• mm m

Skidpaket.

Hej!

Har aldrig gillat att åka längdskidor snarare INTE gillat skidor, men nu av någon anledning så är jag sugen att köpa mig ett par.

Har dock ingen aning om vad för något som kan tänkas vara bra, längd, märke osv så det enklaste vore nog att köpa ett färdigt paket med skidor och stavar ev även pjäxor till en billig peng vet ju inte ens om jag kommer att åka när jag väl köpt ett par. Har ingen att låna av heller för att prova att åka.

Har kollat lite på blocket och ska nog gå till en sportaffär och be de hjälpa mig prova ut tala om vad jag behöver. Men nu såg jag att de reade ut pjäxor väldigt billigt på en sportaffär, om jag köper de pjäxorna är det då svårt att hitta skidor som passar till?

Första tanken var nya skidor men det kanske är onödigt. Kan ingenting om att valla skidorna heller om vill nog inte lägga alltför lång tid på det. Finns det några skidor som man kan åka på hela tiden utan att valla om vid väderändringar eller är det den hårda sanningen att ska man kunna åka så lär man valla om vid temperaturskillnader?

Säkert konstiga fråfor för er som är insatta men för mig är det en hel djungel.
    Tacksam för svar, tips och råd!

• Svar på tråden Skidpaket.
  • Sugarpaste

Jag skulle tro att pjäxor nu för tiden är standardiserade, alltså passar till alla moderna bindningar. Precis som slalomskidor/pjäxor. Så åk och fynda ett par pjäxor och sen köp skidor när du hittar- det skall inte vara några probs.

• SweetNilam

Bra (läs sköna) pjäxor är a och o. Så det ska du satsa på! Pjäxor anpassas efter binningen på skidan, så välj bara pjäxor som passar dig, så anpassas de sedan.

Har du åkt utför tidigare? Om inte tycker jag inte du skall satsa på att köpa skidor direkt, utan hyr. Då får man ofta väldigt bra skidor, som är omskötta och vallade. Då kan man även hyra stavar, men det kan man också ha själv om man vill. Det som är bra med att hyra är att man kan byta om man inte är nöjd (om man hyr där man åker) och man kan prova många olika typer av skidor.

Vanligt är att man idag åker på skidor 10-15 cm kortare än en själv, men det är också en smaksak som man får prova sig fram på. Nu är jag inget proffs alls, men många år av hobyåkning sätter lite erfarenhet iaf  

• mm m

Tack för svaret. Vilken tur för det var ett riktigt fyndpris. Hoppas bara att de passar men var i min stl iaf. Vet inte hur de ska sitta. Ska de sitta fast på foten eller vara lite lösa? Vill inte ha skavsår.

• mm m

Man kan räkna på ena handen hur mycket jag åkt skidor både längd och slalom. Nu i första hand är det längd jag funderar på.

Tack för tipsen!

• Sugarpaste
    SweetNilam skrev 2011-01-08 14:40:34 följande:
    Bra (läs sköna) pjäxor är a och o. Så det ska du satsa på! Pjäxor anpassas efter binningen på skidan, så välj bara pjäxor som passar dig, så anpassas de sedan.

Har du åkt utför tidigare? Om inte tycker jag inte du skall satsa på att köpa skidor direkt, utan hyr. Då får man ofta väldigt bra skidor, som är omskötta och vallade. Då kan man även hyra stavar, men det kan man också ha själv om man vill. Det som är bra med att hyra är att man kan byta om man inte är nöjd (om man hyr där man åker) och man kan prova många olika typer av skidor.

Vanligt är att man idag åker på skidor 10-15 cm kortare än en själv, men det är också en smaksak som man får prova sig fram på. Nu är jag inget proffs alls, men många år av hobyåkning sätter lite erfarenhet iaf  
    Men jag trodde TS skall åka längd?
  • mm m

Ja är längd jag vill köpa. Men slalom är också spännande men har inte så stora möjligheter att åka det här i närheten. Annars har det varit det jag tyckt mest om, trots mina få tappra försök.

• SweetNilam
    Sugarpaste skrev 2011-01-08 14:46:30 följande:
    Men jag trodde TS skall åka längd?
    Det var inte lätt att läsa ut, men förstod det av senare inlägg. 
  • mm m

Var kanske lite otydligt med står i första meningen;) Jag är iaf glad för alla som tar sig tid att svara!

• mm m

Ingen som sett om det finns paket att köpa nu?

Svar på tråden Skidpaket.