• Lovable

Bröstkopp?

..eller uppsamlingskopp kanske de kallas? Jag läste i en av mina gravid tidingar att det var ett "måste", man satte den tydligen över det bröstet som bebisen inte ammade? Någon som vet nått mer om detta? För jag blev helt förvirad och fattade ingenting

• Svar på tråden Bröstkopp?
  • Alvi

Mjölkuppsamlare kan det oxå kallas och finns på Apoteket.
    För mig var det ett MÅSTE eftersom jag kunde läcka upp till 100 ml vid en amning - från det ANDRA bröstet.

Man sätter uppsamlaren över det bröstet som inte bebben ammas på och så sympatiutdrivningsreflexar tutten ut mjölk, så det slipper hamna på kläderna...

• Hanny

Det rekommenderar jag verkligen för när man ammar från ena bröstet så sprutar det rätt ofta från andra bröstet och då är det ju smart att samla upp mjölken istället för att den bara blöter ner ina kläder. Går ju även perfekt att frysa in och spara mjölken.

• wellah

tack för tipset.... har glömt inhandla sådan....

• Phantoms

Finns att köpa på apoteket.Man sätter det på det andra bröstet när man ammar eftersom utdrivnings reflexerna gör att det sprutar från båda brösten.Behöver och behöver jag köpte en men använde den bara någon gång för besvärligt tyckte jag.En handduk eller en bit papper funkar lika bra.Men om man vill spara mjölken som kommer är ju en uppsamlingskopp bra.

• Zweet

Ett MÅSTE!!!
    jag hällde upp bröstmjöjlen från det i små iskuber, perfekt..

• IsabelleMaria

Super praktiskt tyckte jag. Om man läcker mycket som jag gjorde så blöter man fort igenom både papper, amningsinlägg, tröjor och handdukar.

Är lite bökig att lära sig från början, men ovärderlig när man fått till det! Tänk så mycket pengar du sparar i tvätt alt. papper alt. amningsinlägg! Det är ju bara att frysa in eller slänga i vasken och skölja ur! Jag hade två så jag slapp diska så ofta!!!

• IsabelleMaria

Glömde bort att tipsa - den är jättebra om ni får som mig, sår på bröstvårtan. Då kan man "lufta" bröstvårtan OCH ha kläder på sig! Lite hårt och knöligt, men ack så avslappnande för en sårig och ond bröstvårt! Om det sen läcker lite mjölk - desto bättre, det är ju bra för såren!

• MARIA99

Hade en sånn som jag använde sammanlagt 3 ggr kanske..

• Lovable

ytterligare en fråga om amning...det här med att spara och frysa in, varvade ni alltså bröstet med nappflaska då? För det skulle vara jätte bra för mig då jag har ett kortare helg jobb som jag gärna skulle vilja börja med så fort som möjligt och då han ju barnets pappa mata? Hur tidigt kan man börja med att varva med flaska och bröst? Som jag fårstått det så är det två helt olika sugtekniker för bebben?

• Fru J

Vi började redan efter en vecka att testa med flaska. Funkade jättebra för oss och störde inte amningen ett dugg. Men det är nog inte lika enkelt för alla. Prova er fram. Det viktigaste är nog att amningen fungerar bra innan man testar flaska. Då är risken mindre att det blir problem med amningen pga flaskan.

Lycka till!
    /Annica

• Lovable

ok tack för alla svar! :-

Svar på tråden Bröstkopp?