Smörja in ansiktet vid kyla?
de sägs ju man ska smörja in barnets ansikte vid kyla.. men med vad?
nån som har tips?
de sägs ju man ska smörja in barnets ansikte vid kyla.. men med vad?
nån som har tips?
Köpte miniderm till min son. Det var det dom rekommenderade på Apoteket!
Man ska inte smörja med något som är vatten i - vattnet fryser på huden och orsakar mer skada än nytta. Välj någon salva utan vatten om du måste smörja. Vaselin kan du ju smörja på läpparna om de är torra och ni ska ut, annars kanske ni ska vänta tills ni kommer in. Eller smörja i god tid innan ni går ut.
men smörj inte precis innan du ska gå ut! då förvärrar du kyleffekten!
det bästa är att inte bada samma dag, och låta hudens eget fett bilda ett skyddande lager.
om man MÅSTE smörja pga av allergier eller så, gör det flera timmar innan.
annars är det bäst att INTE smörja. huden mår bättre av det.
så det sägs INTE att man ska smörja, tvärt om! man ska under inga som helst omständigheter ha smet i ansiktet precis innan man går ut, det blir fuktigt under smörjan och kallare för huden då.
Finns en salva som heter locobase repair (det ska vara den lilla tuben som heter repair efter locobase - finns en som bara heter locobase). Den är väldigt dyr men otrolig vintertid. Man kan smörja på kvällen typ innan man lägger dem. Den är extremt dryg och går fint in i huden och är underbar mot vinterkall hud. Jättebra. Funkar även på många exem och torrfläckar.
jag smörjer med miniderm varje dag i princip... min lilla kille (6mån på fredag) är en riktig torris nu..varit det sedan det blev kallare ute.
Fick höra av vår "bvc-tant" att man aldrig ska smörja barnen i ansiktet när man ska ut när det är kallt! Anledningen är att huden alltid avsöndrar lite svett och när det kommer ut på huden under krämen så fryser den istället för att avdunsta som den gör om det inte finns något som stänger inne den. Jag smörjer på kvällen om det behövs.
Enligt apoteket ska man bara smörja med miniderm på kvällen eftersom den innehåller vatten vilket inte är bra vid kyla
Smörjer med Locobase Repair på kvällen.
Jag använder A-creme till min son, på morgonen och på kvällen. Finns att köpa på hälsokost affärer!
jag smörjer in med miniderm på kvällen, aldrig på morgonen om vi ska ut nånstans då fryser ansiktet.