Anonym (Värmlandstös 2) skrev 2011-01-16 01:32:18 följande:
Jag har lusläst många trådar om gastric, både sleeve och bypass. Sleeve gör via privatkliniker o kostar ca 100 000 kr.
Tycker som du att sleeve verkar vara det bättre alternativet. Ska snart till läkare o få remiss, sedan får jag se vilket alternativ jag väljer. BMI 36 har jag.
Jag har pratat med Torsby (L.H läkaren) å han rekommenderar _inte_ sleeve, för citat: "Det är en metod som han inte tror på då den inte är en långvarig lösning". Man går upp i vikt redan efter ett år..
Anonym (GBP-opererad) skrev 2011-01-16 02:23:09 följande:
Jag tycker ju att ni har flugvikt i jämförelse med mig och de jag känner som gjort sleeveoperation som delmoment i sin totala viktoperation.
Mitt BMI låg på 54 när jag gjorde GBP-operation och de jag känner som gjort sleeve som steg 1 i en sk duodenal switch har haft kritik just mot att operationen INTE ger dumpings.
De jag känner som gjort duodenal switch och som då började sin viktresa med en sleeveoperation, fick avstannad viktminskning och kunde hela tiden äta sötsaker, vilket inte var så bra.
Jag förstår att man tänker Sleeve, det gjorde jag med. Men med snart 1,5 års perspektiv på GBP-operationen så är det just dumpingen som är en av framgångsfaktorerna i mitt viktminksningsarbete. Dumpingen gör att jag äter små mängder av socker och tom väljer bort sådant som jag tidigare föredragit, Sådant som tidigare varit ett hinder för mig i viktminsikningssammanhang. Jag har nu gått ner 60 kilo och viktminkningen fortsättter.
Jag rekommenderar inte viktoperation för någon med BMI under 50 eller med allvarlig sjukdom till följd av fetma. Det är ett stort steg och innebär en stor livsstilsförändring. Om jag hade 35-40 i BMI hade jag inte ens tänkt operation. Vid den vikten hade jag känt mig helt okej och gjorde också när jag kom ner till den efter 40-50 kilos viktminskning :)
Med en bmi på 40 så får jag INTE hjälp av fertilitetskliniken mot min ofrivilliga barnlöshet. Det är anledningen till att jag vill gå ned i vikt samt att jag vantrivs något så frutkansvärt av att vara överviktig och jag klassas faktiskt som "sjuklig fetma" med ett bmi på 40.
Jag vill inte göra en D.S, bara en S :)