• Anonym (skäggiga damen)

Någon som vet vad kraftig hårväxt på hakan beror på?

Hej!

Jag har fått två barn för 6 och 2 år sedan.
    Båda gångerna har jag tappat extremt mycket hår uppe på huvudet.
    Efter första barnet tappade jag i stort sett allt hår uppe på huvudet, men det mesta tillbaka när jag slutade amma.
    Efter andra barnet har det inte kommit igen helt utan stor del av luggen saknas fortfarande.

Efter första barnet började hår växa på hakan. Några enstaka hårstrån, men mörka och kraftiga.
    Efter andra barnet har det blivit massor med hår. Mest i två grupperingar men även enstaka hårstrån på andra ställen och under hakan. Det är riktig skäggväxt med grova, mörka hår.
    I början plockade jag med pincett, men har nu börjat raka med hyvel, ungefär varannan-var tredje dag.

Det börjar bli riktigt jobbigt. Det känns inte så kvinnligt att raka hakan dirket...

Någon som varit med om liknande och vet vad det kan bero på?

Jag har varit och testat sköldkörteln, så det är inte något fel på den.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som vet vad kraftig hårväxt på hakan beror på?
  • Zs1985

Hormoner, gener! tja det kan vara vad som egentligen!

Men eftersom att du har fått problemen efter du fött barn kan det ju vara hormonerna som du förlorat som ställer till det för dig!
    Gå till läkaren och be att få hormonnivån kollad, både östrogen och testosteron!

Ökad hårväxt (ansikte/armar/bröst/ben) beror oftast på en ökad mängd testosteron i kroppen. Men kolla upp det för säkerhets skull.

Håret på huvudet vet jag inte riktigt! möjligtvis nån form av vitamin/mineral-brist. Pröva med en multivitamin för kvinnor och se om det ger någon skillnad (kan ta upp mot 6 mån innan man märker nåt).

Lycka till!

• Anonym (hairy)

b vitamin är bra för hårtillväxt.

du kan få ppillrena Diane som är väldigt bra just för ökad hårväxt på haka osv, dvs det försvinner.

Du vet inte om du har något som heter PCO-s???

jag har massor med vita hårstrån på hakan-halsen.. :S men även några riktigt kolsvarta grova hårstrån som jag plockar med pincett.. har även enstaka vid bröstvårtorna samt från naveln o neråt som jag oxå plockar...
    jag har pcos.....

• mamma till tre busungar

Ja du, jag tycker du ska traska till doktorn så de får kolla lite hormoner helt enkelt!

• Anonym (skäggiga damen)

Tack för era svar!

Multivitamin har jag testat + hirskapslar.
    Jag tror det var det som hjälpte efter första barnet men efter andra har inget hjälpt och nu är det ju 1,5 år sedan jag slutade amma också.

Har sökt läkare som gjorde sköldkörtel prov för att kolla hormonrubbningar men det visadeinget ovanligt.

Ingen som varit med om liknande?

• mamma till tre busungar
    Anonym (skäggiga damen) skrev 2011-01-09 23:30:33 följande:
    Tack för era svar!

Multivitamin har jag testat + hirskapslar.
    Jag tror det var det som hjälpte efter första barnet men efter andra har inget hjälpt och nu är det ju 1,5 år sedan jag slutade amma också.

Har sökt läkare som gjorde sköldkörtel prov för att kolla hormonrubbningar men det visadeinget ovanligt.

Ingen som varit med om liknande?
    Ja men sköldkörtelprover är ju långt ifrån allt man kan kolla!!!
  • Anonym

välkommen i gänget... jag är också en hårig kvinna på 28 år...har inga barn.. plockar skäggstrån från hakan och epilerar benen..gör man det inte så ser bena ut som på en karl...

• Anonym

PCO är nog den vanligaste orsaken hos kvinnor. DIagnos ställs genom vaginalt ultraljud för att se på äggstockarna och ett blodprov där de kollar testosteronet.

Svar på tråden Någon som vet vad kraftig hårväxt på hakan beror på?