• Länisen

39,6 i feber, är det inte mycket?

Min lilla skrutt har blivit dålig, han har inte velat äta idag och när vi lyckats fått i honom mat har han spytt upp den. (Förutom frukosten, den var nog som vanligt) Vid 20-21tiden kändes han varm, så jag tog tempen som visade på 38,7 och gav alvedon (4ml). Strax efter försökte jag ge lite välling och då åt han. Inte så mycket, kanske 60ml ungefär men jag var glad att han fick i sig nåt alls, men sen spydde han igen. Jag förmodar att han spydde upp alvedonen med, så jag gav lite alvedon igen, men bara 2,5ml eftersom jag inte visste om han spytt upp allt. Sen somnade han iaf och vaknade 3 timmar senare av att han hade bajsat. Jag lyfte upp honom för att byta blöja och han var jättevarm. Tog ny temp som visade på 39,6. Har ringt sjukvårdsupplysningen som inte sa särskilt mycket alls, men är inte det väldigt hög temp för att precis ha sovit och dessutom fått alvedon ca 3 timmar innan? Gav iaf 4ml alvedon till nu (har inga stolpiller) och ammade lite, så lite vätska har han fått i sig igen åtminstone, men jag är ju lite orolig över febern... Han  blir 7 månader imorrn. (Eller idag, klockan är visst över midnatt =P)

• Svar på tråden 39,6 i feber, är det inte mycket?
  • ruby84

Lite väl tätt med Alvedon!!!! Tycker då jag!

• Kyh

joo det är väligt hög!! Ska du kanske inte ringa in igen?

Ge honom vatten det behöver han. stolpiller är lättare, du kanske ska köpa det då du kan vara säker på att han får det i sig. Men klä honom inte för varmt och avvakta.
    Var försiktig nu och åk till sjukhuset eller något och kolla försäkerhetsskull, svininfluensan är igång igen, hellre en gång för mycket än en gång för lite! Skulle jag gjort iallafall.

• Länisen
    ruby84 skrev 2011-01-09 01:12:23 följande:
    Lite väl tätt med Alvedon!!!! Tycker då jag!
    Är det väl inte?
    Kyh skrev 2011-01-09 01:13:45 följande:
    man brukar väl ge i 3-4 timmars intervaller?
    Ja, så vitt jag vet =)
    Kyh skrev 2011-01-09 01:13:02 följande:
    joo det är väligt hög!! Ska du kanske inte ringa in igen?

Ge honom vatten det behöver han. stolpiller är lättare, du kanske ska köpa det då du kan vara säker på att han får det i sig. Men klä honom inte för varmt och avvakta.
    Var försiktig nu och åk till sjukhuset eller något och kolla försäkerhetsskull, svininfluensan är igång igen, hellre en gång för mycket än en gång för lite! Skulle jag gjort iallafall.
    Jag kanske ska göra det, ska nog kolla tempen igen först och se om den gått ner nåt nu, annars ringer jag igen. Jag tycker inte om sjukvårdsrådgivningen riktigt... Känns som att dom tror att man nojar sig bara när man ringer. Han har varit sjuk tidigare med och då tyckte dom inte att vi behövde åka till sjukan, men vi gjorde det ändå och den gången blev han inlagd, så mitt förtroende för dom är väl inte jättestortObestämd Aja, ska ta tempen nu igen och se... Hoppas det är bättre!
  • Länisen

Hade gått ner lite nu till 39,1 så vi avvaktar lite. Ska försöka få honom att somna om så får vi kolla tempen igen när han vaknar nästa gång...

• emmizenma

Det är väldigt vanligt att barn får 40 graders feber när de har feber.

Ge vätska, ge alvedon koninuerligt, låt barnet ligga i bara blöjan. Att bada eller duscha kan oxå sänka tempen, det behöver inte vara kallt vatten utan som vanligt.

Har man haft hög feber i 4-5 dagar ska man söka läkarvård.
    Eller om barnet får feberkramper, slutar kissa(blir uttorkad) eller bli okontaktbar.

• vivi85

Min son brukar få upp till 40.4 när han är sjuk. 1177 säger bara att det är normalt att barn får hög feber.. så hade min pojk  haft 39.7, så hade jag tänkt åhh vad skönt han hade bara 39.7.. haha.. :) men nej, det är inte farligt, feber är inte farligt. Likaså mat är inte nödvändigt när man är sjuk, strunta i den och ge vätska och glass,

• mia83

Tycker du gör rätt som reagerar, 39.6 är mycket för mig, och dessutom kan den öka fort. Fortsätt behandla med alvedon tills du får febern under kontroll. Du kan även ge lite vätskeersättning, så du ser att han fått i sig vätska. Kan vara bra om han kräks. Och amma lite tätare, om han tar bröstet. Strunta i mat om han inte vill ha. Får han diarre så kan du prova med lite morotssoppa. Hang in there!

• knäppisen

Du får ge högst fyra gånger per dygn. Minst fyra timmar ska det gå emellan. Du riskerar allvarliga leverskador hos barnet om du överdoserar. Läs på förpackningen eller på fass.se eller alvedon.se

• CathrinLarsson

Det är inte helt ovanligt att barnen får hög feber när dom val får feber. När vi var nojiga när sonen var liten sa läkaren att själva febern ska man inte oroa sig så mycket över, det är ju kroppens försvar mot inkräktarna. De till att hålla barnet "kallt". Skippa en massa kläder, det kanske räcker med en body? När sonen hade som högst feber, nära 40 grader, så tog vi en diskhandduk som vi blötte med kallt vatten (vred ur) och la på hans huvud. Han verkade må gott av!

Alvedon, menade läkaren, kunde vi ge om vi märkte att allmäntillståndet blev sämre. Kan han inte äta är ju allmäntillståndet inte så vidare bra. Fortsätt med alvedon, men jag tipsar om suppar. Då slipper du oroa dig om han kräks. Funderar du fortfarande kring att han är dålig så testa att ringa 1177 igen, du kanske får ett annat svar av en annan telefonsköterska! Och tycker du att dom inte hjälper dig och han fortsätter att inte vilja äta och inte får behålla ens vätska, så åk in på akuten och få träffa en läkare! Man gör ju allt i sin makt för barnen. Skulle han få feberkramp så ska man ju iallfall åka in, så det är inte tokigt att söka vård om man är väldigt orolig!

Hoppas han börjar må bättre snart och att febern går ner!

• ELLEoClara
    Kyh skrev 2011-01-09 01:13:45 följande:
    man brukar väl ge i 3-4 timmars intervaller?
    Som tidigast efter 4 timmar men MAX 4 gånger per dygn så ger man regelbundet blir det med 6 timmars mellan rum.

Suppar är toppen när de kräks!

Om febern inte svara bra på alvdedon kan man ge ipren också ( ej samma ämne i så man kan ge båda sammtidigt).

Min tjej får alltid HÖG feber när hon är sjuk, feber är inte farligt. Ge febernedsättande alvedon OCH ipren regelbundet och ge mycket vätska.
    Om bebisen är allmänpåverkad/ mycket slö/ inte kissar Ring 1177 och be att få prata/komma in till barnakuten.
    Annars skulle jag ringa vårdcentralen eller bvc imorgon (måndag) 
  • Petra123

I ungefär den åldern så fick min son 3-dagars febern...febern gick inte ner trots penicillin . (som han fick för påstådd öron och lunginflammation)  Efter 3 dagar så fick han som små prickar på kroppen och febern försvann, och han mådde prima igen.

kanske är det han fått?

• Eddam

Nej det är inte extremt hög feber. Ge som många skriver Alvedon var 6e timme så han inte får i sig för mycket. Amma så mycket du kan och ge välling resten, all vätska han får i sig är bara bra! Slutar han även amma/dricka välling så bör du ringa in igen och få komma in för en koll.

Min son har haft 41,3 som högst trots alvedon och då hade han öroninflammation. Vid vanlig feber brukar den ligga på 39,5 och då brukar jag ge alvedon endast om han är väldigt låg (vill inte äta, dricka osv)

Hoppas din son mår bättre snart!

• Länisen

Nu var det så att han hade kräkts upp sin alvedon, därför fick han igen. När jag pratade med sjukvårdsupplysningen sa dom att jag skulle ge 4ml igen eftersom han bara fått 2,5 efter att han spytt, och att han knappast fått behålla nån alvedon alls eftersom han spydde så pass tätt efter. Så han fick inatt vid 00 ungefär och han fick igen för en timme sen, tror inte ni behöver oroa er för att jag överdoserar, men det är ju snällt att ni bryr er i alla fall Glad Febern låg på 39,2 när han vaknade, så den har inte gått upp. Han har ammat lite inatt och nu fick han i sig ganska mycket välling med, så jag känner mig lite lugnare nu, och även det ni skrivit om feber för att det känns bättre. Själv skulle jag nog vara döende om jag hade över 40 grader, men det kanske är skillnad med små barn.

• knäppisen
    Länisen skrev 2011-01-09 11:11:35 följande:
     tror inte ni behöver oroa er för att jag överdoserar, men det är ju snällt att ni bryr er i alla fall Glad 
    Du skrev ju själv att du trodde man skulle ge med 3-4 timmars intervall och det var nog det jag och fler reagerade på. Skönt att det är lugnare nu i alla fall och som du märkt så klarar barn betydligt högre feber än vuxna.
Svar på tråden 39,6 i feber, är det inte mycket?