• Gradin

Hemskt kramp på nätterna!!

Nästan varje natt så får jag sånna otroligt starka kramper i en av vaderna (det byter vad hela tiden).
    Krampen blir så hård så jag kan inte röra benen och tårarna sprutar på mig, sen har jag det så i ca en halvtimme innan det försvinner.
    Dagen efter kan jag inte gå på det benet för att smärtan är så hemsk.

Är det någon som vet varför det blir såhär? och är det någon som vet vad man gör åt det?

Jag har INTE ansträngt benen så de kan inte bero på det.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hemskt kramp på nätterna!!
  • viseversa

Är du gravid? det är vanligt under graviditet men självklart kan man få det annars också. Jag brukade få det när jag var tonåring och växte mycket samt när jag väntade mitt andra barn.

Det är som vadmuskeln låser sig och det gör jävulst ont. Enda sättet att få det att släppa är att dra upp foten mot smalbenet(hoppas du förstår hur jag menar) och hålla benet rakt(ej spänt) det gör satans ont ett tag men efter ett tag släpper det.

• Gradin
    viseversa skrev 2011-01-08 13:59:37 följande:
    Är du gravid? det är vanligt under graviditet men självklart kan man få det annars också. Jag brukade få det när jag var tonåring och växte mycket samt när jag väntade mitt andra barn.

Det är som vadmuskeln låser sig och det gör jävulst ont. Enda sättet att få det att släppa är att dra upp foten mot smalbenet(hoppas du förstår hur jag menar) och hålla benet rakt(ej spänt) det gör satans ont ett tag men efter ett tag släpper det.

Nej, är inte gravid.

Jag förstår precis vad du menar, jag har försökt med det men det hjälper inte det heller.

Jag får inte ens upp foten så långt som den ska för det tar tvärstopp.

• viseversa
    Gradin skrev 2011-01-08 14:01:17 följande:

Nej, är inte gravid.

Jag förstår precis vad du menar, jag har försökt med det men det hjälper inte det heller.

Jag får inte ens upp foten så långt som den ska för det tar tvärstopp.

Tror du inte drar upp foten pga av smärtan. men du måste göra det iallafall. Det tar emot på mig också men vet att det blir bättre så fort jag kommit förbi den värsta smärtan. ligger också och grinar men tvingar mig själv att göra det då det minskar lidandet snabbare. Kanske din karl kan hjälpa dig och långsamt dra upp foten. 
  • UntilTheDark

Magnesiumbrist kanske.

• Gradin

Mina kramper kommer alltid när jag sover, kan det finnas någon anledning till det?

viseversa skrev 2011-01-08 14:03:55 följande:
    Tror du inte drar upp foten pga av smärtan. men du måste göra det iallafall. Det tar emot på mig också men vet att det blir bättre så fort jag kommit förbi den värsta smärtan. ligger också och grinar men tvingar mig själv att göra det då det minskar lidandet snabbare. Kanske din karl kan hjälpa dig och långsamt dra upp foten. 
    Ska helt klart be min sambo försöka dra upp foten på mig.
    Jag testar vad som helst bara jag slipper detta nästan varenda natt.
  • exiteme

Det är vanligt vid magnesiumbrist. Finns receptfria tabletter som du kan prova.
    Äter du möjligtvis LCHF?

• Gradin
    exiteme skrev 2011-01-08 19:36:56 följande:
    Det är vanligt vid magnesiumbrist. Finns receptfria tabletter som du kan prova.
    Äter du möjligtvis LCHF?
    Nej jag äter inte LCHF.
    Men då ska jag kolla på apoteket om det har tabletter där.
    Men borde de inte komma även när jag är vaken isånnafall?
  • Jupiter

Diabetes

* Förlovad 10/10-10 *
  • UntilTheDark
    Jupiter skrev 2011-01-08 20:23:34 följande:
    Diabetes
    Borde hon inte ha andra symtom också? Aldrig hört talas om att det skulle vara ett symtom på diabetes.
  • Jupiter
    UntilTheDark skrev 2011-01-08 21:31:10 följande:
    Borde hon inte ha andra symtom också? Aldrig hört talas om att det skulle vara ett symtom på diabetes.
    Kramp i vaderna kan vara symtom på diabetes och man behöver inte ha andra symtom. Hade själv enbart kramp  vaderna om nätterna när jag fick min diagnos. Men det behöver ju inte vara det ts har.
    * Förlovad 10/10-10 *
  • UntilTheDark

Magnesium och/eller kalkbrist är vad jag läst mig till är den största boven, eller vätskebrist.

• UntilTheDark
    Jupiter skrev 2011-01-08 21:32:37 följande:
    Kramp i vaderna kan vara symtom på diabetes och man behöver inte ha andra symtom. Hade själv enbart kramp  vaderna om nätterna när jag fick min diagnos. Men det behöver ju inte vara det ts har.
    Ok!
  • Novemberstjärnan

Jag var ju visserligen gravid när jag googlade på kramp i vaderna. Men fick upp att om man har det, så ska man äta banan.... Är jag helt ute och cyklar? 

• UntilTheDark
    Novemberstjärnan skrev 2011-01-08 21:35:20 följande:
    Jag var ju visserligen gravid när jag googlade på kramp i vaderna. Men fick upp att om man har det, så ska man äta banan.... Är jag helt ute och cyklar? 
    Japp pga att banan innehåller endel magnesium. Dock inte i jättemängder.
  • Gradin

Tack för alla svar.
    Jag ska helt klart kolla upp både tabletterna på apoteket och om jag eventuellt kan ha diabetes då min morbror har det.

Svar på tråden Hemskt kramp på nätterna!!