Allvarlig pojkvän som "testar" mig.
Alltså... när jag väl tycker att vi har det bra så blir det ännu en konstig diskussion om nånting som jag tycker blir större än vad det behöver vara. Det här blev lite väl lång och babblig text, men vet inte hur jag ska förklara situationen på något bättre sätt.
Min pojkvän, vi kan kalla honom David, hade varit hos en kompis till honom igår kväll, låt oss kalla kompisen för Åke. Åke och min syster dejtade för några år sen, ganska kort, blev inget långvarigt.
David sa till mig idag att det verkar som att Åke verkade lite sur på min syster förut efter att dom dejtat. David fick intrycket att Åke tyckte att hon behandlade honom lite okänsligt.
Kan tillägga att det som Åke berättat om min syster sa han inte till D igår kväll, utan det är saker som han nämnt för David förut, alltså ett antal år sedan(då vi inte ens var ihop).
Jag visste ju att dom dejtat och kanske hon nämnde saker om hennes Åke-dejtande förut, men inget som jag kommer ihåg längre. Jag frågade David vad det handlade om och sa lite skämtsamt att "jag kanske frågar min syster om det där nån gång".
Men då säger David "men säg inte att jag sa det här".
"Nähä, vadå?" frågar jag, och är ärlig och säger att jag kommer nog åtminstone fråga min syster om det här nån gång om vi pratar om Åke. Ingen big deal tyckte jag.
Jag försökte förstå varför min pojkvän såg nåt allvarligt i att min syster, i ett samtal mellan henne och mig, skulle råka veta att han sagt det här. Visst, jag behöver inte säga till min syster att just David sagt det här om han nu inte vill, men jag sa att jag säkert kommer fråga henne om Åke.
Det är inte som att hon skulle springa fram till Åke och ta upp det här om hon såg honom. Och även om hon gjorde det så har jag mycket svårt att tro att det skulle bli en allvarlig diskussion mellan dem :p
Men nej, jag får inte ens fråga henne om Åke och om Åke blev sur. David säger att det här var ett TEST(!) för att se om jag kunde hålla en hemlighet. Han tyckte att "i ett förhållande ska man kunna hålla hemligheter och dela saker som stannar mellan oss två".
Han tänkte berätta nåt "smaskigare" som han uttryckte det, som han verkligen inte ville att jag skulle säga. Men det tänker han inte göra längre, för att "det här känns inte bra". Jag kan tydligen inte hålla en hemlighet. Vad det smaskiga handlade om vet jag inte. Kanske inte ens handlade om Åke.
Alltså, det är klart att jag kan hålla en hemlighet om någon vill det, men jag har svårt att se det här som nåt annat än någon slags hållhake på mig från hans sida.
Jag förstod hans poäng med det hela, men jag tyckte bara att det var en så löjlig grej att basera min tillit på, vilket jag sa till honom, men han trodde att jag fortfarande inte förstod.
Jag och min syster berättar det mesta för varandra, vanligt tjejsnack, pratar pojkvänner. Jag är inte en sån som skvallrar mycket, och pratar en massa detaljer om mina förhållanden med tjejkompisar. Har mest killkompisar faktiskt. Det är bara min syster som jag verkligen kan prata med om det mesta, men det betyder inte att jag berättar en massa känsliga detaljer om min pojkvän. Men det är klart, vi pratar om förhållanden och sådant på ett sätt som killar inte gör.
Och sen ville David veta vad jag pratade med min syster om, vad jag brukar säga om honom osv. Och nu känns det som att jag ska känna mig skyldig om jag pratar om D och jag vet inte vad som är OK att säga och inte. Känns bara jättejobbigt.
Helt ärligt, det känns löjligt att ens sitta och skriva en sån här lång förklaring, men vet inte hur jag ska förklara det här mer kortfattat. Jag känner ibland att min pojkvän ser på saker mer allvarligt än jag gör, att han lever i nån slags romantisk värld där vissa principer för ett förhållande gäller och där är det svart och vitt, saker man gör och saker man inte gör, helt enkelt.
Vi har varit ihop ett par år, med ett uppehåll, kanske jag ska nämna.
Men var inte det här lite konstigt? Ska man behöva känna så här?
Är jag verkligen en så oärlig, skvallrande människa, eller tog han just den här situationen lite väl allvarligt?