Tvätta fårskinn?????
Hur gör man det?? Funkar det där medlet?? och kör man det i tvättmaskin eller tvättar man för hand???
Hur gör man det?? Funkar det där medlet?? och kör man det i tvättmaskin eller tvättar man för hand???
Hej,
jag tror att en del skinn är tvättbara i maskin. Men jag använde ullsåpa och tvättade för hand i badkaret. Tungt och blött men det blev som nytt.
Jag har tvättat i maskinen (flera gånger) med ett speciellt fårskinnsshampoo. Det har blivit jättefint. Tar lång tid att torka dock, men det är det värt. En liten negativ sak är att det drar ihop sig lite och krullar sig. Men ta en stålkam och kamma ut så blir det fint igen.
Men det är nog olika på olika skinn, mitt gick att maskintvätta
Är du väldigt rädd om skinnet, tvätta för hand, tex med milt shampo. Annars kan du stoppa det i maskinen i ett hopknutet påslakan och köra fintvätt 30 grader. Sträck skinnet några gånger medan det torkar, så undviker man att det blir stelt. Lycka till!
Använder man vanligt tvätt medel om man stoppar det i påslakanet???
Du kan tvätta det på ullprogrammet i tvättmaskinen funkar kanon bra.
karde sen o kamma-så blir det fint o silkeslent igen!!
jag som hade en pudel förr har kvar hans karda o kam,man borstar en pudel med de grejerna!!Så det har jag till fårskinnet.
Åh...pricis vad jag ville veta
Om man har ett fårskinn som inte är behandlat på något sätt då?
(Fick mitt av en släkting som har får...tror inte hon gjort någonting alls med det)
Då kanjag passa på och fråga här Jag har Ikeas fårskinn eller är det lammskinn blev just nu osäker...men strunt samma frågan är om jag kan tvätta det i mskinen? om jag lindar in det i ett påslakan?????
mammas busungar - jag tänkte köpa ikeas fårskinn "ludde" först, men när jag frågade så sa de att det inte var tvättbart, så jag köpte ett annat
Jag tvättar Ludde i maskinen, visst går det. Den krymper förvisso i första tvätten och blir tjockare och varmare. Jag har kört den på 30 grader utan centrifugering.
Fårskinn Ludde från Ikea:
skötselråd:
Handtvätt, max 40°C.
Ej klorblekning.
Ej strykning.
Kemtvätt, normal.
Ej torktumling.
Jag tvättade mitt fårskinn från IKEA i maskinen med vanligt tvättmedel och vanligt mjukmedel på 30 grader fintvätt. Gick hur bra som helst och det blev mjukt och fint! Visst krullade håret ihop sig lite men det gör det ju i vilket fall. Tog tid att torka dock!