• Iluna

Min man vägrar lyssna, tycker ej det är farligt med all skit barnen äter!

Min man och är är helt oense om barnens matvanor.
    Jag vet att allt delvis är mitt fel med att de dåliga matvanorna började från början, men jag har nu börjat inse hur dåligt de är för barnen men min man håller inte med. Haan vägrar lyssna på mig och tycker inte alls det är dålig med kalaspuffar och frostis på morgonen, bara ljust bröd, bara ljus pasta, jouse full med socker, blansaft med socker i. sen fredagsmys med glass och chips, sen lördagsgodis.

Jag tog upp att jag ville ta bort lördagsgodiset..och sen ha mer nyttiga fredagsmys..de gillade han inte. de är många barn som äter godis och dom mår bra tycker han.

Hur ska jag få han att förstå hur pass dåligt det är? med all denna socker mat och snacks? finns de några brochyrer om sånt som jag kan trycka upp i ansiktet på han?

ja har två killar 4 pch 5 år dom bråkar väldigt mycket och klättrar på väggarna...helt klart över speedade och tror mycket beror på att deras socker nivå är så hög hela tiden......

han blir bara arg när jag tar upp det och tycker jag har fel, måste få han att se informationen från ett annat ställe.

hjälp...

• Svar på tråden Min man vägrar lyssna, tycker ej det är farligt med all skit barnen äter!
  • Boel1

Jag tror inte det är rätt väg att ta bort lördagsgodiset, däremot byta ut all annan mat till nyttigare saker!

• Hannah76

Varför ta bort lördagsgodis?

Det viktiga är ju att man äter nyttig mat?

Om du vill ha förändring så börja där. Skriv matsedlar och handla hem det som behövs.

• Jessi1982

Jag skulle börja med att byts ut allt vitt mot fullkorn. Kalaspuffar till frukost endast på helgen osv. Införa mer grönsaker och frukt. Att ta bort lördagsgodis är bara elakt om barnen är vana vid det.

• Iluna

jo men får dom fredagsmys så behöver dom inte lördagsgodis tycker jag..de är det dom går och tänker på hela veckan, går och väntar på lördag för att få godis...vaknar på lördagen kl 7....kan vi gå och handla godis nu?? de är inte sunt..min äldsta son hela hans värld kretsar kring att vilja äta godsaker...han försöker lika, tjata sno i skåpen för att få sånt han e sugen på... tycker de känns så fel att en 5åring känner ett sånt sötsug redan :(

• 28032008
    Boel1 skrev 2011-01-08 18:29:02 följande:
     Jag tror inte det är rätt väg att ta bort lördagsgodiset, däremot byta ut all annan mat till nyttigare saker!
    Håller med, börjar hellre med att introducera nyttigare måltider, bättre frukost och så vidare, istället för att ta bort lördagsgodiset.

Nu var ju detta inte svar på hur du ska få din man att förstå, bara en liten tanke från mig.
    Lycka till!
  • Hannah76
    Iluna skrev 2011-01-08 18:32:47 följande:
    jo men får dom fredagsmys så behöver dom inte lördagsgodis tycker jag..de är det dom går och tänker på hela veckan, går och väntar på lördag för att få godis...vaknar på lördagen kl 7....kan vi gå och handla godis nu?? de är inte sunt..min äldsta son hela hans värld kretsar kring att vilja äta godsaker...han försöker lika, tjata sno i skåpen för att få sånt han e sugen på... tycker de känns så fel att en 5åring känner ett sånt sötsug redan :(
    Jo fast om ni äter dåligt i veckorna är inte det så konstigt - det är det som ger dem detta sug.
  • Iluna

vi äter mycket grönsaker och frukt, så de är inge problem..de är alla de där tomma kalorierna och socker som i tec frukosten och brödet, drickan och så...

• Hannah76
    Iluna skrev 2011-01-08 18:35:09 följande:
    vi äter mycket grönsaker och frukt, så de är inge problem..de är alla de där tomma kalorierna och socker som i tec frukosten och brödet, drickan och så...
    Ta bort  sånt i veckorna, byt ut mot nyttigare alternativ.
  • Iluna

jo de är det jag vill göra...men hur gör man det om ens man är heeelt emot det? skulle jag laga tex fullkornspasta till maten, då skulle han antigen äta bara tillbehöret eller ställa sig och göra ny pasta. va väljer då barnen, min nyttiga mat eller den mat som deras stora idol väljer? han äter vitt bröd till frukost, jag brukar ha mörkt hemma barnen väljer såklart de ljusa brödet. de är ju sötare. köper jag nyttiga flingor som special K (vet inte om det är nyttigt men bättre än puffar) så väljer dom ju puffarna?

frågan är hur ska jag få min man att förstå att den mat vi äter är dålig? han lyssnar iaf inte på mig. är svårt att byta ut allt hemma om man har någon som köper de dåliga igen.

vet ni någon bra kokbok med lätt god nyttig vanlig husmanskost?

• Kodia

Jag tror att det viktiga är att ändra vardagsvanorna! Lördagsgodis är helt ok, i normala mängder. (100gram/barn)

Det finns listor över hur många sockerbitar olika livsmedel innehåller - försök hitta en sådan att visa din man! Jag tror det är lättare att helt sluta att köpa kalaspuffar, vitt bröd osv än att äta olika saker olika dagar. Kanske finns det mellanting, tex att köpa osötat, ganska ljust bröd, eller grovt bröd, som iofs är lite sötat. Lyxa gärna till det för att göra de nya matvanorna mer positiva - gör dip till fredagsmys, som innehåller både _lite_ chips, morötter, gurka osv. Skär grönsakterna i roliga former. Gör fruktsallad till efterrätt. Låt barnen vara med att laga maten.

Det viktiga för dig tror jag är att få din man att förstå att barnens framtida matvanor och hälsa är viktig! De flesta "baskokböcker" är lika bra, ta någon bara. och börja göra veckomatsedal, och handla  vettiga saker.

Svar på tråden Min man vägrar lyssna, tycker ej det är farligt med all skit barnen äter!