• Anonym (Dödsrädd)

Vad är meningen med livet om man ändå ska dö?

Jag är så himla rädd för döden så jag vet inte vad jag ska göra. Jag är verkligen skiträdd. Går hos en doktor ibland men känns som att det är en lång väg att gå för att få bort min oro. Min egen död är jag inte särskilt rädd för, men andras död. Jag är rädd att jag ska bli gammal och ensam, fira jul själv etc.
    Funderar på vad som är meningen med livet om man ändå ska dö???
    Finns det nån som känner igen sig eller bara vet vad jag berättar om?
    Tror bara jag vill skriva av mig lite.

• Svar på tråden Vad är meningen med livet om man ändå ska dö?
  • kakmamman

det är såhär att när man är rädd för att andra ska dö..så kan det ha med å göra att man faktiskt själv är rädd för att dö.
    Oavsett vem som dör- SJÄLVA DÖDEN.

Det kan vara bra och vara medveten om att man bara får acceptera att man ska dö, och hitta sin mening till varför det är fint att dö. För döden är fin..när man är gammal och har ett långt liv bakom sig, så längtar man efter allt man en gång hade och då får man snart se det igen. (om man då såklart har den uppfattningen om döden)

Jag är också rädd för döden.
    Men för att jag ska dö och min familj, och såklart mina andra nära..

Men jag ha rnog bara insett att alla ska vi dö, och försöker hitta min mening med döden. Inte min mening med livet =)
    Meningen med livet är att man ska vara go´..njuta och äta god mat!

vaniljkrans.blogg.se/ - En snurrom från det underliga- fakta eller bittert?
  • kakmamman

vill tillägga att döden inte alltid är fin förstås.. men man får försöka se det så för att gå vidare!

vaniljkrans.blogg.se/ - En snurrom från det underliga- fakta eller bittert?
  • lykantrophona

Vänner kan man skaffa nya, så bara för att man lever längre än andra behöver man inte bli helt ensam. Även om det är sorgligt när folk dör, förstås.

Om man nu oroar sig för döden, så se till att göra något som räknas under tiden. Hjälp andra, starta ett projekt, uttryck dig själv. Passa på att leva när du ändå lever. Vi vet ju faktiskt inte så mycket om döden, och det känns inte som någon idé att  tänka på det när vi ändå alla kommer uppleva det en dag. Men vad man gjort under livet förstörs ju inte av man dör. Så länge man gör något vettigt. Ingen kommer bry sig om din iphone efter din död, men din familj och dina vänner kommer minnas dig, du kan vara en god förebild för andra.

Det känns lite konstigt när folk man känner dör, speciellt ifall de inte var särskilt gamla. Man förväntar sig liksom inte det... men man får väl göra det bästa av situationen. Komma ihåg dem, ge stöd åt dem som sörjer.

• Musica

Jag har varit självdestruktiv och planerat självmord osv. Jag har i och med det funderat mycket över meningen med livet "när allt är så jobbigt och man ändå ska dö". Nu tror jag att jag kommit lite närmare mitt eget svar:

När jag mår bra, då vill jag verkligen inte dö! Livet är så roligt och spännande. Livet får mening när det känns meningsfullt för mig. Sen om det finns en "högre" mening skiter jag i, min egen mening är väl tillräckligt hög!

Jag är medveten om att detta bara är ett sätt att tänka och peppa mig själv, för mysteriet med döden återstår ju hur man än tror och tänker. Och visst är det sunt att inte vilja dö! Men själva problemen uppstår när man tappar tilltro till livet - du beskriver ju till exempel att du är rädd att bli gammal och ensam.

Jag tycker det verkar mer som att du är rädd för vad som ska hända i ditt verkliga liv, snarare än hur det blir när du dör. Kan det vara så?

• Musica

Vill tillägga att jag numera mår bättre än jag gjort på många år, och detta är framför allt tack vare att jag förändrat mitt sätt att tänka och bl a fått mer tilltro till livet.

• Anonym (Dödsrädd)
    kakmamman skrev 2011-01-09 01:55:32 följande:
    det är såhär att när man är rädd för att andra ska dö..så kan det ha med å göra att man faktiskt själv är rädd för att dö.
    Oavsett vem som dör- SJÄLVA DÖDEN.

Det kan vara bra och vara medveten om att man bara får acceptera att man ska dö, och hitta sin mening till varför det är fint att dö. För döden är fin..när man är gammal och har ett långt liv bakom sig, så längtar man efter allt man en gång hade och då får man snart se det igen. (om man då såklart har den uppfattningen om döden)

Jag är också rädd för döden.
    Men för att jag ska dö och min familj, och såklart mina andra nära..

Men jag ha rnog bara insett att alla ska vi dö, och försöker hitta min mening med döden. Inte min mening med livet =)
    Meningen med livet är att man ska vara go´..njuta och äta god mat!
    Men om man inte är troende och tror att man aldrig kommer att få se allt igen då?
    Om man tror att allt bara tar slut, blir maskmat?
  • Anonym (Dödsrädd)
    lykantrophona skrev 2011-01-09 02:05:18 följande:
    Vänner kan man skaffa nya, så bara för att man lever längre än andra behöver man inte bli helt ensam. Även om det är sorgligt när folk dör, förstås.

Om man nu oroar sig för döden, så se till att göra något som räknas under tiden. Hjälp andra, starta ett projekt, uttryck dig själv. Passa på att leva när du ändå lever. Vi vet ju faktiskt inte så mycket om döden, och det känns inte som någon idé att  tänka på det när vi ändå alla kommer uppleva det en dag. Men vad man gjort under livet förstörs ju inte av man dör. Så länge man gör något vettigt. Ingen kommer bry sig om din iphone efter din död, men din familj och dina vänner kommer minnas dig, du kan vara en god förebild för andra.

Det känns lite konstigt när folk man känner dör, speciellt ifall de inte var särskilt gamla. Man förväntar sig liksom inte det... men man får väl göra det bästa av situationen. Komma ihåg dem, ge stöd åt dem som sörjer.
    Alltid när något i livet tar slut så tänker jag: Nu blir det aldrig mer så, nu kommer det bara vara si och så många gånger kvar innan det tar slut och aldrig kommer tillbaka. Känns som jag räknar ner till allting.
  • Anonym (Dödsrädd)
    Musica skrev 2011-01-09 02:17:29 följande:
    Jag har varit självdestruktiv och planerat självmord osv. Jag har i och med det funderat mycket över meningen med livet "när allt är så jobbigt och man ändå ska dö". Nu tror jag att jag kommit lite närmare mitt eget svar:

När jag mår bra, då vill jag verkligen inte dö! Livet är så roligt och spännande. Livet får mening när det känns meningsfullt för mig. Sen om det finns en "högre" mening skiter jag i, min egen mening är väl tillräckligt hög!

Jag är medveten om att detta bara är ett sätt att tänka och peppa mig själv, för mysteriet med döden återstår ju hur man än tror och tänker. Och visst är det sunt att inte vilja dö! Men själva problemen uppstår när man tappar tilltro till livet - du beskriver ju till exempel att du är rädd att bli gammal och ensam.

Jag tycker det verkar mer som att du är rädd för vad som ska hända i ditt verkliga liv, snarare än hur det blir när du dör. Kan det vara så?
    Jag är rädd för själva döden i livet. Jag älskar mitt liv och jag vet att saker kommer hända, människor kommer gå bort och då kommer jag inte få känna samma känsla till livet längre. Jag vill leva och ha det liv som jag har nu, jag mår illa när jag tänker på att döden ska blanda sig i och förstöra det jag har.
  • Musica
    Anonym (Dödsrädd) skrev 2011-01-09 07:17:18 följande:
    Jag är rädd för själva döden i livet. Jag älskar mitt liv och jag vet att saker kommer hända, människor kommer gå bort och då kommer jag inte få känna samma känsla till livet längre. Jag vill leva och ha det liv som jag har nu, jag mår illa när jag tänker på att döden ska blanda sig i och förstöra det jag har.
    Men det är just det - du är rädd för att döden ska "blanda sig i och förstöra det du har", dvs livet. Och det är ju på sätt och vis bristande tilltro till livet.

Men jag förstår precis hur du menar. Jag tror inte jag kan säga så mycket mer, själv har jag som sagt hittat fram till en strategi för att inte låta tankar om döden uppta för mycket av min tid. Och när jag blir gammal hoppas jag på att ha barn och yngre vänner omkring mig.
  • Anonym
    Anonym (Dödsrädd) skrev 2011-01-09 07:09:56 följande:
    Men om man inte är troende och tror att man aldrig kommer att få se allt igen då?
    Om man tror att allt bara tar slut, blir maskmat?
    Då får man börja fundera ´på hur man ska göra för att inte tänka så negativt.
    INGEN vet vad som kommer hända, absolut ingen kan bevisa och bekräfta det..

Om man tänker på hur avancerat allt är, människokroppen, livet.. universum, befruktningen, tankar och känslor.. ´då är nästan vad som helst möjligt.

hur man än tänker på det så är livet slut där, man kan inte påverka det. Men du kan påverka dig själv idag- medans du lever..
Svar på tråden Vad är meningen med livet om man ändå ska dö?