• Anonym (mor)

gravdekorationer

Undrar bara om nån här vet var jag kan hitta sidor om hur man tillverkar egna gravdekorationer? Visst är det fint att beställa och vi har en väldigt duktig blomsterhandlare, men jag skulle vilja göra något eget ibland. Tacksam för svar.

• Svar på tråden gravdekorationer
  • prinsarna

hej!
    jag kan tyvär r inte ge dig några sidor...men väl några ideer! Jag har själv en grav att hålla fin och det första rådet är att dekorera som du dekorerar ditt hem efter årstid tex nu i jul - köp en fin tomte och en lykta - för nog ska ditt lilla barn ha en tomte i jul...
    jag ska även leta reda på en rundsten i passande storlek och måla den och skriva ngt vackert som jag tycker passar till mina barn. man kan även måla stenen så att den liknar ett troll eller en nyckelpiga eller vad du tycker passar...
    jag har även sett att det på jysk finns fina solenergilampor som ser ut som små djur.... de är jättesöta!
    hoppas att du får någon hjälp av dessa ideer - det viktigaste är att du är nöjd med hur graven ser ut...
    kramar

• Anonym (mor)

Tack för rådet. Jag försöker hålla fint där, just nu har han haft sin årsdag så nu e den full med nallar, mm, men tänkte att det kunde vara fint att börja binda egna mer personliga kransar. Jag tycker att det är så svårt att förklara precis vad jag vill ha för blomsterhandlaren.

• Runguska

Jag vet inte om du vare sig har tid eller ork för mitt förslag, men det brukar finnas kurser i blomsterbindning. Om du går en sådan får du lära dig väldigt mycket om kransar och arrangemang. Ett tips bara, men jag har full förståelse för om det låter som ett allt för stort projekt.

• Sebbemannen

Hej, mitt tips är att besöka en panduro butik eller deras hemsida för att få lite inspiration. Tror även att man kan beställa deras katalog. Lycka till med dekorerandet. Kram kram

• Anonym (mor)

Seroc, tack för tipset, är kanske precis vad jag behöver, lite tid för mig själv o så får jag lära mig nåt nytt som min ängel har nytta av. Ska kolla upp det

• prilset

Hej
    Jag bor i stockholm och här har vi aktiva föreningar för oss som förlorat barn. Varje år brukar vi anordna krans och gravdekoration-kväll.(kanske finns där du oxå bor)
    Jag själv har några små korgar som jag sen köper oasis till(finns hos blomsterhansdlaren)I det kan man sticka ner blomor eller annat grönt
    Köper blommor-gärna rosor för de tål minusgrader. Sen köper jag till små hjärtan stjärnor -ja allt jag kan komma på. Panduro är bra men även vanliga affärer. Speciellt nu när alla julsaker finns. Mini-julkulor ect.
    Jag sprejar alltid rosorna med hår/glitterspray så att rådjur eller andra djur inte ska tycka om att äta upp dom.
    Finns en bild på en dekoration som jag gjort på mitt krypin (starka bilder)
    Kram Pärnilla

• Ina 67

Några boktips:
    Natur material av Tone Bergli Joner
    Fint maritimt med sten, snäckor och drivved av Reidun Hafstad Parkes
    Sten, snäckor och drivved av Tone Bergil Joner
    Sommarinspiration av Kristin Langerbraaten
    Skaparglädje med torkade blimmor av Brynhild Jacobsen (har väldigt fina dekorationer och kransar, går lika bra att använda färska blimmor).
    Kolla med biblan om de finns där, de kan alltid ge en lite ideér.
    Lycka till!

• Anonym (mor)

Tack för alla tips och råd. 'skickar en stor kram till er*

Svar på tråden gravdekorationer