• Mammashjärta09

Hur upptäckte ni att ert barn hade celiaki?

Hej! Undrar om någon/några här skulle vilja hjälpa mig med mina funderingar.

Jag har en son på 17 månader. Han är precis på kurvan men har börjat hamna efter lite. han har dock andra besvär som väcker mina misstankar om celiaki.
    Dessa är
    *stor mage
    *Magen blir som en hård ballong när han äter främst bröd, pannkakor, pasta 
    *han har mkt tunna överarmar och är smal (förutom magen då, hans rumpa är så liten och utan muskler
    * Han är jämt irriterad och har lätt till gråt. Samt dålig energi
    *Han är full av torreksem över hela kroppen som inte går bort med smörjning morgon och kväll samt mild kortisonkräm dagligen (testade kortison på läkares anvisning i 2 veckor, blev ej bättre)
    *han äter normalt

Han kräks inte och är inte lös i magen. Kan det vara celiaki ändå?
    Ska jag ringa vårdcentralen om mina funderingar och försöka be om ett blodprov?
    Hittils har vi bara varit hos allergiläkare för eksemen men inget har kunnat konstaterats....

Tacksam för hjälp 

• Svar på tråden Hur upptäckte ni att ert barn hade celiaki?
  • Sofia1984

Kan dra en lång historia kort.
    När min son va 6månader (maj-04) så fick han maginfluensa. två veckor efter han blivit bra blir han dålig igen (VC säger att tarmfloran inte stabiliserat sig än). Juni gick, juli gick med flera besök hos läkaren, blodprovet visade inget på vare sig gluten eller laktos. Filip va jättelös i magen, typ gult vatten och han kräkte mycket. I augusti ringer vi till akuten, men de hänvisar oss till BVC för att kolla vikten. Då visade det sig att han gått ner 400gr (då va han 8,5månad) då jäklar blir det fart, in till barnakuten och inlagda med dropp. Efter många provtagningar, röntgen, ultraljud m.m. så visar det sig att han har förstoppningsdiarré, en rejäl klump som inte släpper med lavemang eller va det nu heter, testade en massa olika sorter. Sen kommer han läkare och påpekar att han ser ut som ett äkta gluten-barn. Så dagen efter åkte vi ner till röntgen igen för att göra tarmbiopsi på honom. Och mycket riktigt, glutenintolerans va svaret. Han återhämtade sig snabbt när han fick rätt kost. totalt gick han ner 1kg. Och det är väldigt mycket på en 8-9månaders bebis.

Filip såg ut som ett "somalia-barn" de man ser på tv, inget fett alls, bara skinn och ben typ.

/Sofia, Filip 031120 och Elias 060503
  • joojoo

Vår son har alltid krånglat med maten sedan han börjat äta. Svårt att hålla vikten, men alltid pigg och glad för övrigt. Kräktes med ojämna mellanrum. När han v'äxte på längden, men inte gick upp i vikt tillräckligt så blev vi skickade till läkare.

Där tog de celiakiprov bara för att utesluta det. Blev lite av en chock när vi fick beskedet eftersom vi inte alls funderat i de banorna. Det tog ett tag att vänja sig, men nu är det helt naturligt att alltid tänka annorlunda kring sonens mat.

• mia A

Min dotter e bara typ skinn o ben men alla påstår att det inte är något fel hon går inte upp i vikt alls. Är 7 år o väger nu 16 kg hon går ner istället.
    Förstoppad är hon hur mycket som helst endå är det inget fel. De vill inte ens kolla hennes tarmar som jag hade velat att de gjorde har gluten i släkten

• Flerbarnstokan

Uppsvälld mage á la biaffra-barn är det klassiska. Brukar alltså vara så hela tiden, inte bara när man ätit något med gluten i.

Eksem är ofta vanligt vid mjölkproteinallergi, har ni testat att utesluta mjölk?

Om ni vill kolla gluten är en början att be om ett blodprov för att se gleadinantikropparna, det brukar ge en bra fingervisning för om det är glutenintolerans. Sedan om det finns tecken på det går man vidare med en gastroskopi eller tarmbiopsi.

• Lullaby

Jag hade "magsjuka" i 1,5 månad nära jag var mindre och mjölkallergi var rellativt nytt. Vägde nära på ingenting. 4 läkare senare hos den 5e kom det fram att det var mjölksocker och mjölkprotein. Kvällen efter hade jag inte ont i magen, inget kräk el. diare, efter 1 vecka var eksemet nära på borta och efter 1 månad astma också borta. Så ville bara inflika att "nu för tiden enkla allergier" kan ge väl så illa problem. Äter jag minsta mjölk får jag eksem bums. Så länge jag får i mig olämplig kost finns det ingen salva i världen som hjälper, men utan mjölkprodukter i kroppen tar det mindre än en vecka så är eksemen snart helt borta sommarhalvåret och efter 2 på vintern.

Så att eksemen inte försvinner beror nog inte på salvorna, utan att ni inte hittat anledningen till eksemen. Jag har plöjt igenom salvorna som finns, och till slut var det ändå de rekomenderade som hjälpte. Men matar man allergin eller vad det kan vara så räcker ingen salva. Det lindrar för stunden möjligtvis. Lycka till.!

• solskina

MIn dotter var hård imagen som liten och vi blev rådda av sköterskan på barn att ge henne mer fiber rik kost.

Hon valde själv tillslut det hon ville äta, det var som om kroppen redan då sa att jag vill inte ha gluten produkter, men ingen reagerade. Pasta och mjuktbröd. Pannkakor och sådan mat tyckte hon inte om.

MEN det tog upp till hon gick i 8 innan gluten test togs pågrund av blodbrist. Undernäring, ingen muskelmassa.
    Dålig hud dras hon med fortfarande men mycket bättre nu. Hon är 18år.

Av järnbrist kan kroppen hamna i deperition, hon var så psykiskt nere när hon äntligen fick veta orsaken till varför hon var sjuk. Hon kunde inte vara i skolan hela dagar utan orkade inte alls, vi hem undervisade henne mycket och hon klarade i alla fall skolan men tappade alla vänner.

Det som hon troligen aldrig kommer att bli av med som följd är kroniskhuvudvärk.

Så ge järnet, på läkarna ett gluten blodprov kostar 150kr så det är mycket snålt att inte ta det om det finns underlag till oro.

• lunapark
    solskina skrev 2011-01-10 18:19:00 följande:
    MIn dotter var hård imagen som liten och vi blev rådda av sköterskan på barn att ge henne mer fiber rik kost.

Hon valde själv tillslut det hon ville äta, det var som om kroppen redan då sa att jag vill inte ha gluten produkter, men ingen reagerade. Pasta och mjuktbröd. Pannkakor och sådan mat tyckte hon inte om.

MEN det tog upp till hon gick i 8 innan gluten test togs pågrund av blodbrist. Undernäring, ingen muskelmassa.
    Dålig hud dras hon med fortfarande men mycket bättre nu. Hon är 18år.

Av järnbrist kan kroppen hamna i deperition, hon var så psykiskt nere när hon äntligen fick veta orsaken till varför hon var sjuk. Hon kunde inte vara i skolan hela dagar utan orkade inte alls, vi hem undervisade henne mycket och hon klarade i alla fall skolan men tappade alla vänner.

Det som hon troligen aldrig kommer att bli av med som följd är kroniskhuvudvärk.

Så ge järnet, på läkarna ett gluten blodprov kostar 150kr så det är mycket snålt att inte ta det om det finns underlag till oro.
    Måate man alltid ta biopsi för att få rätt diagnos?
Svar på tråden Hur upptäckte ni att ert barn hade celiaki?