• Vår lilla godis

Igångsättning omföderska?

Vi har två dagar kvar till BF med vårt andra barn och var inne på förlossningen idag. Fick då veta att bebisen ligger i tvärläge, och fick en ny tid på tisdag (BF-dagen) för en ny kontroll och eventuell igångsättning.

Dottern föddes helt normalt och förlossningen satte igång spontant. Den här gången har jag varit förlossningsrädd och gått på Aurorasamtal. Bland mina största rädslor har hela tiden varit att bli igångsatt, vet inte riktigt varför och jag har heller inte berättat detta för någon då jag inte har velat gå och oroa mig för scenarion som kanske inte ens händer. Men nu blir det kanske så ändå...

Det kan hända att jag är rädd för att jag har många vänner som blivit igångsatta, och jag vet kanske bara en eller två där det har lyckats och gått bra. Resten har haft utdragna processer som ändå har fått avslutas med kejsarsnitt.

Min fråga är därför om det finns någon har något att säga om detta. Någon omföderska som födde helt normalt första gången, och sedan blev igångsatt? Hur gick det för dig? Någon mer som haft bebis i tvärläge/säte? Hur slutade det? Vände den sig rätt?

• Svar på tråden Igångsättning omföderska?
  • Makka Pakka

Jag blev igångsatt med första barnet pga överburenhet. Min förlossning givk jätte bra.. inga värkar från helvetet eller så.. ganska kort också, 5 h från första värk, totalt  7 timmar sen vi kom in på förlossningen.. och endast 10 min krystvärkar.. trots en pojk ¨på nästan 4,3 kg!

Så alla som blir igångsatta går inte genom en skräck förlossning! Ville bara peppa dig lite

Lycka till {#emotions_dlg.flower}

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Vår lilla godis

Tack! Och roligt att höra att det gick bra! Hur gör dom när dom sätter igång egentligen? Är hela förlossningen styrd sen med mediciner och så? Eller är det bara början?

• andra

Det kan gå riktigt problemfritt, det gjorde min förlossning. På mig tog de bara hål på hinnorna men vissa får ju gelé och så kan det bli värkstimulerande och annat, det beror ju på hur det går.

• Love8707

Hej, jag födde första normalt å den andra med igångsättning. Dom tog bara mitt vatten så var sonen ute på 2 timmar å 35 min, det gick hur bra som helst.

• Fredrika1

Jag hade början till havandeskapsförgiftning sâ de bestämde att sätta igâng mig. Jag fick värkstimulerande gel kl 6 pâ morgonen och tio timmar senare föddes min tjej pâ normal väg. Det gick hur bra som helst. Det blev verkligen en fantastisk upplevelse.  Jag har ett barn sedan tidigare som föddes med en normal spontan förlossning.

• Coursell

Jag blev igångsatt pga förlossningsskräck
    Det var med mitt tredje barn och jag fick då med början ca 10 dagar innan BF gå på kontroll och se om jag var "mogen". Det var jag redan då så morgonen efter fick jag tid.

Skrevs in och kollades som normalt görs.
    9:05 tog de hål på vattnet. Då gick jag en promenad runt sjukhuset med min man och ringde till massa av folk och talade om att nu var det på G
    10:00 De satte drop (med väldigt lite styrka till en början) då det inte gett nån verkan att spräcka hinnan.
    11:30 De ökade styrkan då och då under hela tiden och först nu började jag känna svaga värkar. Stod ute på balkongen och andades igenom mig dem för att maken skulle kunna kolla tiderna...(fortsatte sedan med det hela tiden, supereffektivt!)
    12:40 Började få lite ont och blev rädd, fick då den bedövning jag ville ha (PCB) och blev smärtfri igen.
    14:00 Fick ont igen och först skulle de lägga spinal, men det hanns inte med upptäckte de, utan det blev en pcb till 14:10.
    Fick Totalt 3 riktigt onda värkar och sedan började krystvärkarna 14:25.
    14:30 är  hon född

En HELT UNDERBAR förlossning!

• Kazeer
    Vår lilla godis skrev 2011-01-09 18:36:11 följande:
    Någon mer som haft bebis i tvärläge/säte? Hur slutade det? Vände den sig rätt?

Mitt andra barn låg i tvärläge tidigt och flyttade sig aldrig från den positionen. I vecka 35+3 mådde bebisen inte bra i magen och jag fick genomgå vändningsförsök inför igångsättning. Vändningsförsöken lyckades inte och det blev kejsarsnitt någon timme senare.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Vår lilla godis

Mycket intressant läsning! Tack så mycket för att ni vill dela med er! Det är ju skönt att de flesta verkar ha positiva upplevelser.

Coursell: Intressant att du blev igångsatt just på grund av förlossingsskräck Vad är PCB för något? Ges det lokalt "där nere"? Mitt i stort sett enda riktigt viktiga önskemål inför förlossningen är att jag ska få epidural så fort som möjligt. Antar att den kan ges innan igångsättningen om man kommer överrens om det? Min aurora-bm nämnde nåt om det. Men jag hoppades ju på att slippa igångsättning, så jag frågade inte så mycket om det...

Kazeer: Var det svårt att vända från tvärläge alltså? Jag tänker att det borde vara superenkelt. Men det kanske beror på hur mycket plats det finns och sånt. Var din bebis liten eller stor när den föddes? Jag tycker att det är så himla skumt att bebisen ens får plats på tvären nu...

Låter så skönt med alla då dom bara tagit vattnet och så är barnet ute på ett par timmar. Men det vågar man väl inte hoppas på. Med dottern började det med spontanvattenavgång, sedan tog det 1,5 dygn innan hon var ute. Hade dock inte ont hela den tiden...

• Kazeer
    Vår lilla godis skrev 2011-01-09 23:08:30 följande:
    Kazeer: Var det svårt att vända från tvärläge alltså? Jag tänker att det borde vara superenkelt. Men det kanske beror på hur mycket plats det finns och sånt. Var din bebis liten eller stor när den föddes? Jag tycker att det är så himla skumt att bebisen ens får plats på tvären nu...
    Läkaren lyckades vända ner huvudet tre gånger men varje gång åkte bebisen tillbaka till tvärläget. När han kom ut hade han navelsträngen fyra varv runt halsen. Jag vet inte om den låg runt hans hals redan innan vändningsförsöket och det var därför han åkte tillbaka varje gång eller om navelsträngen hamnade runt halsen i samband med vändningsförsöket.

Sonen var liten. Han vägde 1510 g, när han föddes och det är -44% jämfört med förväntad vikt i vecka 36.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Vår lilla godis
    Kazeer skrev 2011-01-10 08:19:35 följande:
    Läkaren lyckades vända ner huvudet tre gånger men varje gång åkte bebisen tillbaka till tvärläget. När han kom ut hade han navelsträngen fyra varv runt halsen. Jag vet inte om den låg runt hans hals redan innan vändningsförsöket och det var därför han åkte tillbaka varje gång eller om navelsträngen hamnade runt halsen i samband med vändningsförsöket.

Sonen var liten. Han vägde 1510 g, när han föddes och det är -44% jämfört med förväntad vikt i vecka 36.
    Oj, vad läskigt med navelsträngen runt halsen. Och en sån liiiiiiten plutt! Skönt att allt verkar ha gått bra i alla fall!

Jag ligger just nu på den övre normalkurvan på SF-måttet, därför har jag väl inbillat mig att min bebis är rätt stor och då undrar man ju verkligen hur den kan få plats på tvären vid fullgången tid! (Beräknad imorron)
  • Kazeer
    Vår lilla godis skrev 2011-01-10 09:19:01 följande:
    Oj, vad läskigt med navelsträngen runt halsen. Och en sån liiiiiiten plutt! Skönt att allt verkar ha gått bra i alla fall!

Jag ligger just nu på den övre normalkurvan på SF-måttet, därför har jag väl inbillat mig att min bebis är rätt stor och då undrar man ju verkligen hur den kan få plats på tvären vid fullgången tid! (Beräknad imorron)
    Jag låg över den översta kurvan, när jag väntade första barnet. Han föddes i vecka 36+3, vägde 2095 g och var tillväxthämmad (-25%). När jag väntade andra barnet, låg jag mellan översta kurvan och mittenkurvan och det var ju också ett litet barn.
  • Vår lilla godis
    Kazeer skrev 2011-01-10 11:51:42 följande:
    Jag låg över den översta kurvan, när jag väntade första barnet. Han föddes i vecka 36+3, vägde 2095 g och var tillväxthämmad (-25%). När jag väntade andra barnet, låg jag mellan översta kurvan och mittenkurvan och det var ju också ett litet barn.
    Men oj! Då hänger det verkligen inte ihop alltså (som man hört typ 1000 gånger)!
  • Kazeer
    Vår lilla godis skrev 2011-01-10 15:40:17 följande:
    Men oj! Då hänger det verkligen inte ihop alltså (som man hört typ 1000 gånger)!
    Man kan väl säga som så, att det inte MÅSTE vara så att barnet är stort om SF-måttet är stort.
  • Coursell

PCB är en lokalbedövning där nere inuti Fick den med min förstfödda och VILLE bara ha den. Jag blev igångsatt för att man då kunde veta att det var skapligt lugnt och att det fanns läkare på plats som kunde sätta den bedövning som jag ville ha. Alla sätter den visst inte.
    De sa till mig också att jag kunde få bedövning innan de satte igång mig, men jag ville avvakta tills jag började känna något.

Det viktigaste är att man inte skäms för att tala om hur livrädd man är! Hela min graviditet präglades bara av att jag skulle bli tvungen att genomgå en förlossning och väntan på "helvetet" och "döden" typ Hade till och med svårt att ta till mig att jag verkligen skulle ha med mig en bebis hem därifrån och hade jättesvårt att njuta av bebisklädesköp eller nåt sånt..

Det var INGEN som kunde missa hur rädd jag var och de hjälpte mig verkligen

Svar på tråden Igångsättning omföderska?