligt följande
dag1:sen ankomst och informationsträff på hotellet,
dag 2: rundtur i havana, besök på romdestilerii, de som ville fick köpa till tropicana show, var det gäster som ville på den fick jag följa med
dag 3 Ernest Hemmingway tur, till hans hus och favvorestaurang i Miramar, egen tid i Havana
dag 4: tidig avresa med flyg till santiago rundtur i staden, revolutionsmuseumet,
dag 5 från satiago till camaguey, stopp i skola, privat hus,
dag 6 rundtur med cykel i camaguey till trinidad besök hos läkare/vårdinrättning,
dag 7 rundtur i trinidad med besök på cigarrfarik, egen tid på stranden eller i staden
dag 8 trinidad till varadero besök på tobaksplantage
dag 9-14 stranden i varadero utan reseledare runt fötterna hela tiden ;)
Hittade jag något på vägen som jag tyckte jag ville visa så stannade jag bussen och kollade om det var ok.
Pratade om allt möjligt som hörde Kuba till såsom religion, ekonomi, historia och en hel massa annat.
Jag gick apollos RL-kurs och där var det runt 80% som fick jobb.Vi utbildades i alla från mikrofonteknik, HLR, ekonomi, skandinaviska språk, service med mera. Kursen kostade 9000 kr och om man jobbade tre säsonger fick man pengarna tillbaka.