Min man bröt vår överenskommelse genom sitt behov att hävda sig...
Hej!
Jag älskar min man, tro inget annat, men just nu är jag aningen besviken.
Efter en incident som gjorde att hela vår ekonomi skulle blottas och gå igenom en långdragen tvist, så hade vi kommit överens, jag och maken, om att ingen längre skulle veta något om vår ekonomi.
Maken har ett behov av att skryta och spela någon sorts överman när vi är i sällskap med andra, han vill alltid bevisa något och hävda sig. Jag har några gånger till och med skämts när han suttit och skrytit inför vänner, då han gärna överdriver och spär på.
Speciellt inför sin mor har han någon sorts osynlig redovisningsplikt. När vi träffades var det ännu värre, han har bättrat sig med åren.
Men som sagt, nu hade vi kommit överens om att inte ett ord skulle nämnas för någon om vår ekonomi. Dels så anser jag att det är vårt privatliv, och dels så är det bland annat speciellt hans mamma som inte skulle veta något.
Nu satt han i förrgår och börade redovisa att vi minsann köpt tv:n vi har nu kontant, vi har inga lån, och varenda peng han tjänar extra sätts in på ett konto.
Bara en sak av dessa tre är sanning.
När jag nu förklarar för honom hur jag känner då han faktiskt inte hållt vår överenskommelse, så förlöjligar han mig och säger: Jaha, jag får väl sätta munkavel på morsan då??
Han fattar inte att de är ett problem för mig. Och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå.
Nu är redan skadan skedd, han har öppnat munnen än en gång när han inte skulle, och jag kan inte dra tillbaka tiden. Jag har under åren stått ut med hans klumpiga sätt att inte tänka sig för innan han pratar, och nu börjar det verkligen bli att jag ifrågasätter mina känslor för honom.
Han har även gett löfte förr som han inte hållt, så detta är inte det enda, kanske därför jag reagerar som jag gör också.
Hur går jag vidare...råd tips??