• Anonym

inga pengar, ingen mat - hjälp från kyrkan, hur?

skulle behöva lite hjälp. vi har inga pengar på kontot, och ingen mat hemma alls. verkligen ingenting. vet att jag läst någonstans innan att man kan få hjälp från kyrkan, hur gör man då? vi bor i en förort till stockholm.

• Svar på tråden inga pengar, ingen mat - hjälp från kyrkan, hur?
  • Anonym

Kontakta antingen din församling eller ex Frälsningsarmén

• Susanne905

Vända dig till närmaste kyrka och fråga kanske?

• Anonym

Ring frälsningsarmen. Förklara läget så kommer ni få ett presentkort på mat på ica. Så gör dom här i falun iaf

• nurken

Man kan få hjälp av kyrkan. Du letar reda på din lokala församlings telefon nummer. Ring och fråga efter en diakon. 
    Det är diakoner som har ansvar för sånt i de flesta församlingar. Men långt från alla församlingar har pengar att dela ut.  

• Anonym
    nurken skrev 2011-01-09 16:21:34 följande:
    Man kan få hjälp av kyrkan. Du letar reda på din lokala församlings telefon nummer. Ring och fråga efter en diakon. 
    Det är diakoner som har ansvar för sånt i de flesta församlingar. Men långt från alla församlingar har pengar att dela ut.  
    så de är bara från församlingen i den kommunen jag är skriven man kan ringa? förstår jag de rätt då?

värt ett försök iallafall.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-09 16:20:00 följande:
    Ring frälsningsarmen. Förklara läget så kommer ni få ett presentkort på mat på ica. Så gör dom här i falun iaf
    frälsningsarmén? de har jag aldrig hört om innan, ska prova det också.
  • Anonym (soc.)

Testat soc? Hävda nöd. Har du barn så ska det mycket till om man inte skakar fram en matrekvisition i alla fall.

• Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2011-01-09 16:32:08 följande:
    Testat soc? Hävda nöd. Har du barn så ska det mycket till om man inte skakar fram en matrekvisition i alla fall.
    nej det har vi inte gjort, har inga barn men är gravid. får lön och csn pengar nu i veckan men i december fick jag bara 2000 kr och det räcker ju ingenstans så nu står vi här utan någonting ett par dagar till.
  • Frontline

Inget du kan sälja på blocket eller tradera då, visst det tar ju kanske ett par dagar.
    Men får du pengar i veckan kanske du kan låna av nån så länge...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym
    Frontline skrev 2011-01-09 16:56:33 följande:
    Inget du kan sälja på blocket eller tradera då, visst det tar ju kanske ett par dagar.
    Men får du pengar i veckan kanske du kan låna av nån så länge...
    nej har lagt ut fåtölj och så där men inga svar, så jag har gett upp den tanken. är mer akut nu men finns nog ingen hjälp att få en söndag såhär sent heller tyvärr.
  • nurken
    Anonym skrev 2011-01-09 16:29:40 följande:
    så de är bara från församlingen i den kommunen jag är skriven man kan ringa? förstår jag de rätt då?

Du är ju fri att söka i vilken församling du vill. Men störst chans har du nog i din församling.  
  • Anonym (jobbat i kyrkan)
    DAnonym skrev 2011-01-09 16:29:40 följande:

Du ska kontakta församlingen som du hör till. Begär att få prata med en diakon och förklara läget. Oftast ger församlingen bara mat och inte pengar.
  • Anonym
    Anonym (jobbat i kyrkan) skrev 2011-01-10 19:27:28 följande:
    Du ska kontakta församlingen som du hör till. Begär att få prata med en diakon och förklara läget. Oftast ger församlingen bara mat och inte pengar.
    De spelar ingen roll om de är pengar eller mat - för pengarna skulle ändå gå till mat.. vet du ungefär hur mycket man får, eller vad de kan vara?
  • Anonym

Jag kontaktade min församling, och de sa att de ger bara ut vid jul. Detta var i våras jag pratade med dem.

• Anonym

Kyrkan och soc rekomenderar även jag, men i vilken förort bor du? Bor själv utanför sthlm så kanske kan komma med några tips på vart du kan bege dig... Eller i vilken affär du kan hitta de billgaste i matväg om du lyckas få tag på pengar...

• Anonym (jobbat i kyrkan)
    Anonym skrev 2011-01-10 19:30:28 följande:
    De spelar ingen roll om de är pengar eller mat - för pengarna skulle ändå gå till mat.. vet du ungefär hur mycket man får, eller vad de kan vara?
    Vet inte hur mycke de ger, beror helt och hållet på från person till person. Ansökan som du ger till diakonen behandlas under sekretess så det är en trygghet för dig.
  • Anonym

Ring frälsningsarmén imorgon och förklara läget, brukar som ngn skrev vara presentkort på ica som gäller.

Svar på tråden inga pengar, ingen mat - hjälp från kyrkan, hur?