• år78

rätt eller fel , flytta redan gravsatt person?

vad tycker ni är det rätt att flytta en acvliden person?

• Svar på tråden rätt eller fel , flytta redan gravsatt person?
  • Jezamine

Det är upp till varje person att avöra.Om det skulle vara aktuellt att den vill flytta en anhörig el ej.

Jag är INTE avstängd
  • Jezamine
    Jezamine skrev 2011-01-08 10:36:39 följande:
    Det är upp till varje person att avöra.Om det skulle vara aktuellt att den vill flytta en anhörig el ej.
    ..flytta en redan gravsatt anhörig
    Jag är INTE avstängd
  • Helle333

Helt ärligt? Gravskändning. Till och med när jag var liten tyckte jag det var fel att flytta en redan begravd person. När min faster dog begravdes hon vid kyrkan som låg nära där hon bodde. Efter några år motsatte sig min farmor detta oerhört starkt och började riva upp himmel och jord om att hon ville flytta på Maggan. Jag var runt 7-års åldern när hon började bråka om det och jag tyckte det var hemskt. Flytta någon som blivit lagd till den eviga vilan. Och jag är inte ens religiös. Men det kändes för fel för mig.

• Fridayyy

Nä, får man göra det?? Eller rättare sagt vem bestämmer om sånt?

• Kazeer

Det är nog mycket individuellt hur man ställer sig till det. Det finns ju mängder av faktorer som påverkar hur en person ställer sig till en flytt av en avliden, gravsatt anhörig.

Jag TROR att jag inte skulle ha något emot det. Men det är inget som jag vet med säkerhet, eftersom jag inte har ställts inför den frågan "på riktigt".

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Jezamine

I lagen behandlas gravsättning av stoft och aska lika och får inte flyttas.
    Undantag kan göras i tre fall:
    1. Om det begåtts ett misstag vid gravsättningen.
    2. För att makar skall sammanföras eller minderårigt barn skall sammanföras med förälder.
    3. Om flykting eller invandrare, som aldrig avsett att stanna i Sverige, hade önskan att bli gravsatt i hemlandet när den möjligheten åter finns.

Däremot är det inte tillåtet med flyttning av stoft eller aska av "bekvämlighetsskäl", t.ex. att familjen flyttat till annan ort och önskar ny gravsättning av anhörig på den nya orten.
    Men man kan göra en "symbolisk flytt", om församlingen på den nya orten går med på det. Gravstenen och en bit ytjord kan flyttas till ny plats, men stoftet/askan finns kvar på den ursprungliga platsen. Det blir då en minnesplats på den nya begravningsplatsen.

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/216836.html?1242108199

Helle333 skrev 2011-01-08 10:37:13 följande:
    Helt ärligt? Gravskändning. Till och med när jag var liten tyckte jag det var fel att flytta en redan begravd person. När min faster dog begravdes hon vid kyrkan som låg nära där hon bodde. Efter några år motsatte sig min farmor detta oerhört starkt och började riva upp himmel och jord om att hon ville flytta på Maggan. Jag var runt 7-års åldern när hon började bråka om det och jag tyckte det var hemskt. Flytta någon som blivit lagd till den eviga vilan. Och jag är inte ens religiös. Men det kändes för fel för mig.

Jag är INTE avstängd
  • Flätad

Jag tycker också att  det känns fel att flytta en redan gravsatt människa / anhörig... Känns som man liksom "stör vilan" på något vis...

Det är nog inte så lätt att få det gjort heller har jag förstått. Känner någon som av olika anledningar ville flytta sin anhörig och fick ansöka om detta men fick avslag efter flera försök. Så det är nog inte bara upp till var och en att flytta en redan gravsatt anhörig. Tror att det ska finnas mycket speciella skäl för att överhudtaget få en förflyttning genomförd men jag vet inte vad dessa skäl ska vara....

• Hannah76

Jag har flyttat min pappa.

Han blev kremerad och satt på gravplats med min farmor och farfar. Jag har hela tiden vetat att han önskan var att hans aska skulle bli spridd, men eftersom jag var ganska ung när han dog så var det inte mitt beslut att ta. Jag är glad över att jag haft en gravsten att gå till, men hela tiden känt att det inte var det han ville. Så som vuxen bestämde jag att hans aska skulle spridas.

• år78

ok  ser ut vara väldigt olika åsikter om detta

min mormor är  inte bränd

• Philippa

Beror på lite vad anlendingen är till varför man ska flytta graven.....

Svar på tråden rätt eller fel , flytta redan gravsatt person?