• Anonym

Ni som jobbar natt på äldreboende, hur är det?

Vad gör man på nätterna? Vet att man går rundor och tittar till dom eller hjälper dom på toaletten om de behöver gå upp. Vad gör man mer? Ska jobba min första natt ikväll och har ju ingen aning vad man gör

• Svar på tråden Ni som jobbar natt på äldreboende, hur är det?
  • Head to Toe

Vad jag mnns (det är 7 år sen sist) så har man en del läggningar, medicinöverräckning, tillsyner, vändningar, byte av inkontinensskydd, toabesök. Där jag jobbade städade gemensamma utrymmen på natten, torrmoppning och våttorkning av golv. Tvättade och strök, tömde diskmaskinen, dukade till frukost.

Det var väldigt olika hur mycket man hann med, vissa nätter var smått kaotiska med konstant larmande och oroliga vårdtagare, men de flesta nätter var ganska lugna. Det var ett boende för demenssjuka som jag jobbade på.

Lycka till!

• Rockabilly

Vi gör samma som ovanstående!

• Anonym (Lollo)

TS, du går väl intro innan du går själv? Eller kastas du in i arbetet?

Sist jag jobbade var det ungefär som Head To Toe beskriver, samt mycket samtal med "vandrarna" (ofta personer med minneshandikapp som hade svårt att komma till ro).

• Anonym

Vi är två som kommer jobba natt, den andre tjejen brukar jobba natt så hon kan rutinerna. Jag har aldrig jobbat natt men däremot varit på alla avdelningar på boendet på dagen/kvällen. Det är ett demensboende här med så jag tror det blir endel spring från de boende på natten. Brukar vara så.

• Anonym (Lollo)
    Anonym skrev 2011-01-09 19:29:49 följande:
    Vi är två som kommer jobba natt, den andre tjejen brukar jobba natt så hon kan rutinerna. Jag har aldrig jobbat natt men däremot varit på alla avdelningar på boendet på dagen/kvällen. Det är ett demensboende här med så jag tror det blir endel spring från de boende på natten. Brukar vara så.
    Om du har varit på boendet på dag/kväll så kommer det gå bra. Fråga tjejen om det är något speciellt. Vet att en del ställen har t ex att söndag natt ska X-utrymmet städas, måndag natt ska Y-utrymmet städas osv osv. Det kan ju finnas rutiner som är specifika för just det boendet.
  • Anonym

Japp,det blir nog bra. Jag är mest orolig över hur jag ska orka vara vaken hela natten, var ju inte direkt beredd på att jag skulle jobba natt men de ringde mig för ett tag sen och det var kris.

• Anonym (Lollo)
    Anonym skrev 2011-01-09 19:33:57 följande:
    Japp,det blir nog bra. Jag är mest orolig över hur jag ska orka vara vaken hela natten, var ju inte direkt beredd på att jag skulle jobba natt men de ringde mig för ett tag sen och det var kris.
    Jag har jobbat natt i flera år, finns flera "knep". Du känner din kropp bäst, så fort du börjar känna dig sömnig så kan du:
    - Stretcha lite, göra grodhopp etc
    - Badda ögonen/ansiktet med kallvatten
    - Dricka kaffe/te/cola eller annan coffeinhaltig dryck
    - Äta något litet, t ex en frukt

Då jag jobbade på äldreboende brukade jag alltid spara städning till kl4, för då visste jag att jag var som tröttast! Genom att städa piggade jag på mig lite.

Jag tror inte du kommer ha några problem att hålla dig vaken, du får sova gott imorgon istället
  • Anonym

Tack för tipsen Hade jag vart förberedd hade jag ju sovit några timmar i eftermiddag men det gick ju inte nu. Men det ska nog gå, jag sitter och häller i mig kaffe nu.

Svar på tråden Ni som jobbar natt på äldreboende, hur är det?