• goldfish

säga upp sig-hur skulle ni göra?

Jag jobbar 75% som undersköterska i hemtjänsten och har trivts bra fram tills i höst nu när hela stället har brakat ihop och det är outhärdligt.
    Större delen beror på chefen som har ändrat på allt som går att ändra på, dock inte till
    det bättre på något sätt.
    Vi är för lite personal och någon får alltid jobba på ledig dag.
    Rast existerar inte och chefen tycker inte att det räknas som övertid och därför fick vi inget extra tills facket fick veta.
    De som redan har jobbat för mycket och blivit sjukskrivna får gå in och jobba iallafall för att få stället att gå runt.
    Inget man får.
    Ett tag körde de hårt med inbeordring, utan att veta reglerna för vad som skulle krävas för det.
    Bara fyllnadstid betalades ut.
    Schemat ändras utan att någon vet något, jag fick veta i torsdags att jag skulle jobba idag.
    Facket sa förskjuten arbetstid!
    När det är praoelever som ska gå med, får de jobba istället för det saknas personal.
    Inget som kommit fram.
    Jag har planerat mitt schema efter mitt liv inte tvärtom och därför har jag ett schema att gå efter.
    Så jag hade bytt mot att jobba jul istället för nyår, skulle jag ta denna måndagen skulle den infalla vid jul igen och jag skulle få jobba nästan två veckor i sträck och jag skulle behöva ta ledigt... om det finns vikarie att få in.
    - Men snälla du, det är ju inte bara du som har planerat fick jag till svar när jag ringde och sa att, så är det jag kommer inte ikväll!
    Nu vet jag att på mötet på torsdag kommer chefen inför alla 20 ställa sig och ge mig välrdens utskällning och det gör inte att mitt humör frestas mindre att säga vad jag tycker och tänker och kasta fram uppsägningen och gå.
    Mycket kan man finna sig i, men jag är helt vilsen och klarar inte av att vara där, det påverkar allt jag gör och jag kan inte koppla av när jag är ledig, på dåligt humör när man kommer dit... som alla andra, dåligt humör när man kommer hem, kan inte sova och när man får sova börjar telefonen ringa vid 6.30 och kräver att man ska komma och jobba.
    Har varit sjukskriven förut, men ser det inte som ett val att bara gå hem och ringa läkaren.

Vad skulle ni gjort?
    Jag vet att man ska vara glad över ett jobb man har, men det här går inte!
    Därför önskar jag inga kommentarer om den saken, utan från någon som vet hur det är.

• Svar på tråden säga upp sig-hur skulle ni göra?
  • Nova81

Först o främst, har du pratat med facket? DIn chef kan ju int ebete sig hur som helst mot sin personal Vad har du för arbetsgivare, är det kommunen? I såna fall kanske du kan be om omplacering??

Jobbar själv inom vården så jag vet hur det kan vara.

• TheBlueRose

Jag hade sagt upp mig, (vilket jag själv har gjort från vården) ångrar mig inte.

Först & främst.

Fyllnadstid får man upp till heltid, efter heltid är det övertid (kvall).

Prao elever får INTE jobba då personal är sjuka. Här SKA facket rycka in. Är man under 18år så får dom INTE ENS skjuta en rullstol. För INGA försäkringar gäller för dom om något skulle hända "typ" att dom sliter sig i ryggen å så.

Dom får INTE ändra i schemat utan att tillfråga dig före.

Raster har ni rätt till 5min varje timme, men det slår ju dom flesta ihop till dessa kvartsraster som finns oftast en på förmidda, sedan är det lunch å en kvart på eftermiddan. Det kan INTE en arbetsgivare neka dig/er.

• goldfish

Har pratat med facket, men vill inte säga hela sanningen för då kan man nog garanterat veta att man är portad i kommunen om det kommer fram vem som sagt något.
    På förra mötet frågade någon chefen om inte facket kunde närvara vid nästa möte, hon skulle kolla upp det.
    Ringde och sa att de hade annat för sig än såna saker.
    Någon på jobbet ringde facket och frågade om det var så, det var det inte.
    Så jag vet inte om chefen vet att det kommer vara någon från facket närvarande på torsdag. Hoppas inte!

Omplacerad, ja en som går på timmar fast hon går på rad och ska rätta sig lite efter vad som gäller just då, hade frågat om detta för hon trivs inte.
    Då hade chefen ringt upp och skällt ut henne nåt fruktansvärt och bett henne sluta med en gång om det inte passade, men referenser kunde hon glömma.
    Hon ringde och bad om ursäkt sen, men det var för att det finns ingen att ersätta henne med antagligen.

• goldfish

The blue rose!

Hur gjorde du när du sa upp dig?
    Lämnade du bara in ansökan om uppsägning, hade du något annat ställe att börja på direkt?
    Eller hur klarade du dig ekonomiskt fram till nästa jobb?
    Antar att arbetsförmedligen skulle skratta åt mig om jag bad om stämplingspengar.
    Var du anställd i kommunen, isåfall hur påverkade det dig?
    Är rädd för att packar man och drar från ett jobb där det är kris, så får man dåliga referenser och ett taskigt rykte av chefen.

Nä, allt har gått framåt med klagomål, men ena olagliga/ ej tillåtna saken efter den andra dyker upp och det sätts upp papper på lagar, paragrafer och regler nu.
    Pengar betalas ut i efterskott och saker som inte får vara upphör.
    Dock tillkommer lika mycket konstigheter, vi jobbar ju på ett kommunalt ställe, där vi är anställda till att ta hand om vårdtagare inte till att leta paragrafer, lagar och ringa facket!
    Och mitt schema... av en jobbarkompis fick jag veta att jag skulle jobba, hade hon inte sagt något så hade jag fortfarande inte vetat att jag skulle jobba ikväll... vilket jag inte ska!

• TheBlueRose

TS kontakta ditt fack igen, begär att dom ska vara med på mötet. Det är er fulla rätt.

Klart att chefen säger så att facket inte har tid att vara med på erat möte. Hon vet ju att det hon gör får hon inte göra .

Du kan INTE bli portad från något för att du vänder dig till något fack. Du batalr ditt fack för att dom ska hjälpa dig.

JAG BER DIG KONTAKTA FACKET IGEN. BE DOM VARA MED PÅ MÖTET. SÄG HUR DET LIGGER TILL MED ALLT. LOVAR ATT DOM KOMMER ATT KOMMA MED GLÄDJE.

• TheBlueRose

TS, jag skrev bara en skriftlig avskeds ansökan bara.

Hur det drabbade mig ekonomiskt,,,,,inte så värst mycket då jag sparade 4000:- varje mån under den här tiden då jag jobbade. Dessutom så får man ju ute sin sista lön + sem ersättning. Sem-ersättningen levde jag på under den tiden jag avverkade min "straff mån" från facket innan jag kunde börja stämpla.

Sen så anmälde jag mig istället som springvikarie inom barnomsorgen . Så utan jobb var jag aldrig riktigt.

Men efter snart 3år som arbetslös så kan jag säga att alla mina pengar som var sparade har nu gått åt . Men jag överlever.

Det finna lösningar på allt. Det gäller bara att hitta dom.

• goldfish

Ok!

Kanske allt löser sig på torsdag, fast det går trögt just nu.
    Det borde ju inte bara i "vår" hemtjänst det saknas folk, kanske man kunde börja på timmar någon annanstans tills vidare om det inte löser sig.

Vad säger arbetsförmedlingen om jag kommer och skriver in mig och säger att jag inte har något jobb, då får jag stämpla va?
    Men om de vet anledningen till varför jag inte har något jobb, vad säger de då?

• Sotardotter

Ni kan ju alltid läcka till tidningarna... Kommer det ut i media så brukar ju saker och ting ändra sig.

Har inte din chef en chef? Någon i organisationen borde ju vara vettig. Eller i alla fall vettigare.

När din chef skäller ut dig inför alla 20 så vet du ju att du har dem på din sida - de råkar ju ut för samma elände som du. En liten tröst i eländet.

Det ni borde göra är att ställa er chef mot väggen. Med fackets hjälp kan ni nog göra det. Om de för er talan så är det ju ingen av er som råkar illa ut. De kan ju inte vara tvingade att lämna ut anmälarens namn till kommunen, så det borde var säkert. Se bara till att de får all info så att de vet vad det handlar om.

Skönt att läsa att du har inställningen att kämpa och inte bara sjukskriva dig Lycka till, jag håller alla tummar jag har.

• goldfish

Tack sotardotter!

Tror inte det var mer än något år sen, knappt sen det stod i tidningen sist om vår arbetsplats, då anställde de två stycken till så det skulle bli tyst.
    Nu heter det att vårdtagarna läser tidningen och blir oroliga!?!?!
    Ja, det har de all anledning till att vara eftersom de inte heller får det de betalar för, jag känner inte att jag gör något bra jobb längre!
    Det man skulle kunna göra är att samla ihop allt som inte är som det ska och tala om det för facket ja, men hur kollar de upp sanningen?
    Chefen kommer ju blåneka... om hon inte blir ställd mot väggen ja...

Men tänk om de andra fegar ur och inte säger något alls, jag kommer ju inte fixa det själv.
    Jag är nervös!!!

• Sotardotter

Du kan ju börja med att visa facket hur du har jobbet det senaste. Det borde räcka för att de ska börja rota ordentligt. Be några av de kollegor som du känner bäst att göra samma sak. Sedan måste ju facket tro på ditt och dina kollegors ord. Får de bara vara anonyma så ställer nog de flesta kollegorna upp.

Jag avundas dig inte situationen. Tyvärr måste du nog räkna med att de andra kan fega ur. Det är därför jag tycker att du ska låta facket göra hundjobbet så att inte du får all skit. Om sedan kollegorna känner att chefen verkar vara illa ute så kommer chansen att öka att de hjälper till med sina exempel.

Berätta gärna hur det går.

• KvastHilda

Jag har sagt upp mig från mitt vårdarbete pga dåliga arbetsförhållanden och krav på att alltid vara tillgänglig. Det är inget jag ångrar, kan jag säga. Jag har aldrig mått så bra som jag gör nu med ett arbete som jag trivs med!

• goldfish

Ja, jag vet inte vad jag ska ta mig till!

Idag kom jag till jobbet och märkte denna konstiga stämning när jag kom in, den som känns när de "pratar om trollen....", ingen tittade PÅ mig utan blev väldigt upptagna med annat.
    Jag fick veta av en vikarie att JAG hade varit samtalsämnet hela helgen, att jag hade blivit jätteledsen och börjat gråta
    Å fan! rent ut sagt.
    Det frestade inte på lite att veta att folk pratat skit bakom min rygg också, det är väl skillnad att börja gråta och att bli förbannad och ha en åsikt!
    Gjorde mina jobb och kom tillbaka in och tog upp detta rakt av med "låssaschefen" vi har och uttryckte mina åsikter klart och tydligt att jag tänker inte ta det här, att bli behandlad på detta sättet.
    Vem stod upp för mig????
    Ja, inte var det mina arbetskamrater som är lika missnöjda som vad jag är över hela arbetssituationen.
    Så där fick JAG stå och förklara MIG inför alla som verkade hur nöjda som helst med allting.
    Så nu är det jag som ska bära skulden till att vara jobbig och kräva och klaga på allting!!!

Behövde bara få ur mig det....

Svar på tråden säga upp sig-hur skulle ni göra?