• Fettot

Hur är det att bo i Sorunda? Snälla berätta!

Vi är en familj med 2 smågrabbar 1,5 och 3 år och dotter 10 år. Vi funderar lite på att flytta ut till Sorunda. Vi längtar efter att bo lite mer avskilt och lantligt, men ändå vettigt avstånd till Haninge mm där vi har släkt, vänner mm. .  Finns det någon här på FL som bor där och kan berätta lite? Vi tycker det är så otroligt vackert i Sorunda. Jag arbetar i Västerhaninge, så för mig blir pendlandet så lång, men min sambo jobbar i stan. Hur är Sundbyskolan och förskolorna omkring? Får ungarna polare fort mm? Bor det mycket barn osv. Vi kikar lite på hus omkring Sorunda och är väldigt nyfikna.

• Svar på tråden Hur är det att bo i Sorunda? Snälla berätta!
  • Buffy26

hej jag bor i sorunda, vart ska ni flytta? , vad vill du veta??

• Fettot

Vi vet inte ännu exakt var, men vi tycker det ser trevligt ut i hela Sorunda. Kanske kedjehusområdet. Sunnerby. Det skulle vara visning nästa helg där. Jag ville väl veta lite allmänt, det jag skrev i mitt inlägg. Har du barn? Hur trivs dem i så fall i skola mm.

• Grodo

Hej jag är uppvuxen i Sorunda, o trivdes jättebra!!! Flyttade på senare år till huddinge men nu när vi fått barn har vi flyttat ut igen, men bor nu en bit bort i Stora VIka, men har kvar mina föräldrar kvar där. För mig var det ett toppen ställe att växa upp på. När skola, dagis och så. Vill du veta nåt så fråga bara. Har ju inga egna barn på dagis där men har ju gått i skolan där. Kanon var det :)

• Fettot

Vad kul att höra Grodo. Jag tycker också det verkar vara ett bra ställe det lilla jag lyckats forska om området. Vackert lantligt, en ändå hyffsat nära det mesta om man vill. Som vi bor nu (Vendelsö) så åker man ju ändå aldrig till city mm. Jag avskyr att vara i stan i alla fall. ALLT FOLK! *ryser* Det är ju ändå bara familjen som gäller när man har barn. Som jag förstod så finns det förskolna ända till 9.e klass i Sounda? Stora vika är ju också kanonfint!

• Fettot

Såg också att det finns ridskola vid Ösmo vilket är perfekt eftersom 10,åringen rider. Bra priser hade dom också.
    Det är mest 10 åringen man är orolig för om vi flyttar. Man grubblar, tänk om hon blir mobbad osv. :-O Hon själv vill jättegärna flytta dit, hon är som oss vuxna en riktig naturälskare.

• Anonym

Om jag får säga mitt så är det väldigt mycket inavel i kedjehusen i Sunerby. Många som har ihop det med den eller den hit eller dit och mycket skitsnack bakom ryggen mellan husen.
    Gäller säkert inte alla men jag har sett och hört tillräckligt för att inte vilja bo där.

• Grodo

Men samtidigt, skitsnack finns väl lite överallt. Inavel vet jag inte så mycket om, inte nåt man kanske tänker på som ung :)
    Ja dom har byggt ut skolan så det är ändå upp till nian, bra att dom slipper åka till skolan, perfekt med promenad avstånd.
    Ska ni titta på hus i helgen? Lycka till isånafall.
    Ja Stora Vika är kanon lite långt till allt när man inte har körkort :) o bussarna går väldigt dåligt, men ett körkort kan ju inte vara så svårt att ta, bara man sätter fart... :)
    Hoppas ni hittar nåt ni gillar!

• Fettot

Håller med. Det där med skvallerområden osv hör man alltid någon prata om lite här och där. Så det bryr jag mig inte om. Om det nu skulle vara å, så är det väl toppen att vi flyttar dit då och sprider lite nytt DNA då.
    Ja det är ju topen med skolan! Vi får se hur det blir. Vi känner efter lite så får vi se om vi gör slag i saken. Det mesta hänger på om sambon orkar pendla till slussen varje dag.... Jag måste kolla upp hur lång tid det tar.

• Veris

Har jobbat på Fagerviksskolan på både fritids och dagis och tyckte det var väldigt trevligt! Mycket utelek och aktiviteter. (Var dock ca 5 år sedan..)

Min sambo är uppvuxen precis utanför Sorunda och han gick i Sunnerbyskolan och i Stora Vika och trivdes bra. Antar att det är som det är i de flesta små samhällen. "Alla känner alla" och därför blir det kanske en del "sitsnack" bakom ryggen på folk.

Älskar naturen där ute och det finns många olika stall runt om. Annars finns det kanske inte alltför många aktiviter. (Rackethall och ishall? om jag inte minns fel).

Min svärfar jobbar i Kungens Kurva och pendlar varje dag, men han åker bil (på den nya fina motorvägen).

Blir alltmer sugen på att bo där själv nu =)

• Fettot

Tack för info Veris. Ja, visst blir man sugen. Särskilt när man ser bilder på naturen. Stora vika ser också helt ljuvligt vackert ut.

Svar på tråden Hur är det att bo i Sorunda? Snälla berätta!