• crimson

Köpa helt ny garderob för 6500 kr

Jag ska snart gå ut och shoppa för 6500 kr. För dem pengarna vill jag så långt det går ha en helt ny garderob. Jag bor i Stockholm och kan ta mig varsomhellst.
    Det jag vill ha är alla basplaggen. Kanske ett par sjysta jeans. 1-3 par skor. Underkläder. Jackor har jag det rätt bra med men kanske en snygg kavaj. Inte så mycket "partykläder" men något kanske är roligt.

Någon som har förslag på hur jag ska lägga upp det? Vad ska jag satsa på? Hur mycket av varje, Något jag inte får glömma? Vart ska jag handla någonstans? Hur skulle ni handla?

• Svar på tråden Köpa helt ny garderob för 6500 kr
  • Pirum

Hur klär du dig till vardags när du är ledig och hur klär du dig på jobbet? Vad jobbar du med?

• Prodin

Det beror ju givetvis på din kropp också, men du kan ju komma grymt långt med:

pumps
    stuprör / raka jeans - 1 blå och 1 svart
    ett gäng toppar i olika färger
    några snygga koftor

sen kan du variera i oändlighet med smycken, ta en tunika över jeansen ibland, osv.

• crimson

Jag är lång och normalbyggd. Har arbetskläder på jobbet. Till vardags ser jag nog rätt vardaglig ut. Jeans och tröja, linnen koftor. Jag är nog lite ute efter lite förändring men vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Jag är absolut inte någon som följer trender.

• Mia386

Tycker du ska åka till ge.kås och shoppa kläder där... Jag fick ihop 14 par kläder för drygt mindre än 2000 kr, och då var inte ytterkläder inräknat, eller skor.. 

• crimson
    Mia386 skrev 2011-01-09 14:19:47 följande:
    Tycker du ska åka till ge.kås och shoppa kläder där... Jag fick ihop 14 par kläder för drygt mindre än 2000 kr, och då var inte ytterkläder inräknat, eller skor.. 

Tack fast Gekås är inte intressant. Jag har 50 mil dit och mitt intryck när jag var där i somras var att det inte modemässigt och kvalitetsmässigt var något för mig.

• Jennyrockar

H&M är ju alltid bra, där kommer du få sjuuukt mkt för 6500 kr! Å dom har ju alla stilar, alla modeller, jättebra!

Just beacuse I rock doesnt mean I´m made of stone
  • Pirum

Den stil du redan har med jeans, kofta och topp kan du lätt uppgradera. Det handlar ju bara om att hitta bra skärningar och modeller och att få allt att hänga ihop så det blir en "outfit" istället för ett par brallor och en tröja.

Förut var jag inne på märkesjeans men nu finns så sjukt bra modeller hos kedjorna att det är bättre att lägga pengar på annat.

Jag skulle kolla på jeans i HM:s modell slim. Det är stuprör som har normalhög midja. Ett par mörkblå och så ett par ljusare som känns fräscha till våren/sommaren.

Cheap Monday har snygga och bekväma jeans i fina tvättar. Både HM och Cheap Monday ligger på 400 kr paret. Cheap Mondaymodellen jag tänker på är väldigt stretchig och får därför bra passform samtidigt som de är bekväma.

Sedan lägger du krutet på ordentliga koftor i neutrala färger, svart och beige eller grå,bra material och bra passform - titta på Dagmar om du känner dig stadd vid kassa, annars är Part Two ett bra märke i mellanprisklass. Jag kör på tunna ullkoftor på höst/vinter och gärna siden/bomullsblandning till våren.

Om du kommer använda kavaj så köp det men försök hitta en kjol som passar till så har du funktionella kläder för begravning också. Här kan det dra iväg en del om man inte har turen att kunna ha t ex Esprits kläder. En välsittande svart pennkjol eller annan baskjol hör till basen i varje garderob och kan ju kläs upp eller ner i det oändliga beroende på tillfälle.

Jag tror förresten att du kommer behöva ett par svarta byxor också. Inte nödvändigtvis kostymbyxa men ibland passar det inte med jeans samtidigt som kjol känns fel.

Det är lite jobb med att bygga en basgarderob men när man väl har kläder för alla tillfällen är det otroligt skönt.

• crimson

Lingonpajen- tack! Det var precis ett sånt svar jag var ute efter.

Fler?

• Anna Paulita

Gå till Åhlens City och be om personal shopping, 5000 rekomenderar de att man bör lägga. Då får du hjälp, råd och tips från någon som förhoppningsvis kan. Det kostar inget, bara kläderna man köper.

• astalacasta

Nu när det är rea så finns det ju en massa bra ställen att kolla på

Festkläder gillar jag att hitta på Oasis (finns i Skärholmens galleria), och nu på rean kan man säkert hitta bra grejer där:
    http://www.oasis-stores.com/pws/Home.ice

Ett bra ställe att köpa koftor från Part Two (som nämndes ovan) är på Barkarby Outlet i In Wears affär. De har flera snygga danska märken till kanonpriser. Bra kvalitet:
    http://www.qualityoutlet.com/web/INWEAR_dam.aspx

Lee jeans har för övrigt också ett outlet där. De sitter bra på mig (vilket Cheap Monday tyvärr inte gör, men om de funkar för dig så har de ju flera snygga modeller).

Svar på tråden Köpa helt ny garderob för 6500 kr