• Anonym (Sussie)

Min man bröt vår överenskommelse genom sitt behov att hävda sig...

Hej!

Jag älskar min man, tro inget annat, men just nu är jag aningen besviken.

Efter en incident som gjorde att hela vår ekonomi skulle blottas och gå igenom en långdragen tvist, så hade vi kommit överens, jag och maken, om att ingen längre skulle veta något om vår ekonomi.

Maken har ett behov av att skryta och spela någon sorts överman när vi är i sällskap med andra, han vill alltid bevisa något och hävda sig. Jag har några gånger till och med skämts när han suttit och skrytit inför vänner, då han gärna överdriver och spär på.

Speciellt inför sin mor har han någon sorts osynlig redovisningsplikt. När vi träffades var det ännu värre, han har bättrat sig med åren.
    Men som sagt, nu hade vi kommit överens om att inte ett ord skulle nämnas för någon om vår ekonomi. Dels så anser jag att det är vårt privatliv, och dels så är det bland annat speciellt hans mamma som inte skulle veta något.
    Nu satt han i förrgår och börade redovisa att vi minsann köpt tv:n vi har nu kontant, vi har inga lån, och varenda peng han tjänar extra sätts in på ett konto.
    Bara en sak av dessa tre är sanning.

När jag nu förklarar för honom hur jag känner då han faktiskt inte hållt vår överenskommelse, så förlöjligar han mig och säger: Jaha, jag får väl sätta munkavel på morsan då??

Han fattar inte att de är ett problem för mig. Och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå.
    Nu är redan skadan skedd, han har öppnat munnen än en gång  när han inte skulle, och jag kan inte dra tillbaka tiden. Jag har under åren stått ut med hans klumpiga sätt att inte tänka sig för innan han pratar, och nu börjar det verkligen bli att jag ifrågasätter mina känslor för honom.
    Han har även gett löfte förr som han inte hållt, så detta är inte det enda, kanske därför jag reagerar som jag gör också.

Hur går jag vidare...råd tips??

• Svar på tråden Min man bröt vår överenskommelse genom sitt behov att hävda sig...
  • Mamma82

Du får försöka att förklara för honom att du blir väldigt sårad när han bryter sina löften, försök att förklara så att han verkligen förstår.

• Anonym (Sussie)
    Mamma82 skrev 2011-01-09 10:30:29 följande:
    Du får försöka att förklara för honom att du blir väldigt sårad när han bryter sina löften, försök att förklara så att han verkligen förstår.
    Hej!
    Jag har verkligen försökt förklara, men han förstår inte. Blir bara arg. Och sen säger han att det är jag som behöver hjälp för att jag blir smått galen när jag inte får någon respons på hur jag känner.
  • Anonym
    Anonym (Sussie) skrev 2011-01-09 10:33:46 följande:
    Hej!
    Jag har verkligen försökt förklara, men han förstår inte. Blir bara arg. Och sen säger han att det är jag som behöver hjälp för att jag blir smått galen när jag inte får någon respons på hur jag känner.
    Varför måste DU få din vilja igenom? Om han vill prata om sin ekonomi med sin mamma, varför ska ditt nekande gå före hans vilja att göra det?
  • Anonym (Prata?)

Men om du nu stör dig så himla mycket på det, kan du ju syna hans bluff?

"Nu satt han i förrgår och börade redovisa att vi minsann köpt tv:n vi har nu kontant, vi har inga lån, och varenda peng han tjänar extra sätts in på ett konto.
    Bara en sak av dessa tre är sanning."

Varför säger du inte bara "men älskling, vi har ju det och det lånet, och sparbuffetern är ju bara på 500 kr"

Då borde du få tyst på honom Demon

• MammaHela
    Anonym (Prata?) skrev 2011-01-09 10:43:15 följande:

"Nu satt han i förrgår och börade redovisa att vi minsann köpt tv:n vi har nu kontant, vi har inga lån, och varenda peng han tjänar extra sätts in på ett konto.

Varför säger du inte bara "men älskling, vi har ju det och det lånet, och sparbuffetern är ju bara på 500 kr"

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • fetsnygg

låter som en bra idé.. då kanske han fattar vinken
  • Anonym (Sussie)

Helt klart! Jag håller med dig. Jag önskar nu att jag hade sagt något, men fick väl tunghäfta som vanligt. Skrikandes
  • Anonym (Sussie)
    Anonym skrev 2011-01-09 10:39:54 följande:
    Varför måste DU få din vilja igenom? Om han vill prata om sin ekonomi med sin mamma, varför ska ditt nekande gå före hans vilja att göra det?
    Det handlar inte om att få min vilja igenom.
    Utan det handlar om att han och jag gjorde en överenskommelse som han nu brutit.
    Vi har gått igenom ett h-vete i ett antal år, och det var viktigt att han inte satt och pladdrade om detta.

Det handlar faktiskt inte bara om hans ekonomi han sitter och berättar om för sin mamma, vi är gifta och har gemensam ekonomi.
  • Anonym
    Anonym (Sussie) skrev 2011-01-09 10:52:27 följande:
    Det handlar inte om att få min vilja igenom.
    Utan det handlar om att han och jag gjorde en överenskommelse som han nu brutit.
    Vi har gått igenom ett h-vete i ett antal år, och det var viktigt att han inte satt och pladdrade om detta.

Det handlar faktiskt inte bara om hans ekonomi han sitter och berättar om för sin mamma, vi är gifta och har gemensam ekonomi.
    Men det gör det väl? Han är uppenbarligen inte överens med dig.

Gemensam ekonomi eller inte, det är hans mamma.
  • Anonym (Prata?)
    Anonym skrev 2011-01-09 10:58:32 följande:

Egentligen håller jag med dig, men eftersom han ljuger så blir det ett knepigt läge för ts. Om han hela tiden skryter om ekonomin, så blir det ju hlet fel om de egentligen  inte har de marginalerna. Därför hade jag kört hans linje och berättat sanningen var gång han själv tog upp det.
  • Red Velvet
    Anonym skrev 2011-01-09 10:58:32 följande:

Ja skulle min man sitta och ljuga om vår ekonomi så skulle jag bli skitarg. Hans lögner drabbar ju faktiskt mig också.

Ts jag tycker också att du ska "syna bluffen" när han sätter igång och ljuger bland folk, då kanske han skäms såpass att han inser vad han håller på med. Att prata med honom fungerar ju uppenbarligen inte.
  • Anonym (Omedveten)

Förstår att du blir frusterad när det dessutom inte stämmer utan är osanningar eller överdriver extremt mycket. Du säger också att du har försökt förklara. Antagligen blir han arg för att han vet att du har rätt i att han bröt överenskommelsen och reagerar med att bli arg för han tycker det är pinsamt. Men eftersom det inte verkar gå fram till honom hur du känner inför det här tycker jag du ska börja kommentera. Behöver inte vara några långa kommenterar. Räcker ofta med ett kort skratt för att misstanke är sådd om att det inte riktigt stämmer. Alltså att när han far med osanningarna skratta till och titta lite frågande. Eller säga kort "Vilket konto sätter du in på dem? Det var inget jag såg när jag loggade in på banken idag/Att handla på kreditkortet är inte att handla kontant älskling" eller liknande.

Jag tror inte han gör det för att medvetet bryta överenskommelsen utan att det "bara händer". Därför tror jag det är bättre att ta upp det när det händer så han blir medveten där och då för att kunna ändra sig. Han kommer säkerligen bli arg men han måste bli medveten  om problemet när det händer. Inte sen för då kommer han aldrig att ändra sig. Eller så tar du det med hans mamma i enskildhet vid senare tillfälle att det tyvärr inte alls stämmer det han säger utan bara XXXX stämde av det han berättade idag.

Svar på tråden Min man bröt vår överenskommelse genom sitt behov att hävda sig...