• Terese f

Måla om köksluckor

Hej!

Tänkte fixa till köet i lägenheten (br) och då tänkte vi måla om köksluckorna. Jag vill verkligen inte att det blir "penseldrag" eller sånt på luckorna och vi har funderat lite på att lämna in på lackering.

Vad kostar lackering? Bor i sthlm.
    Kan man måla om luckorna själv och få det snyggt?
    Vad ska man då använda, roller eller finns det något annat?

Hoppas någon har bra svar!

• Svar på tråden Måla om köksluckor
  • Waersta

Vi målade våra luckor själva med pensel och det blev inga penseldrag! Köp bra färg bara så är det inga problem.

• Waersta
    Terese f skrev 2011-01-09 17:23:39 följande:
    hade du olje eller vattenbaserad färg? Jag gillar ju bäst vattenbaserad men vet att hållbarheten inte är lika bra.
    Ingen aning. Frågade i affären och tog det de rekommenderade... Det är rätt många år sen nu dessutom..
  • frökenpiggy

Jag har använt oljebaserad färg, och målat med roller, med bra resultat! Jag föredrar egentligen också vattenbaserad färg, men tänkte precis som du på hållbarheten. Jag målade på sommaren, och hade alla fönster öppna, för att slippa lukten. Använde en liten roller, av skumgummiliknande (vet inte om det är bästa sättet att beskriva den...) material, som gav en slät yta.

Jag tror det viktigaste för slutresultatet är att man har tålamod att måla flera tunna lager. Mina köksluckor var mörkbruna från början, och jag tror det tog 5-6 lager tunn vit färg för att täcka över det ordentligt.

• Venna

Jag har också målat köksluckor med en liten skumgummiroller och det blev jättebra. Risken med pensel är ju att det kan bli rinningar och olika tjockt med färg oavsett hur lite färg du tar på penseln.

Håller för övrigt på och tjatar på sambon om att måla om köksluckorna vi har nu, men har inte lyckats övertala honom än tyvärr...

• Terese f

ja men skumgummiroller har jag tänkt också. Får väl bli något sånt, men hur rengör jag lättast rollern då? Oljefärgen tar ju 100 år att torka! Vattenbaserad är så lätt att bara sköja av... Kan man måla några lager vattenbaserad och avsluta med olje? Behöver man lacka dom sen?

• Anpema

Du kan välja vattenbaserad ELLER oljebaserad, har jag lärt mig, inte måla lager med olika typer av färg. Du behöver inte lacka ovanpå om du väljer en färg med rätt "glans". Glans 7 är t.ex en matt färg medan glans 20 har högglans, dvs innehåller redan lack. En brytbas som är tänkt för snickerier borde vara ok men fråga personalen om glansen för säkerhets skull. De brukar veta vad som blir bra!

Jag ska också måla om köksluckorna själv och använder en pensel, det blir hur slätt som helst. Oljebaserad färg flyter ut bättre än vattenbaserad, å andra sidan rinner den ju också lättare då.

• Terese f

Föresten, har ni någon erfarenhet av vinylplast?
    Skulle vilja sätta sånt på bänkskivan då det är besvärligt och dyrt att köpa nytt... Vill hålla ner priset ;)

Är det hållbart?

• Wecallitakick

Spelar ingen roll om det är olja eller akryl,men putsa lätt med fint sandpapper mellan varven så blir resultatet kanon. 

• nemo08

Vi ska också måla om köksluckorna, skulle kunna tänka mig att göra det själv men vi har inga släta luckor utan det är sådana med fönster så att rolla kommer ju inte att funka. Måla med pensel? Men det är just det om det blir penseldrag osv. Kanske bäst att lämna in trots allt? Fått tips om att kolla på blocket efter dom som säljer sina gamla kök (vita luckor) men då får man ju hoppas att alla måtten stämmer och att man får luckor som passar till alla köksskåp! =)

• Terese f

jag har titat efter hela kök som säljer men har kommit på att de blir dyrt/jobbigt att mäta och få de rätt. Har titat bara luckor också men jag har ett kök från 50talet så dom luckorna är ju inte samma mått som nu.. Dessutom skulle de nog bli konstigt med nya luckor men inte nya skåp.

Jag gillar ju att måla och slipa och fixa så jag vill gärna göra de själv - förutsättningen är ju att de blir snyggt. :)

Svar på tråden Måla om köksluckor