• Jossii

NTI skolan och CSN?!

Nån som går på NTI skolan och vet hur det fungerar med CSN?

Jag funderar på att söka in i Mars-April och då få över sommaren. Får man ens CSN på sommaren?

Jag har 20 poäng jag måste läsa upp innan CSN godkänner mig, men 20 poäng läser man på en vecka, ska jag då vänta söka CSN tills jag läst upp detta eller kan jag söka innan?

Nån som vet hur detta fungerar?

• Svar på tråden NTI skolan och CSN?!
  • Anonym

Du har rätt till studiestöd om du läser på nti-sskolan. Man kan ansöka upp till 4 veckor i efterskott,  om studierna är på distans och inte följer terminen får du för den tid du läser. I ditt fall skulle jag ta kontakt med CSN med dina funderingar och höra vad dom tycker. Det är enklast så. Har bara blivit bra och trevligt bemött där.

• Anonym (VH)

Du kan få CSN på sommaren om du studerar på sommaren. Tveksamt om det finns komvuxkurser på sommaren.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Jag funderar på att söka in i Mars-April och då få över sommaren"?

• Anonym

Studie stöd får du så länge du studerar. Dvs du får inget under lov eller dagar du är borta från skolan.

• Jossii
    Anonym (VH) skrev 2011-01-09 14:35:24 följande:
    Du kan få CSN på sommaren om du studerar på sommaren. Tveksamt om det finns komvuxkurser på sommaren.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Jag funderar på att söka in i Mars-April och då få över sommaren"?
    NTI skolan startar varje måndag, det är distans jag ska gå. (ska stå GÅ inte FÅ)

Å det e gymnasiekurser jag ska läsa.
  • Jossii
    Anonym skrev 2011-01-09 14:32:49 följande:
    Du har rätt till studiestöd om du läser på nti-sskolan. Man kan ansöka upp till 4 veckor i efterskott,  om studierna är på distans och inte följer terminen får du för den tid du läser. I ditt fall skulle jag ta kontakt med CSN med dina funderingar och höra vad dom tycker. Det är enklast så. Har bara blivit bra och trevligt bemött där.
    Tack för ditt svar!

Ja, jag får nog ringa csn och fråga imorgon. E lite i valet å kvalet om jag ska studera, jag har nämligen aktivitetstöd just nu och är lite orolig vad som händer om jag gör avbrott från det. Får göra lite research imorgon ;)
  • Anonym
    Jossii skrev 2011-01-09 15:07:44 följande:
    Tack för ditt svar!

Ja, jag får nog ringa csn och fråga imorgon. E lite i valet å kvalet om jag ska studera, jag har nämligen aktivitetstöd just nu och är lite orolig vad som händer om jag gör avbrott från det. Får göra lite research imorgon ;)
    Jag läste en kurs i höstas på Nti-skolan och visste inte ens om att jag kunde få studietöd (har studerat på högskola tidigare, och trodde det var "förbrukat") Det var studievägledaren som tipsade mig, så jag sökte bidragsdelen efter avslutad kurs och fick då för fyra veckor. det var en femveckorskurs. Kul och välkommet med pengar som man inte hade räknat med alls.

Kolla om du inte kan få studera med bibehållet aktivitetsstöd?
  • Jossii
    Anonym skrev 2011-01-09 15:24:18 följande:
    Jag läste en kurs i höstas på Nti-skolan och visste inte ens om att jag kunde få studietöd (har studerat på högskola tidigare, och trodde det var "förbrukat") Det var studievägledaren som tipsade mig, så jag sökte bidragsdelen efter avslutad kurs och fick då för fyra veckor. det var en femveckorskurs. Kul och välkommet med pengar som man inte hade räknat med alls.

Kolla om du inte kan få studera med bibehållet aktivitetsstöd?
    Oväntade pengar är alltid välkommet. :)

Jag har haft tankar på att studera med aktivitetstöd men enligt min handläggare på AF så får man inte det. Men jag ska nog kolla lite närmare på det. Studier är ju oxå en aktivitet.
  • Diane
    Jossii skrev 2011-01-09 15:29:35 följande:
    Oväntade pengar är alltid välkommet. :)

Jag har haft tankar på att studera med aktivitetstöd men enligt min handläggare på AF så får man inte det. Men jag ska nog kolla lite närmare på det. Studier är ju oxå en aktivitet.
    Om AF sagt att du inte får studera med aktivitetstöd så är det det som gäller.
  • Jossii
    Diane skrev 2011-01-09 15:45:52 följande:
    Om AF sagt att du inte får studera med aktivitetstöd så är det det som gäller.
    Jag ska prata med min handläggare igen. Nu kan jag studera på tiden utanför aktivitetstödet då det är på distans. Så jag pratade med AF kuntjänst precis, men dom sa att det var bättre å prata med handläggaren.
Svar på tråden NTI skolan och CSN?!