• tre barn o hund

Bussresor till Europa, Reseledarfrågor

Hej!
    Jag är nyfiken på om någon härinne har erfarenheter från att resa med buss genom Europa, både storstadsresor och sol & bad :)

Är även  nyfiken på reseledaryrket /reseguide och undrar om någon har gått exempelvis Ölvemarks reseledarkurs eller annan guidekurs eller har jobbat som reseledare och kan dela med sig av erfarenheter!

• Svar på tråden Bussresor till Europa, Reseledarfrågor
  • Ängelii

Jag har jobbat som reseledare/guide för Apollo under 4 år. Det är ett ganska så ogalmoröst jobb och man blir inte direkt rik av det. Men det är roligt (i alla fall oftast) Man får massa nya erfarenheter som  man kan använda i annat.

Det är så svårt att sitta och berätta, för min del är det bättre om du frågar om vad du vill veta, jag svarar gärna.

• tre barn o hund

Ok, för min del är jag mestadels intresserad av att guida på resor på ett par dagar till en vecka nu när barnen är större. Jag är vuxen och är inte sååå beroende egentligen av att leva på den inkomsten som jag kan tänka mig att man kanske är när man är yngre :)

När det gäller att guida exempelvis på utflykter hur fungerar det med upplägget ? Jag antar att man ska plugga in ett särskilt utflyktsmål, lägga upp ett program osv. Jag är ju själv intresserad av resandet och har ett intresse att förmedla men att bara rabbla årtal från 1800-talet är väl inte så givande känner jag.
    Jag skulle förstås vara intresserad att veta mer om hur en guidad bussresa ser ut arbetsmässigt under en vecka, nu är det väl inte riktigt samma som dina uppgifter hos Apollo men du kanske ändå har tips att ge =)

• mg79

Jag har gått både STS och Langleys reseledarkurs för alpresor. Kurserna har varit jätteroliga och givande, men tyvärr har jag aldrig jobbat som reseledare. 

Inför STS kurs visste vi att chansen till jobb den säsongen inte var jättestor, för kursen gick sent i december, men inför Langleys kurs hade vi varit på anställningsintervju och fått intrycket av att de som kom med på kursen också skulle få jobb, men väl på plats visade det sig att de bara skulle anställa ungefär hälften av oss, gissa om man kände sig lurad. Kursen var inte jättebillig minns jag och jag hade verkligen sparat ihop till den för att kunna delta. Jag var jättebesviken på Langely efter detta...  

• tre barn o hund

Det där har jag också fått känslan av att resebolagen tjänar MASSOR på sina kurser, och så är det bara en handfull knappt som får något jobb...Men jag kan tänka mig att det är en massa bra kunskaper man ändå får med sig och att det är givande ändå och förhoppningsvis får man väl användning av det i yrkeslivet oavsett om det är som guide eller något annat!

• Ängelii

Jag körde rundresor så jag misstänker att det är ungefär som att köra bussresor på en vecka elle några dagar. Man får ju plugga in den ruttan man ska köra och samtidigt ha en hel massa annan kunskap om saker som gästerna kan tänkas fråga om, typ buskar, träd, fåglar ect... Man måste kunna samarbeta med lokala agenter, hotell och framförallt sin/sina busschaufförer.

Jag körde en rundresa (bl a) på Kuba som såg ut enligt följande
    dag1:sen ankomst och informationsträff på hotellet,
    dag 2: rundtur i havana, besök på romdestilerii, de som ville fick köpa till tropicana show, var det gäster som ville på den fick jag följa med
    dag 3 Ernest Hemmingway tur, till hans hus och favvorestaurang i Miramar, egen tid i Havana
    dag 4: tidig avresa med flyg till santiago rundtur i staden, revolutionsmuseumet,
    dag 5 från satiago till camaguey, stopp i skola, privat hus,
    dag 6 rundtur med cykel i camaguey till trinidad besök hos läkare/vårdinrättning,
    dag 7 rundtur i trinidad med besök på cigarrfarik, egen tid på stranden eller i staden
    dag 8 trinidad till varadero besök på tobaksplantage
    dag 9-14 stranden i varadero utan reseledare runt fötterna hela tiden ;)
    Hittade jag något på vägen som jag tyckte jag ville visa så stannade jag bussen och kollade om det var ok.
    Pratade om allt möjligt som hörde Kuba till såsom religion, ekonomi, historia och en hel massa annat.

Jag gick apollos RL-kurs och där var det runt 80% som fick jobb.Vi utbildades i alla från mikrofonteknik, HLR, ekonomi, skandinaviska språk, service med mera. Kursen kostade 9000 kr och om man jobbade tre säsonger fick man pengarna tillbaka.

Svar på tråden Bussresor till Europa, Reseledarfrågor