• Vanilj

Julafton...God jul! Vad gör ni på Julafton?

Vad gör ni på julafton?
    Dansar ni runt julgrannen?
    Sjunger ni julsånger?
    Har ni mandel i gröten och den som hittar den får en present eller får den läsa ett rim? Spelar ni ett spel?
    Tittar ni på julfilm tillsammans?
    Vilka jultradioner har ni på julafton?
    Jag vill ha lite mer tips om något riktigt julroligt att göra på julafton som passar stora som små?

Ge mig jul mer jul!

Jag vill att det ska snöa!

Jag känner för att gå ner i min källare och dra upp alla julsakerna idag och börja julpynta men jag kan inte för vi ska tvätta..Vi har jätte mycket tvätt snart når tvätten taket!

• Svar på tråden Julafton...God jul! Vad gör ni på Julafton?
  • gäddan

Sedan jag och min syster flyttade hemifrån (till varsitt hem förståss) så har vi turats om att bjuda familjen på julmat. I år är det min och sambons tur att bjuda så denna julen kommer att se ut ungefär såhär:
    - på julafton på dagen julmat hos sambons föräldrar
    - julkyrka på eftermiddan (går inte annars så ofta i kyrkan, men på julafton så MÅSTE jag bara dig, så stämningsfullt!)
    - på kvällen julmat med min familj hemma hos oss, med julklappsöppning efter maten. Ska bli mysigt för i år har vi en kakelugn som vi kan elda i och sitta och mysa framför.

Sedan när mina föräldrar plus syrran åker hemåt så far vi troligen över till svärsgården och öppnar lite julklappar där med dem.

Här i Österbotten (Finland) så firar vi "lillajul" nu på lördag, så då får man plocka fram (nästan) alla fina julsaker, ljusstakarna i fönstren och byta gardiner...myyyysigt!!

God jul!

• Andrés mamma

Så här blir vår jul iår:

På morgonen brukar jag ha lite pepparkaksdeg sparad - gör ett par pepprisar som jag stoppar in i ugnen - då luktar det jul resten av dagen - bara mysfaktor...

Vid 11- tiden kommer alla gäster, vi blir totalt 11 pers med barn.
    Vid 14-tiden äter vi jullunch - hela köreet
    15.00 - Kalle så klart
    16-tiden kommer tomten och alla öppnar paketen
    Efter paketöppning brukar vi göra tomtegröt (risgrynsgröt alltså) med ett gäng mandlar i, får man en mandel måste man hitta på ett rim....
    Sen var vår jul över.....
    Dock har jag 2 pojkar som ska vara hos sin pappa i jul, dom kommer i mellandagarna och då blir det lite repris då - förutom tomte, dom är för stora för att tro att han finns....

• elefanthonan

I år ska min syrra o henns pojkvän komma hit o fira hos oss,äta massor med god julmat,godis o allt vad som julen hör till

Svar på tråden Julafton...God jul! Vad gör ni på Julafton?