Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Maria75

Dopordning, dopprogram, BRÅDSKANDE!!!!

Hej!
    Vi ska ha dop på lördag och jag håller på att utforma ett dopprogram till kyrkan.
    Har dock ett problem, Vad ska vara med under dopgudstjänsten????
    Har hittat svenska kyrkans dopordning på nätet, men den känns väligt lång!
    Är det någon som har haft dop nyligen och gjort program om kan hjälpa mig??? Det är väldigt brådskande om jag ska hinna printa alla innan torsdag!

Svenska kyrkans ordning:
    psalm
    inledningsord
    befrielsebön
    bibelläsning
    psalm
    dopbön
    trosbekännelsen
    dophandlingen
    förbön
    fader vår
    välsignelse
    psalm
    sändningsord

• Svar på tråden Dopordning, dopprogram, BRÅDSKANDE!!!!
  • ThereseLaurin

har inte prästen gjort detta?? visst vi bestämde bönerna dikterna osv. men prästen satte ihop programmet

• akl

Hade dop i söndags! Vi bestämde psalmer, men prästen/kyrkan har ju en ordning som dom följer. Den brukar man inte få "rucka"... Ordningen har dom på print i kyrkan som gästerna får läsa i. Vill du göra eget som dom skall få ta med hem så hade jag nog ringt kyrkan och kommit överens med dom om vad det skall stå däri.
    Vad kom ni överens om på dopsamtalet?

• akl

Kan tillägga att olika kyrkor har olika ordningar...

• Maria75

Prästen ringde förra veckan. Har ej kunnat ha dopsamtal "öga mot öga" då dopet är på annan ort än där vi bor.
    Han är tydligen en gammal pensionerad präst som sa att det ordnar sig när vi ses innan dopet.... Han hade en vigsel kl 13 och vårt dop är 14.... Vet inte riktigt när vi ska hinna gå igenom det... men men...

När jag frågade vilken ordning han ville ha allt så sa han bara att det brukar vara två psalmer och om vi ville ha solmusik så gick det bra... Inte så vettigt svar precis...

Akl.... Hur såg ert program ut?
    /maria

• Lady Namárië

Tänk på att det SERlångt ut, men går fort. Som vår skämtsamme präst sade: "Personbästa 10.43!"

Vi hade den här ordningen:

Klockringning
    (Ingång i kyrkan)
    Psalm 248
    Inledningsord och tackbön
    Evangeliet om Jesus och barnen
    Befrielsebön
    Bibelläsning
    X läser Khalil Gibran
    Dopbön
    Trosbekännelsen
    Dopceremoni
    Förbön
    Solosång ? Your Song
    Herrens bön
    Välsingnelsen
    Psalm 606
    Utgång från kyrkan

..och det tog inte särskilt lång stund.

• Maria75

Lady Namárië, tack!
    Det såg ungefär ut som den jag hittade på svenska kyrkans hemsida.

/maria

• akl

maria
    vi hade ju dopet en söndag, i en familjegudstjänst, så därav en helt annan ordning än när det "bara" är dop!
    men som lady namarie skriver tar det inte så lång tid som man kan tro!

LYCKA TILL!

• Jen

Måste du ha dopprogram då? Särskilt om ni inte har tid att prata med prästen innan om placering av ev solosång och så...

Annars är väl ordningarna ovan bra. Tänk på att skriva ut trosbekännelsen och Fader vår/ vår fader så att man slipper leta efter dem i psalmboken om man inte kan dem.

• Lady Namárië

Trosbekännerlsen och fader Vår (åtminstone en av dem) står ju i pärmen på psalmboken, så den är enkel att hitta.

TS, har du en mailadress till prästen? Iså fall kanske ni kan komma överens om programmet via mail. Så gjorde vi, och sedan pratade vi ett par minuter innan dopet. Vi hade inget skriftligt program, utan prästen guidade hela vgen. "Nu skall C:s farbror läsa en text av Kahlil Gibran.. Nu skall C:s morbror sjunga en sång...". Det gick jättebra.

• Jen

Lady Namárië, jo i de flesta psalmböcker gör de det, men inte i alla. Och OM man ska ha program/ agenda så tycker jag att man ska skriva ut dem. Men som sagt, egentligen tycker jag att man inte alls behöver något!

• Maria75

Både psalmerna vi valt och fader vår har jag redan skrivit in i programmet.
    Vill ha ett dopprogram för att "slippa" psalmböckerna.
    Har ingen mailadress till prästen, tror inte ens han har dator om jag ska vara ärlig... Han är ju eg pensionär...

Det jag har lagt in i dopprogrammet, som blir ett vikt A4, är bild på vår son och dopdatum på framsidan, själva dopgudstjänstprogrammet på första insidan, psalmerna och fader vår på andra insidan och sonens tre namn med betydelse på baksidan. Tycker själv det är roligt med lite personlig läsning när det är såna här tillställningar eller bröllop.

• Jen

Glöm då inte trosbekännelsen, för den kan de flesta sämre än FAder vår...

Svar på tråden Dopordning, dopprogram, BRÅDSKANDE!!!!