• Anonym (orolig)

Svårt att inse, ska det vara såhär nu?

Hej!

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i snart 1 år nu. Häromveckan beställde jag hem spermatest som skulle visa ungefär hur det låg till. Detta test är vadjag förstått tillförlitligt.

Testet visade våran värsta mardröm, vi låg näst längst ner på skalan och tårarna föll på oss både. Var det såhär det ska vara nu?

Imogon tänkte jag ringa till antingen RPC på akademiska eller Carl Von Linne kliniken för att höra mig för om en ordentlig utredning.

Nu undrar jag om det är fler som har använt sig av hemma test för sperma från testlagret, stämde resultatet för er?

Vi är så oerhörd ledsna över detta, vårat hopp är att det finns dugliga spermier som kan tas från sambon och i sådana fall användas vid insemination. Förtvivlad, besviken, arg, orättvisa.

• Svar på tråden Svårt att inse, ska det vara såhär nu?
  • Thotis90

Kan graviditetstest visa positivt fast man inte är gravid tror jag definitivt att spermatest också kan vara missvisande, så jag hade hellre gått till en klinik för att kolla upp det.

• Anonym (orolig)

Tack för ditt svar TheSource, det är säkert så som du säger att om graviditetstest kan missvisa så kan säkert spermatest det också.

I testet från testlagret fanns två test med som ska tas vid två olika tillfällen, dessa tester visade exakt samma resultat båda gångerna. Alltså negativt och vad jag läst så ska testet vara tillförlitligt.

Men vi får bara hålla tummarna för att så inte är fallet!

Någon mer som har erfarenhet av spermatest?

• Anonym (nja)

Jag och min fd sambo provade detta då det inte alls ville ta sig. Han fick den färgen som var längst ner på listan som ändå var "godkänd". Så helt ok skulle det alltså vara.. När han sedan tog spermatest på klinik när vi startat utredning visade det bra antal spermier men väldigt dålig rörlighet.. Så helt tillförlitligt verkar det ju inte vara..

• Anonym (orolig)

Tack för ditt svar Anonym (nja), vad jag förstått så visar testet om antalet spermier är över ett visst antal per ml (vilket anses som att man är normal fertil) eller under ett visst antal (då man anses som mindre fertil).

Men jag tror inte att testet visar spermiernas rörlighet, de kan de nog bara ses i ett ordentlig spematest med mikroskåp.
    Vad köpte ni erat test ifrån och vad hette det?
    Hur länge hade ni försökt innan?
    Föreslog dom insemination för er eller hur gick de vidare?
    Ursäkta många frågor, men jag blir så nyfiken.

Testet som vi tog heter Fertility SCORE. puffar lite!
    Någon mer som har erfarenhet av detta test?

• Anonym (orolig)

puff puff

• Anonym

När vi hade försökt bli gravida i ett halvår testade vi också med Fertility SCORE - och fick sämsta färgen man kunde... (testade 2 ggr samma färg båda gångerna) Min man började då äta folsyra och zink tabletter (har för mig att vi läste att det skulle kunna förbättra spermierna) och tre månader senare blev jag gravid. Om det nu beror på tabletterna eller ej vet jag inte, ville mest lugna dig med att berätta att för oss så gick det tydligen att bli gravida ändå, kanske att man ska ta det där testet med en nypa salt...

• Anonym (orolig)
    Anonym: Tack så jätte mycket för ditt svar Anonym! Vad skönt för er att ni blev gravida trost dåligt resultat på testet.
    Det känns bra att höra en sådan härlig historia mitt i vårt deppiga just nu.

Jag hoppas, hoppas såå att testet är missvisande och att vi visst kan bli gravida. Vi har försökt i 9 månader nu utan att det hänt någonting så vi har iaf bokat tid för att börja utredning och för att göra en ordentlig koll.

Hur resonerade ni då ni fick sämsta resultat? Ni ringde aldrig och kollade upp det med ett riktigt spermatest hos en läkare för att se om han hade lägre antal spermier ändå?
  • Anonym

Nä usch - vi mådde bara dåligt efter det där testet, önskar nog att vi aldrig hade gjort det, det gav en ju bara en massa funderingar och oro.. Vi kollade aldrig med någon läkare, men tänkte att vi skulle göra det men det var sommar så vi sa att om det inte hänt något efter sommaren så skulle vi boka tid, men vips så gick det ju
    Jag håller tummarna för er!!

• Pimpinellan

Om det bara mäter mängden spermier säger det ju inget om kvaliteten och båda påverkar såklart mannens fertilitet. Jag skulle inte lita på testet alls.

Ge maken zink och folsyra i stora mängder tills vidare. Studier har visat att det kan hjälpa,men mängden måste överstiga RDI med råge. Astaxantin kan också hjälpa. Maken fick upp antalet från 20 till 48 miljoner på två månader och till 225 mille 10 månader till.

• Anonym (orolig)

Tack så hemsk mycket för era svar, nu känner jag mg allt lite lugnare :)
    Ska försöka att inte tänka så mycket på det (om det nu går) och försöka slappna av. Jag hoppas så innerligt att vi blir gravida snart, vi längtar så!

Pimpinellan: Hur mycket zink per dag bör mannen äta? Finns det en gräns på hur mycket man ska äta, så att han inte häver i sig allt föör mycket :p

Svar på tråden Svårt att inse, ska det vara såhär nu?