• Mellie182

Ni som bor i Västerås hjälp mig gärna!

Vi har planer på att flytta till Västerås då det blir närmre till våra nära och kära som bor i Sthlm frågan jag vill ställa er som bor där är om det är lika fint och trevligt som vi fått för oss att det är?
    Vi har kikat runt på olika städer och kollat hur det ser ut med jobb,skolor,förskolor boende osv och vi fastnade för Västerås

Jag och min sambo är 22år gamla och vi har 2 barn ett som är 1år och 9 månader och ett som bara kommer va några månader när vi flyttar vi känner inte några som bor i Västerås så det blir verkligen en nystart för oss men det ska vi allt klara av Glad får hoppas att ni västeråsare är sociala och pigga och glada att lära känna nytt folk så vi får några vänner Flört
    Men vi vill inte flytta till Sthlm utan vill starta om på nytt ställe men som ändå ligger i närheten

Så hjälp mig gärna nu med tips och råd om vad som är bra/dåligt med västerås om man är barnfamilj
    Finns det några särskilda ställen man inte ska bo på om man har barnfamilj och inte vill ha massa fest och stök runt omkring sig?
    Alternativt dom bra ställena för barnfamiljer
    Vi vill bo centralt men inte mitt inne i stan

• Svar på tråden Ni som bor i Västerås hjälp mig gärna!
  • Annapanna2010

Västerås är en bra stad att bo i utifrån att den är medelstor och därmed har det mesta som man behöver i livet (sjukhus, massvis av skolor, arbetsplatser, affärer, badhus., skidbackar, Ikea, badplatser..) det som saknas för en barnfamilj, exempelvis zoo, finns i regel i närliggande städer såsom Stockholm eller Eskilstuna. Fördelen med denna medelstora stad är att man generellt kan cykla vart man vill här - det är lagom stora avstånd och en cykelvänlig stad med många cykelvägar. Nackdelar finns självklart: det är en stad med lång industrihistoria och det präglar gatulivet (och mentaliteten enligt vissa). Det är därmed en ganska tråkig och "ful" stad, jämfört med exempelvis Uppsala, som ligger relativt nära. Angående bostadsområden så är det svårt att ge tips, beror lite på hur ni vill bo (villa, radhus eller lägenhet) och självklart hur mycket ni är villiga att betala. Mer centralt (dock ej i city) går en medelstor villa loss på ungefär 3-4 miljoner. Områden som Blåsbo, Annedal, Stohagen, Hemdal, Vega kan då vara intressanta. Längre utanför centrum finns säkra barnfamiljs-kort som Södra och Norra Gryta, Skiljebo, Rönnby, Skälby, Branthovda med mestadelen villor. Områden att undvika är svårt att avgöra , men vissaområden har ju sämre rykten än andra. Det är oftast områden med mestadels hyreslägenheter som har rykte som stökiga, exempelvis Råby och Bjurhovda. Dock kan ett och samma område skilja sig totalt beroende på vart i området man bor, exempelvis i villa- eller lägenhetsdelen, och det är ju bara rykten. Jag vet många som bor i ett "stökigt" område och som är jättenöjda!

• Mellie182
    Annapanna2010 skrev 2011-01-09 14:00:21 följande:
    Västerås är en bra stad att bo i utifrån att den är medelstor och därmed har det mesta som man behöver i livet (sjukhus, massvis av skolor, arbetsplatser, affärer, badhus., skidbackar, Ikea, badplatser..) det som saknas för en barnfamilj, exempelvis zoo, finns i regel i närliggande städer såsom Stockholm eller Eskilstuna. Fördelen med denna medelstora stad är att man generellt kan cykla vart man vill här - det är lagom stora avstånd och en cykelvänlig stad med många cykelvägar. Nackdelar finns självklart: det är en stad med lång industrihistoria och det präglar gatulivet (och mentaliteten enligt vissa). Det är därmed en ganska tråkig och "ful" stad, jämfört med exempelvis Uppsala, som ligger relativt nära. Angående bostadsområden så är det svårt att ge tips, beror lite på hur ni vill bo (villa, radhus eller lägenhet) och självklart hur mycket ni är villiga att betala. Mer centralt (dock ej i city) går en medelstor villa loss på ungefär 3-4 miljoner. Områden som Blåsbo, Annedal, Stohagen, Hemdal, Vega kan då vara intressanta. Längre utanför centrum finns säkra barnfamiljs-kort som Södra och Norra Gryta, Skiljebo, Rönnby, Skälby, Branthovda med mestadelen villor. Områden att undvika är svårt att avgöra , men vissaområden har ju sämre rykten än andra. Det är oftast områden med mestadels hyreslägenheter som har rykte som stökiga, exempelvis Råby och Bjurhovda. Dock kan ett och samma område skilja sig totalt beroende på vart i området man bor, exempelvis i villa- eller lägenhetsdelen, och det är ju bara rykten. Jag vet många som bor i ett "stökigt" område och som är jättenöjda!
    okej tack för tipsen..vi kommer inte köpa något hus det första vi gör eftersom vi startar från ruta ett i staden så vi vet inte riktigt än om båda kommer ha jobb eller om de blir sambon min son jobbar först och jag är hemma med barnen en stund och sen börjar jobba..
    det vi kikat mest på är lägenheter eller radhus men mest hyresrätt vi vill inte sitta på lån om bara en utav oss jobbar i början när vi flyttat dit om du förstår va ja menar ;)
  • Ferrari72

Råby, Bäckby, Bjurhovda är INGA bra områden! Klockartorpet, Haga, Malmaberg, Gideonsberg är bra områden. Lycka till med flytten, hoppas ni kommer trivas! Välkommna

• Mellie182
    Ferrari72 skrev 2011-01-10 08:03:15 följande:
    Råby, Bäckby, Bjurhovda är INGA bra områden! Klockartorpet, Haga, Malmaberg, Gideonsberg är bra områden. Lycka till med flytten, hoppas ni kommer trivas! Välkommna
    okej tack så mcyket för hjälpen :)
  • mapena

Jag bor med min sambo och min son i bostadsrätt på Bjurhovda, och vi trivs väldigt bra. Det är inte alls stökigt, utan lugnt och bra. Många lekplatser för barn att vara på, nära till nyrenoverad och fräsch förskola, barnpool att gå till under somrarna, pulkabacke på vintern. Vi flyttade hit i somras, och vi blir nog kvar tills vi är redo för ett hus :)

• Mellie182
    mapena skrev 2011-01-12 22:34:41 följande:
    Jag bor med min sambo och min son i bostadsrätt på Bjurhovda, och vi trivs väldigt bra. Det är inte alls stökigt, utan lugnt och bra. Många lekplatser för barn att vara på, nära till nyrenoverad och fräsch förskola, barnpool att gå till under somrarna, pulkabacke på vintern. Vi flyttade hit i somras, och vi blir nog kvar tills vi är redo för ett hus :)
    okej då kommer väl en följdfråga..hur kommer de sig att de fått så dåligt ryckte?
    alla jag pratat med om västerås har "varnat" om detta område så blir lite nyfiken nu när du säger att de är lugnt område :)
  • mapena

Jag tror att det beror lite på vart man bor på Bjurhovda. Jag vet att precis i mitten kan det vara lite livat, men här ute där vi bor är det lugnt. Jag har inte upplevt något negativt här, så allt är väl individuellt antar jag. Sen är det nog många som uttalar sig utan att ha bott här själva :)

• Ferrari72

Har själv bott på Bjurhovda, tyckte det var oroligt, mycket skumma människor, polisen var ofta där. Knark och bråk. Usch, jag flyttade därifrån så fort jag bara kunde.

• Mellie182
    Ferrari72 skrev 2011-01-18 07:37:07 följande:
    Har själv bott på Bjurhovda, tyckte det var oroligt, mycket skumma människor, polisen var ofta där. Knark och bråk. Usch, jag flyttade därifrån så fort jag bara kunde.
    ja det är ju det vi oxå hört och läst om detta område så det ligger inte ens i alternativen om vart vi vill bo speciellt inte något bra ställe om man har barn
  • jessamy

Vad roligt att alla skriver negativt om Bjurhovda =) Jag är uppväxt där och när jag var liten var det värsta slumområdet. Men sen började det ställas kräv, bostadspriserna steg och de som inte har pengar har inte råd att köpa lägenhet.

Det beror lite på "var" man bor på Bjurhovda. Är enbart insatslägenheter här och där det är låga hyror är det istället högre insatser och dåk an inte vem som helst köpa.
    Det som är bra med bjurhovda är ju att det finns pulkabacke, pool på sommaren, lekplats, sommarcafe och minigolfbana bara ngåra meter bort.
    Annars håller jag med om att klockartorpet, skallberget, gideonsberg, Haga, stentorpet, skiljebo är helt okej ställen :)
    Annars om ni vill köpa hus eller liknande finns ju viksäng eller hamre =)

Det mesta finns som sagt i Västerås. Äventyrsbad och zoo finns i eskilstuna. Finns även äventyrsbad i örebro.
    Det finns mycket cykelvägar här :)

• jessamy

Samma som dom skriver om Råby. Tror det är lite lika där. Beror på var på Råby och om man bor i hyreslägenhet eller insats :)

• Bumbi mamman

Vetterstorp bor jag...lungt och skönt områden... billiga lägenheter MEN fina oxå =)

• Ferrari72
    jessamy skrev 2011-01-18 08:45:29 följande:
    Samma som dom skriver om Råby. Tror det är lite lika där. Beror på var på Råby och om man bor i hyreslägenhet eller insats :)
    Fast jag har jobbat mycket på Råby och BARA sett slum. Där skulle jag aldrig bosätta mej om jag så fick bo gratis. Utslagna människor, hög arbetslöshet, alkoholism, knark, invandrartätt, mycket bråk med polis inblandat, våld mm mm. Nej, fy! Jag skulle ha svårt att ens åka buss igenom Råby-området, ärligt talat.
  • MammanZ

Om ni vill komma i kontakt med andra barnfamiljer med barn i ungefär samma ålder så skulle jag rekommendera några besök på öppna förskolan. Pinglan är väldigt populärt vet jag, det är pingstkyrkans lokaler. men det är många av blandad "tro och otro" så att säga där =)
    Finns en busborgen (har inte varit där själv än, lillkillen är för liten) men det ska vara en del föräldrarlediga där även på vardagar.

• Mellie182
    MammanZ skrev 2011-01-18 13:58:32 följande:
    Om ni vill komma i kontakt med andra barnfamiljer med barn i ungefär samma ålder så skulle jag rekommendera några besök på öppna förskolan. Pinglan är väldigt populärt vet jag, det är pingstkyrkans lokaler. men det är många av blandad "tro och otro" så att säga där =)
    Finns en busborgen (har inte varit där själv än, lillkillen är för liten) men det ska vara en del föräldrarlediga där även på vardagar.
    okej tack för tipset =) jag gick väldigt mycket på sånt när lillkillen va mindre för att lära känna folk får hoppas man kan börja prata me lite andra mammor och gravida där då när man flyttar dit =)
  • MinEgnaLillaStjärnaL

Alltså förlåt men det är ju så att alla har rätt till sin åsikt ja visst men på senare tid så har bjurhovda städats upp och råby har lugnat ner sig då det gjorts förändringar där.
    Där just du kanske säger att det är jätte bra finns någon annan som kan säga att det är dåligt, det beror helt enkelt på från person till person hur man vill ha det var man gillar och vad man ogillar.
    Jag har bott på bäckby när jag var mindre, jag har bott på hammarby också när jag var mindre. Jag har inga dåliga minnen från den tiden.
    Jag har bott på viksäng med mitt första barn och det var bra i sig bortsett från hyresvärden som struntade i vad man sa och inte åtgärdade felen. Förskolan på viksäng södra trivdes jagjätte bra med och min dotter älskade det, jag kan än i dag känna att jag längtar tillbaka och vill få samma förskolelärare.
    På skiljebo så är det faktiskt helt okej, om man bortser från hänget från dem såkallade "a-lagarna" på centrum. Jag bor i lägenhet och det är hyres det är bra standard på lägenheterna och lugna grannar. Visst kan det väl förekomma att det kan hända något här också helt klart men det är inget som stör, det är inget direkt liv i luckan dygnet runt eller hejdundrande och festande som gäller på grannarna. Det bor nog mer äldre människor här än unga skulle jag tro.

Svar på tråden Ni som bor i Västerås hjälp mig gärna!