• salsajenny

Motionerar och äter rätt, men går ändå inte ner! 2 år!

Jag skriver för min kompis räkning. Jag förstår hennes frustration, men har inga tips att komma med så jag frågar er om nån här har några idéer...

Hon har i två kämpat mot sin övervikt. Från början tror jag det var runt 20 kilo. Hon började träna, och älskar det och tränar därför 4-5 dagar i veckan. Hon är muskulös och har bra konditiopn, men fortfarande har hon tio kilo kvar till sin trivselvikt. Hon har legat still på vågen mer eller mindre , under mycket lång tid nu.

Jag har för mig hon kollat sin ämnesomsättning och då var det inget fel på den.

Hon har testat olika dieter, typ GI och nu äter hon mycket proteinrik och kolhydratfattig kost, allt efter råden från sin hälsocoach. Hon tränar blandat, både styrka och kondition.

Jag har kanske missat något, det är ju inte mig det gäller, men om någon kan ha en idé om varför hon inte går ner i vikt, utan bara står still hela tiden, så är jag tacksam för all hjälp! Tycker det verkar så himla konstigt att hon rör sig mycket och äter lågkalorikost utan kolhydrater med proteiner, lagom anpassat efter hennes behov och mål.

• Svar på tråden Motionerar och äter rätt, men går ändå inte ner! 2 år!
  • Fiyali

Man hamnar på viktdepåer(stannar i viktminskning). Då måste man chocka kroppen genom att äta onyttigt en kort period för att sen börja dieta igen. Kroppen ställer in sig efter den mängden energi den får. Genom att då höja mängden energi den får tillsatt vänjer den sig vid det och gör man det bara en kort period så binder kroppen mest vätska, som man tappar direkt när man börjar äta sunt igen. Och vikten börjar minska igen eftersom kroppen ställt in sig på en högre energi nivå som man nu tagit ifrån den. Typ :)

• Boom

En sak är att variera träning för att kroppen vänjer sig vid en slags träning. Så man ska byta träningsform till någon ny som tex från styrketräning till simning. Kroppen blir "van" vid en träningsform. Kanske en liten del av vad det kan vara?

• salsajenny

ja tror hon "chockat" kroppen ibland, typ vid semester o dyl, men jag vet inte om det gjort nån större skillnad. ska framföra era inputs till henne. =)

iom att hon tränar så mycket olika saker så borde det väl vara nog för att inte kroppen skulle vänja sig, eller?

Ingen annan som har några teorier?

• Pirum

Det är svårt att träna sig ner i vikt om man inte har kondition som en elitidrottare. Kaloriförbränningen är direkt kopplad till syreomsättningen och ju bättre kondition man har desto mer kan man förbränna.

Att äta bra betyder olika för olika personer. Hon borde, om hon inte redan gör det väga allt hon äter och dricker i ett par veckor och registrera det exvis på www.matdagboken.se. Då blir det väldigt tydlgit vad som kan ändras.

• salsajenny
    Pirum skrev 2011-01-08 22:20:17 följande:
    Det är svårt att träna sig ner i vikt om man inte har kondition som en elitidrottare. Kaloriförbränningen är direkt kopplad till syreomsättningen och ju bättre kondition man har desto mer kan man förbränna.

Att äta bra betyder olika för olika personer. Hon borde, om hon inte redan gör det väga allt hon äter och dricker i ett par veckor och registrera det exvis på www.matdagboken.se. Då blir det väldigt tydlgit vad som kan ändras.

Jo, hon har noga koll på vad som är rätt för hennes kropp att äta och dricka, hon har en superduktig hälsocoach som hjälper henne mycket.

hon är kanske ingen elitidrottare, men faktum är att enligt tester hon gjort med coachen så har hon en kondition och fysik (under skalet!) som nära på en elitidrottare!

Det är därför det är så obegripligt att hon inte går ner i vikt!

borde hon träna mindre, eller?

• caroline88

Hur har hon vägt sig? På en vanlig våg eller på en våg som även mäter fettmassan? Hellre 10kg "övervikt" och liten fettmassa än "normalvikt" och hög fettprocent!

Muskler väger mer än fett, så det är kanske så att hon har börjat bygga mycket muskler istället. Be att hon ställer sig på en våg som
    Mäter även fettprocenten... Det är det felet många gör, är så fokuserade vid antal kilo istället för att kolla vad de kilon man väger är för något!

• Nems

Om hon inte går ner i vikt så äter hon troligtvis för mycket. Och med tanke på att hon inte uppnår sina mål är hälsocoachen kanske inte så bra som du tror. Vet du hur mkt kalorier hon äter per dag? 

• salsajenny

Träningsupplägg för 6 veckor:

Måndag:Morgoncardio cykel minst 20 min. Kondition/styrka (pass)

Tisdag:Morgoncardio minst 20 min. Gym biceps,triceps,axlar

spin medel

Onsdag:Morgoncardio minst 20 min

Torsdag: morgoncardio minst 20 min. Gym rygg,mage,bröst . Spin intensiv

Fredag: Morgoncardio 20 min. Gym hela kroppen

Lördag: Vila

Söndag: Spinning

Biceps:

Hantlar bänk

Stång på bosuboll

armhävningar bosuboll

stång crossmaskin

Triceps:

Hantlar på bänk

rep

maskin

Axlar:

Axellyft på bosuboll

drag till hakan med stång

cabelcross

Rygg:

Rodd kabel

latsdrag

Mage:

benlyft

magmaskin

plankan

kettlebells fällkniven

Bröst:

butterflies

Bänkpress hantlar

bänkpress smithmaskin

Ben:

Vadpress

Knäböj med stång

Utfall gång kettlebells

En typisk dag kan se ut såhär och innehåller 2000 kalorier:

Frukost: Vitamin + Thermospeed. Fiberhavregrynsgröt med proteinshake blandad med mjölk över gröten. Detta ger 265 kcal.

Mellanmål: 1 liten burk kesella blandad med 0,5 dl proteinpulver och 1 msk Fun light.

Lunch: 1 omelett på 2 ägg och 1 äggvita. Plus tillbehör som t.ex 150 g kalkon och 2 msk keso samt sallad.

Mellanmål: Keso med proteinpulver samt 1 msk Funlight.

Träning-efter träning proteinshake + 1 banan

Middag: 150 g fisk,kött eller fågel. 50 g råris eller 1-2 potatisar samt 1 msk salsa. Sallad

Kvällsmål: 1/2 liten keso strax innan läggdags.

Så, utifrån detta, vilka teorier har ni nu?

• hon mot strömmen

En sak som ingen verkar ha tänkt på är att hon har omvandlat mycket av sitt fett till muskler och muskler väger mer än fett. Så dessa 10 kilo som hon har kvar till målvikten kanske är alla muskler som hon har skaffat sig genom träningen.

så för att går ner 10 kilo till så måste hon kanske minska sin muskelmassa och då pratat vi en helt annan träning. 

• salsajenny
    hon mot strömmen skrev 2011-01-09 08:56:08 följande:
    En sak som ingen verkar ha tänkt på är att hon har omvandlat mycket av sitt fett till muskler och muskler väger mer än fett. Så dessa 10 kilo som hon har kvar till målvikten kanske är alla muskler som hon har skaffat sig genom träningen.

så för att går ner 10 kilo till så måste hon kanske minska sin muskelmassa och då pratat vi en helt annan träning. 
    jag tror nog coachen borde ha koll på en sån sak, faktiskt!

Här kommer ett litet tillägg oxå:

Under icke träningsdagar äter hon 1400-1500 kcal och har en halv ätardag på lördagar då hon te.x kan unna sig "vanlig" mat som husmanskost (fortfarande normal portion) samt några bitar choklad eller godis.
Svar på tråden Motionerar och äter rätt, men går ändå inte ner! 2 år!